بیگ بنگ: زمین زیر پایتان محکم و استوار به نظر رسد. البته زمین در حال چرخش است؛ هر 24 ساعت، یکبار به دور خودش می چرخد. خوشبختانه گرانش، شما را محکم به زمین چسبانده است و به دلیل وجود تکانه، شما این حرکت را احساس نمی کنید؛ همانطور که حرکت ماشین خود را که با سرعت زیادی در اتوبان در حرکت است را احساس نمی کنید. خوب حالا زمین با چه سرعتی به دور خودش می چرخد ؟

نخستین عکس بشر از کل سیارۀ زمین که ویلیام آندرس در دسامبر سال 1968 در ماموریت آپولو 8 گرفته است.
نخستین عکس بشر از کل سیارۀ زمین که ویلیام آندرس در دسامبر سال 1968 در ماموریت آپولو 8 گرفته است.

به گزارش بیگ بنگ، شاید تعجب کنید اگر بدانید که یک نقطه روی سطح زمین با سرعت 1675 کیلومتر بر ساعت یا 465 متر بر ثانیه در حال حرکت است! فقط فکر کنید که برای یک ثانیه شما در حدود نیم کیلومتر در فضا حرکت می کنید و حتی احساسش هم نمی کنید. بیایید این عدد را به دست آوریم. محیط سیاره زمین در استوا 40,075 کیلومتر است و مدت زمانیکه طول می کشد تا زمین یکبار به دور محورش بچرخد 23.93 ساعت(23 ساعت و 56 دقيقه و 4 ثانيه) است که ستاره شناسان به آن روز نجومی می گویند. سپس برای بدست آوردن سرعت چرخش زمین، طول خط استوا 40,075 را تقسیم بر 23.93 می کنیم که می شود 1675 کیلومتر بر ساعت.

البته سرعت چرخش زمین به نسبت دور شدن از استوا و حرکت به سمت قطب های شمال و جنوب متغیر است. بالاخره زمانیکه شما به قطبین می رسید، یک روز کامل طول می کشد تا یک دور به دور خودتان بچرخید که این البته زیاد سریع نیست. به خاطر اینکه بر روی زمین در حال چرخش قرار دارید، همواره نیرویی هست که می خواهد شما را به درون فضا پرتاب کند؛ درست مانند وزنه ای که به طنابی متصل است و آن را می چرخانید. اما نگران نباشید، این نیرو زیاد قوی نیست و تماماً در برابر گرانشی که شما را به سمت پایین می کشد بسیار ناچیز می باشد. نیرویی که می خواهد شما را به سمت فضا پرتاب کند، تنها 0.3% نیروی گرانش است و بعبارتی اگر زمین نمی چرخید، وزن شما 0.3% از حالت کنونی آن بیشتر می شد.

سازمان های فضایی برای پرتاب موشک هایشان با سرعت بیشتر به فضا، از استوای زمین بسیار سود می برند. با پرتاب موشک از استوا، سوخت کمتری مصرف می شود، و یا با همان مقدار سوخت می توان محموله سنگین تری را به فضا انتقال داد. هنگام پرتاب، موشک عملاً با همان سرعت 1675 کیلومتر بر ساعت – بدون در نظر گرفتن سرعت حاصل از پیشران های موشک – در حال حرکت می باشد. این، خود رسیدن به سرعت 28,000 کیلومتر بر ساعتی که برای یک پرتاب مداری نیاز است را آسان تر می سازد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر می توانید به این مراجع spaceplace.nasanasaastronomycast هم سری بزنید.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: universetoday


دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

52 دیدگاه

  1. سلام جالب بود اما یک نکته اینکه نیرویی که میخواهد ما را همواره به بیرون پرتاب کند یعنی گریز از مرکز مستقلا وجود ندارد و درواقع ناشی از قانون لختی است

  2. سلام اگر به توسط یه بالن بتونیم چند متر از سطح زمین فاصله بگیریم باتوجه به سرعت چرخش زمین دریک ساعت یعنی ۱۶۷۵کیلومتر از مبدع فاصله گرفت ؟؟؟؟

    1. درود، اساسا این پرسش درستی نیست، چون جو زمین هم به همراهش در حال چرخش است.

