بیگ بنگ: دانشمندان بتازگی موفق شدند با کمک استفاده از یک سیستم لیزری، داده‌ها را از فاصله ۴۸۰ کیلومتری در فضا با سرعت ۲۰۰ گیگابیت برثانیه به ایستگاه زمینی، ارسال کنند.

Untitled

به گزارش بیگ بنگ به نقل از مهر، بالاخره فناوری ابداع شد که می‌تواند سیستم‌های رادیویی فضایی قدیمی را ارتقاء می‌دهد و با سرعت بسیار بیشتر داده از فضا به زمین ارسال کند.

فناوری کیوب ست PTD-۳ ناسا از سیستم لیزر برای ارسال داده در یک مسافت ۴۸۰ کیلومتری به یک ایستگاه زمینی با سرعت ۲۰۰ گیگابیت برثانیه استفاده کرد. به این ترتیب شرکت «تران اروبیت» رکورد جدیدی برای انتقال سریع داده‌ها از فضا به زمین ثبت کرده است.

پیشرفت سفر فضایی از زمانی که نخستین ماهواره بنام اسپوتنیک در سال ۱۹۵۷ به فضا پرتاب شد تاکنون بسیار عجیب بوده است. در این میان فناوری ارتباطات فضایی نیز مربوط به چند دهه قبل است و هنوز به باندX رادیویی متکی است. سرعت انتقال داده رادیویی از ۷.۲۵ به ۷.۷۵ و از ۷.۹ به ۸.۴ گیگاهرتز ثبت شده است. به چند دلیل این سرعت انتقال داده‌های ماهواره‌ای استاندارد به حساب می‌آید که یکی از آنها ناتوانی انتقال داده از میان ابرهای مملو از آب است.

از سوی دیگر پهنای باند انتقال رادیویی داده نیز بسیار کوچک است. نرخ‌های انتقال فرستنده و دریافت کننده‌ با توجه به تنظیمات آنها متفاوت است، اما یک آنتن ۴۵ سانتیمتری می‌تواند با سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه داده ارسال کند. یعنی تلسکوپ هابل فقط می‌تواند سالانه ۱۰ ترابایت داده به زمین ارسال کند.

برای غلبه بر این مشکل، ناسا و شرکای تجاری‌اش مشغول توسعه روش‌های جایگزین مبتنی بر لیزر هستند. در پژوهش پیش رو، فناوری TBIRD(ارسال فروسرخ سرخ ترابایت) با بودجه سازمان ارتباطات فضایی و ناوبری ناسا و در آزمایشگاه لینکولن دانشگاه MIT توسعه یافت.

به گفته شرکت تران اوربیتال، قابلیت‌های جدید به ماهواره اجازه می‌دهد در هر بار چند ترابایت داده را به ایستگاه زمینی ارسال کند. همچنین این روش جدید به پیشرفت فناوری‌های فعلی از جمله سیستم‌های مشاهدات فضایی مبتنی بر زمین و رادارها کمک می‌کند. “مارک بل” یکی از بنیانگذاران‌تران اوربیتال می‌گوید: «دستیابی به سرعت ۲۰۰ گیگابیت برثانیه یک نقطه عطف و رکوردشکن است.»

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. اینجا هم ما صدتا ف ی ل تر شکن تست میکنیم تا یکیش از بقیه بهتر باشه و بتونیم با واتساپ با بقیه چت کنیم.