بیگ بنگ: به گفته‌ی دانشمندان موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا در نیویورک، تابستان 2023 با اختلاف گرم‌ترین تابستان در 144 سال گذشته بوده که بشر توانسته دمای کره زمین را اندازه‌گیری کند.

globaljja gis hires

به گزارش بیگ بنگ، ماه‌های ژوئن، ژوئیه و آگوست مجموعاً 0.23 درجه سانتیگراد گرم‌تر از سایر تابستان‌های ثبت شده توسط ناسا و 1.2 درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین تابستان بین سال‌های 1951 و 1980 بودند. آگوست به تنهایی 1.2 درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین ژوئن تا آگوست بود که به عنوان تابستان هواشناسی در نیمکره شمالی در نظر گرفته می‌شود.

این رکورد جدید در حالی به دست آمد که گرمای استثنایی بسیاری از نقاط جهان را فراگرفته و آتش‌سوزی‌های مرگبار را در کانادا و هاوایی و موج‌های گرمای شدید را در آمریکای جنوبی، ژاپن، اروپا و آمریکا تشدید کرده است و در مقابل، احتمالاً منجر به بارندگی‌های شدیدی در ایتالیا، یونان و اروپای مرکزی شده است.

دمای بی‌سابقه‌ی تابستان 2023 فقط یک مجموعه عدد و رقم نیست – آنها پیامدهای وحشتناکی در دنیای واقعی دارند. “بیل نلسون” مدیر ناسا گفت: «از دمای بسیار بالا در آریزونا و سراسر آمریکا گرفته تا آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر کانادا و سیل شدید در اروپا و آسیا، باید تأکید کنیم که آب و هوای نامساعد، زندگی و معیشت را در سراسر جهان تهدید می‌کند. تأثیر تغییرات اقلیمی تهدیدی برای سیاره‌ی ما و نسل‌های آینده است.»

ناسا رکورد دمایی خود تحت عنوان GISTEMP را از داده‌های دمای هوای سطحی که توسط ده‌ها هزار ایستگاه هواشناسی به‌دست‌ آمده و همچنین داده‌های دمای سطح دریا که از ابزار درون کشتی‌ها و شناورها به‌دست آمده، جمع‌آوری می‌کند. این داده‌های خام با استفاده از روش‌هایی تجزیه و تحلیل می‌شوند که فاصله‌ی ایستگاه‌های دمایی در سراسر جهان و اثرات گرمایش شهری را در نظر می‌گیرند زیرا این موارد می‌توانند بر محاسبات تأثیر بگذارند.

globaljjaanoms gis chart lrg
این نمودار متوسط دمای تابستان (ماه‌های ژوئن، ژوئیه و آگوست) هر سال، از سال 1880 تا سال 2023 را نشان می‌دهد.

این تحلیل، ناهنجاری‌های دما را به‌جای دمای مطلق محاسبه می‌کند. یک ناهنجاری دما نشان می‌دهد که دما چقدر از میانگین پایه‌ی 1951 تا 1980 فاصله داشته است.

“جاش ویلیس” دانشمند اقلیم و اقیانوس‌شناس در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا گفت: «دمای فوق‌العاده بالای سطح دریا، که بخشی از آن به دلیل بازگشت ال نینو (یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود، از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد) ایجاد می‌شود، تا حد زیادی عامل گرمای بی‌سابقه‌ی تابستان 2023 بوده است.

“ال نینو” یک پدیده‌ی اقلیمی طبیعی است که دارای دمایی گرم‌تر از دمای معمولی سطح دریا (و بالاتر از سطح دریا) در مرکز و شرق اقیانوس آرام استوایی است. تابستان 2023 که رکوردشکن بوده، همچنان روند بلند مدت گرمایش را ادامه می‌دهد. مشاهدات و تحلیل‌های علمی که طی دهه‌ها توسط ناسا، اداره ملی اقیانوسی و جوی(NOAA) و سایر موسسات بین‌المللی انجام شده، حاکی از آن است که این گرمایش عمدتاً ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در اثر فعالیت‌های بشر بوده است. در عین حال، رویداد طبیعی ال نینو در اقیانوس آرام، گرمای بیشتری را به جو پمپاژ می‌کند و اغلب با گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در ارتباط هستند.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.