    2. نه استاد عظیم الشأن وقتی داخل جو زمین هستی ده روز هم بالا بمونی تکون نخاهی خورد چون داخل جو زمین هرچی باشه با زمین میچرخه به همین راحتی

  3. یک شبانه روز در خط استوا بجای 24 ساعت، 23 ساعت 56 دقیقه است یعنی ساعت مچی ما در آنجا در هر 24 ساعت 4 دقیقه از رمین عقب می‌ماند. اگر پس از چهار ماه به ساعت نگاه کنیم. مثلا ساعتمان عدد 24 (نصف شب) را نشان دهد، به هوا که نگاه کنیم میبینیم روشن شده و در واقع ساعت 8 صبح است! مشکل کجاست؟!

  4. سلام. من یه سوال داشتم. سرعت حرکت ماه به دور زمین بیشتره یا سرعت حرکت زمین به دور خودش؟
    از این جهت می پرسم : من وقتی که آسمون رو نگاه می کنم و می بینم که ماه داره حرکت می کنه در حقیقت من و زمین ساکنیم و ماه داره حرکت می کنه یا ماه ساکنه و زمینه که داره حرکت می کنه؟ یعنی حرکت تندتر رو برای کدوم درنظر بگیرم؟

  5. زیرا پرتابه را در جهت چرخش زمین پرتاب میشه به نظر میاد که خیلی سرعت دارد در صورتی که باید در خلاف جهت حرکت چرخشی زمین پرتاب شود و از اتمسفر یا جو عبور کند در اینصورت ملاک مقدار و سرعت جابجایی پرتابه است.

  6. سلام.پس چرا هنگامی که سنگی را به هوا پرتاپ میکنیم و پس از چند ثانیه به زمین برمیگردد هیچ تغیری در جای فرود آن حاصل نمیشود؟در حالی که با این تفاسیر انتظار میرود سنگ مدت زمانی که در هوا معلق است بدلیل حرکت زمین جا بماند و در محلی دیگر فرود بیاد؟مثلا اگر سوار یک موتور در حال حرکت باشیم و این کار را انجام دهیم نتیجه عکس میگیریم

    1. چون جو زمین هم همزمان به دورش میچرخه، اینطور نیست که جو نچرخه

      1. سلام.
        یه سوال برام پیش اومده.
        اگه گرانش انقدر قویه که تمام چیزهای روی زمین و حتی جو رو حرکت بده با سرعت مثلا ۴۶۵ متر بر ثانیه (تو خارج از استوا کمتر میشه)، در حالیکه چنین نیروی عظیمی وارد میشه.
        من یا حتی یک حشره کوچیک چطوری میتونیم از رو زمین بپریم؟

      2. دوست عزیز، وقتی شمایی که روی زمین ایستادین یه سنگ رو با بالا پرتاب میکنید، اون سنگ هم با سرعتی که شما پرتابش کردین بالا میره و هم با سرعت ۱۶۷۵ کیلومتربرساعت (سرعتی که خود شما هم در اون لحظه دارین) هم جهت با زمین حرکت میکنه. در نتیجه (چون انگار با زمین هردو دارن حرکت میکنن) همون جایی فرود میاد که پرتاب شده بود.

        ماجرای موتور هم به سرعت نسبی موتور به زمین برمیگرده.

    2. سرعت واحدی برداریه سنگ پرتاب شده یه بردار سرعت عمود بر سطح زمین و یک سرعت مماس بر سطح زمین که همان سرعت چرخش زمینه بنابر این جابجای سنگ فقط در جهت عمود بر زمین خواهد بود و در جهت مماس بر زمین جابجایی صفر است پس در همان نقطه قبلی فرود می آید

  7. سلام من پارمیس هستم 8 سالمهذمیخواستم بدونم که چقدر تول میکشه که پیاده دور زمین بچرخیم. به قل معلمم چپ چپ مگس رانگاه نکن خوب دیگه وقته خداهافزیهامید

  8. باسلام و شادباش خدمت شما
    میخواستم بدونم اگه بخواین به سوال انیشتین پاسخ بدید پاسختون چی بود?
    سوال:اگر یه اینه را درمقابل خود فرض میکردیم و ما و اینه با سرعت نور حرکت میکردیم چه اتفاقی می افتاد؟
    ایا نامرئی میشدیم؟؟؟!
    با تشکر

    1. درود از نظر ناظر سوم (ثابت ) شما و آیینه نامریی هستید( بر اساس قانون نسبیت)،ولی چون آیینه همراه شماست تصویر خود را در اینه میبینید .

  9. توی کتاب نهم نوشته میانگین سرعت گردش زمین به دورخورشید30کیلومتر درثانیه هست؟ یعنی این سرعت کم و زیاد میشه؟ لطفا توضیح بدید

  10. اگه زمین کرویه و با سرعت متوسط ( به علت تفاوت در استوا و قطبین که میگین) 1600 کیلومتر بر ساعت در جهت غرب به شرق حرکت میکنه. حال تصور کنین یه هلیکوپتر در فضای آسمان تهران معلق باشه اصولا و با فرض فاصله 800 کیلومتری تهران تا تبریز باید پس از نیم ساعت این هلیکوپتر معلق بالای آسمان تبریز باشد یا بهتره بگیم تبریز به زیر پایش رسیده باشد. آیا این حقیقت دارد؟ اگر دارد پس چرا هلیکوپتر زحمت حرکت به خودش میدهد؟ و اگر حقیقت ندارد پس زمین بی حرکت است.
    حال با در نظر گرفتناین توجیه که میگن جو زمین به خود زمین وصله و با حرکت زمین جو اون هم حرکت میکنه پس هلیکوپتر هم باهاش حرکت میکنه.
    خوب حالا بیایید سوال رو بسط بدیم. اگه به همراه اون هلیکوپتر معلق دو هلیکوپتر در دو جهت مخالف شرق به غرب و غرب به شرق حرکت کنند چی؟ الان تکلیف چیه؟
    طبق نظریه سرعت نسبی اصولا هواپیمایی که به سمت تبریز حرکت میکنه باید خیلی سریعتر از وقت موعود برسه چون سرعت حرکت زمین هم بهش اضافه میشه ( بعلت همجهت بودن حرکتشون) و برعکس اون یکی هواپیما یا خیلی دیر باید برسه یا اصلا نرسه مثل بالا رفتن از آسانسوری که داره پایین میاد.
    یا میتونیم سوال رو اینطوری هم مطرح کنیم.
    برای سهولت ،سرعت حرکت هواپیما ها 800 کیلومتر بر ساعت و فاصله بین شهرها هم 800 کیلومتر در نظر گرفته شده.
    اگه دو تا هواپیما با سرعت مساوی و همزمان یکی از تهران عازم تبریز بشه و دیگری از تبریز عازم تهران بشه. با اوصاف حرکت زمین در جهت شرق به غرب آیا اصولا نباید یکی از هواپیماها زودتر از دیگری به مقصد برسند.؟ مانند حرکت در آسانسور یکی همجهت با آسانسور حرکت میکند و دیگری برخلاف اون .؟؟!!!
    خیلی خوشحال میشم جواب علمی و قانع کننده ای بدین برام.

    1. دوست عزیز زمانی که زمین می‌چرخد، همه چیز درون لایه اتمسفر آن نیز می‌چرخد. هواپیما، پرندگان، هوا، و حتی چیزهایی که با چشم طبیعی نمی‌توان آن‌ها را دید. چون اتمسفر زمین تا ارتفاع بیش از 300 کیلومتری هم تحت تاثیر نیروی گرانش هست و این نیرو تمام جو و اجرام داخلش رو با خود می چرخاند.

    2. اولا تبریز نسبت به تهران در شمال غربیشه و فاصله عرضی ۸۰۰ کیلومتر نیست حدود ۴۰۰km یا کمتره از یه مکان مثال باید زد که در جهت جرکت زمین باشه
      دوما نیروی گریز از مرکز حاصل از چرخش زمین ۰.۳% جاذبه و گرانشه یعنی عملا هیچ نیست
      سوما عاملی گه اجسام و رو زمین ثابت نگه میداره استقرار بر سطح نیست بلکه نیروی جاذبه و گرانشه و جاذبه در خط مستقیم به سمت مرکز زمین میکشه و ارتفاع تغیری ایجاد نمیکنه هلی کوپتر رو سطح تحت تاثیر جادبه است در ارتفاع هم همینطور
      زمین میچرخه و خطوط جادبه هم میچرخه و تمام اجسام تحت نیروی جاذبه اعم از ما ، هلی کوپتر و هوا و جو هم خواهد چرخید
      اگر جاذبه نباشه روی سطح هم ثابت نخواهیم بود بلکه در حال لغزش و حرکت خواهیم بود مگه اینکه اجسام رو به سطح متصل کنیم با بند میخ و …

    3. سرعت واحدی برداریه سنگ پرتاب شده یه بردار سرعت عمود بر سطح زمین و یک سرعت مماس بر سطح زمین که همان سرعت چرخش زمینه بنابر این جابجای سنگ فقط در جهت عمود بر زمین خواهد بود و در جهت مماس بر زمین جابجایی صفر است پس در همان نقطه قبلی فرود می آید

    4. شما تو یه ماشین بشینید و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر برید. داخل ماشین یه چیزی جلوی صورتت رها کن آیا اون جسم با سرعت ۱۲۰ کیلومتر میخوره تو صورتت؟

      1. رو همین مثال جو رو شاید اینطور هم بشه مثال زد
        حالا همین خودرو مورد مثال رو در نظر بگیرید زمانی که شیشه جلو نداشته باشه و باد به سنگ بخوره
        صحبت باد شد اینم بگم در کره ماه هیچ بادی به خاطر خلا یا عدم وجود جو وجود نداره

  11. سرعت چرخش زمين بدور خودش دوهزاروهشتصد كيلومتر در ساعته يا بيست و هشت هزار كيلومتر در ساعت؟ با محاسبه دقيقتر لطفا پاسخ بديد.

  12. سلام . سوال من در مورد زمان هست و گذشتن عمر و اینکه چطور میشود که با توجه به تعریف زمان که ناشی از. جابجا شدن بین دو مکان میباشد بتوانیم زمان را صفر کنیم و پیر نشویم . و این که ایا ما نسبت به زمان و گذشت ان ثابت هستیم و در واقع زمان از ما عبور میکتد یا ما وارد زمان میشویم

  13. با سلام و سپاس از شما ک واقعا وقت گرانبها تون رو صرف تعلیم و تشریح علم نجوم ب فرزندان ایران میکنید. این سایت با ترجمه‌ی بروزترین اخبار فضا و همچنین بهره بردن از دانش دانش پژوهان و دانشمندان ایران عزیز کار خیلی زیبایی در مورد پیشبرد دانش نجوم برای دانشجویان و شیفتگان علم نجوم میکنه. واقعا باید از شما قدر دانی بشه و شخصا میگم باید دستتون رو بوسید. بازهم سپاس.

  14. سلام. تشکر از راهنماییهاتون.یه سوال دارم درمورد پیمایش هواپیما .ایا وقتی هواپیما از زمین جدا میشه و دراسمان قرار میگیره برای رسیدن به مقصد خود هواپیما حرکت میکنه مثلا مثل یه اتومبیل که چرخ های ان روی اسفالت حرکت میکنه تا به مقصد برسه یا اینکه دراسمان از سرعت چرخش زمین استفاده میکنه که به مقصدش برسه .نمی دونم تونستم منظورم را برسونم یانه .ازتون ممنون اگه راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز.خود هواپیما حرکت میکنه،اون مثال دومی که عرض کردین برای وقتی هست که جسمی بیرون از جو قرار گرفته است و اینکه اگر بیرون از جو باشه زمین دیگه بهش نیرویی وارد نمیکنه که حرکتش بده پس اگر جسم ثابت باشه زمین ازش دور میشه ن اینکه جسم از زمین دور میشه

    2. اون کار لاستیک ماشین ک مد نظر شماهست رو ایرودینامیک هواپیما در برخورد هوا با سطح بدنه انجام و نیروی حال از این برخورد هم موتور هواپیما با مکش هوا و حرکت ب جلو انجام میده

  15. سلام

    چه عاملی باعث میشه زمین در استوا با سرعت 1675 کیلومتر بر ساعت بچرخه اما در محور زمین درقطب ها با سرعت نزدیک به صفر کیلومتر بر ساعت؟

    طبق گفته دانشمندان
    فرضا اگر در چند سانتیمتری محور زمین در قطب باشیم جای که محیط زمین یک سانتیمتر میشه در آنجا سرعت گردش زمین میشه
    0.00001 کیلومتر ، تقسیم بر 24 ، برابر است با 0.000000416 کیلومتر در ساعت
    ———————————————————————————

    اگر زمین یه تیکه و پیوسته باشه تمام نقاط حتی محورهای زمین در قطب ها باید با سرعت 1675 کیلومتر در ساعت بچرخند ، در این صورت هر چیزی که در محور زمین قرار بگیره به علت چرخش با این سرعت بالا ، مثل چرخش تیغه بالگرد یا ملخ هواپما غیر قابل تشخیص میشه و نمیشه بری اونجا ، پرچم نصب کنی و عکس یادگاری بگیری!!

      1. ممنون . متوجه منظورتون نشدم!
        با چرخوندن توپ نقطه ای از اون که روی انگشت هست هم با سرعت می چرخه و اگه در نقطه مقابل روی توپ جسم کوچکی نصب کنیم . می بینیم که در حال چرخه و نه توقف
        اتفاقا براساس همین ازمایش توپ هست که به نظر من چرخش زمین مشکل داره!

    1. من با همون مثال پره های هلی کوپتر شما میگم
      در طراحی پروانه یکی از محاسبات محاسبه سرعت پیمایش سر بالگرد هست
      مثلا اگر طول یک پروانه باگرد ۶ متر باشد و در عدد ۳/۱۴ ضرب کنیم محیط دایره فرضی که نوک پروانه در هر دور موتور پیمایش دارد بدست می آید
      در مثال بالا اگر محیط ۱۸/۸۴ متر باشد و دور متور هم به عنوال مثال ۲۸۰۰ دور در دقیقه باشه بنابراین با ضرب دور موتور در محیط فرضی بدست آمده سرعت نوک پروانه ۵۲ هزار متر در دقیقه یا سه هزار و صد و شصت و پنج کیلومتر در ساعت
      و بنابراین سرعت موتور را کاهش تا منجر به تکانش و در نهایت خرابی نگردد
      بنابراین متوجه شدیم مولفه سرعت
      در اینجا وابسته به طول ملخ و اون دایره فرضی هست ک تشکیل میده

  16. اگر زمین با سرعت ۱۶۷۵ به دور خودش بچرخه, پس یعنی اگر جسمی را معلق در هوا نگه داریم, این جسم باید در عرض یک ساعت, ۱۶۷۵ کیلو متر آن طرف تر باشد!
    ۱۶۷۵ را تقسیم بر 60 کنید (1 ساعت = 60 دقیقه). جواب میشه تقریبا 27. یعنی اگر جسمی همین الان در هوا معلق شود, یک دقیقه دیگر 27 کیلو متر آن طرف تر است !
    چنین چیزی مشاهده میکنیم !؟
    دو دو تا چاهار تا نشد…

    1. منظور از معلق یعنی تحت تاثیر اتمسفر هم قرار بگیره و اصطکاک اتمسفر هم شامل شه یا نه؟

    2. در یک اتومبیل در حال حرکت با سرعت ثابت (همانند زمین) جسمی را در راستای قائم به هوا پرتاب کنید. جسم دوباره به همان جا بازمی گردد. آیا اتومبیل حرکت نمی کند؟؟
      دو دوتا چهار تا می شود به شرطی که سرعت حاصل از حرکت زمین یا اتومبیل ک به جسم پرتاب شده انتقال می یابد، محاسبه گردد.

    3. جاذبه زمین سرعت مماس بر زمین اجسام را مساوی سرعت چرخش محیطی خودش نگه میداره و جاذبه ارتباطی به روی زمین بودن یا معلق بودن نداره اشتباه اینجاست که شتاب جاذبه را با چسب رازی اشتباه میگیریم که باید حتما به جسم چسبیده باشه بخاطر همین برای معلق ماندن باید به شتاب جاذبه باید غلبه کرد شتاب و سرعت یک کمیت برداری هستن

  17. سلام
    سرعت حرکت زمین به دور خورشید 1675 کیلومتر ببر ساعت هست
    اما من نفهمیدم سرعت گردش زمین به دور خودش چقدر هست؟
    ممنون میشم پاسخ بدهید
    (از آنجایی که زمان بازگشت من به این صفحه برای دیدن پاسخ نامعلوم است خواهشمندم در صورت امکان پس از انتشار من را از طریق ایمیل مطلع نمایید-یا علی)

    1. درود، خب این سرعت گردش زمین به دور خودش هست، شما مقاله رو نخونیدن؟

  18. یه خسته نباشید به تمام تیم بیگ بنگ
    خیلی کارتون درسته

    آقای الله وردی یه سوال دارم ؟ نمیدونم درک کردم یا نه اما شاید به نظر آماتور باشه ولی درک من کمی عوضیه

    در مورد گرانش
    وقتی نسبیت ظهور کرد مفهوم گرانش به عنوان نیرو کنار گذاشته شد درسته؟ پس چرا هنوز همه جا از گرانش با عنوان نیرو یاد میشه و قضیه به طور کامل و ساده چطوره؟

    و یه توضیح کامل و البته ساده تر میتونی از نحوه تصور انیشتین در مورد سقوط آزاد و حس نکردن و وزن و کنسل شدن گرانش توسط شتاب گرانشی بدین؟

    و اینکه آخریش با نسبیت و خم شدن فضا چطور سقوط یک سیب به زمین توضیح داده میشه؟ یعنی چطور یه فضای خمیده این داستان رو به وجود میاره

    شرمنده اگر زیاد شد اما با اینکه احساس میکنم میدونم ابهامات زیادی دارم

    یه چیز دیگر اگر ممکنه میشه یه سری مقالات جامع در مورد زمان و فضا بهم بدید؟ تا حالا همه مقالات تو سایتتون رو خوندم میخواستم ببینم موارد دیگری هم دم دستتون هست یا رفرنس و …

    تشکر بابت تمام زحمات حلالتون

    1. درود به شما، این ویدئو رو مشاهده کنید، حتما ابهاماتتون حل خواهد شد، در صورتی که علاقمند هستید میتونید کتاب چرا E=mc2 رو هم از سایت تهیه و مطالعه کنید. همچنین در سایت کلمه “فضا- زمان” را جستجو کنید، مقالات زیادی در این زمینه وجود دارد، بزودی هم مقالات بیشتری می نویسیم. موفق باشید

  19. سلام و خسته نباشید
    آیا امکان این وجود داره که دور گردش زمین عوض بشه؟ یا اگر زمین برعکس الان میچرخید چه تغییراتی حاصل می شد ؟
    آقای سمیر میشه بگین که انسان کلا چند بار ماه سفر کرده؟ و کدوم کشورها بودن که انسان فرستادن؟
    تشکر.

    1. درود به شما، برای پاسخ به سوالتان نیاز به نوشتن یک مقاله است، اما من سعی میکنم که بصورت مختصر پاسخ دهم. امکانش هست که با برخورد یک شهاب سنگ یا یک سیارک عظیم به زمین چرخش زمین حول محورش معکوس شود، در این صورت در دراز مدت باید شاهد این باشیم که خورشید و سایر اجرام آسمانی از غرب طلوع کرده و در شرق غروب می‌کنند. ترتیب فصل‌ها بهار، زمستان، پاییز، و تابستان شده و حرکت ظاهری خورشید در پیکرهای آسمانی (صورت‌های فلکی) نیز وارانه خواهد بود. در این صورت احتمالاً پس از مدتی موجودات سیاره‌ی زمین خود را به فصل‌های جدید تطبیق می‌دهند؛ خزان در بهار پدیدار شده و درختان در پاییز از خواب زمستانی بیدار می‌شوند، همچنین شاهد تغییرات آب و هوایی، حرکت قاره ها و زلزله، اختلالات ماه بر زمین و همچنین این چرخش معکوس می تواند باعث تغییر میدان مغناطیسی زمین و در نتیجه منجر به حرکت مواد مذاب درون زمین شود که منجر به انتشار امواج رادیویی و سایر پدیده‌های مرتبط با مغناط‌کره می شود و بسیاری مشکلات دیگر ….

      انسان ماموریت های زیادی در مدار ماه و همچنین سطح ماه انجام داده است، نخستین ماموریت آپولو 11 بود که نیل آرمسترانگ بعنوان نخستین انسان بر روی ماه گام نهاده است، پس از این سفر پروژه های سرنشین دارآپولو 12-14-15-16و17 نیز در طی سالهای 1969 تا 1972 در ماه فرود آمدند و در مجموع 12 نفر موفق شدند در ماه گام بگذارند. در تمامی ماموریت ناسا ( سازمان فضایی امریکا) این کارها را انجام داد. چگونگی نخستین سفر انسان به ماه را هم می توانید در اینجا مطالعه کنید. موفق باشید.

      1. با سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان یک نکته جالب بگم شاید برای شماهم جالب بود در چین بزرگترین سد دنیا وجود داره که اگر بشکنه حرکت زمین به دور خودش رو مختل میکنه بخاطر حجم و فشار زیادی که آب پشت سد داره

    2. سلام
      اگر ما وسیله نقلیه‌ای داشته باشیم که سرعت حرکتش بیشتر از چرخش زمین باشد و موافق حرکت زمین حرکت کنیم میتونی در زمان صفر کنیم؟؟؟!!!
      چون اگه این اتفاق بیفته یما میتونیم به گذشته صفر کنیم درسته؟؟؟

      1. شما با این کار فقط میتونی چند بار طلوع و غروب خورشید رو در 24ساعت مشاهده کنی،،،ولی زمان وابسته به زمین نیست،،،وابسته به بینهایت،یا همان تمامی کهکشانها
        هستش،،،بستگی دارد شما بخوای با کدام سیاره زمین رو نسبت بدی،بعدش زمان رو نسبت به اون محاسبه کنی،،،و یک ضریب هم به اون اضافه کنی که تاثیر بقیه کهکشانها نسبت به مورد بحث شماست،،،اگر چیزهایی که انیشتین گفته درست باشه،که مطمئن باشید،،،اینطور نیست