بیگ بنگ: محققان شرکت بوئینگ به تازگی برای نخستین بار ویدیویی از سبک ترین فلز جهان منتشر کردند که 99.99 درصد آن توخالی است.

Microlattice_highRes_web_1024«ریزتورینه» (Microlattice) یک ساختار پلیمری سلول باز سه‌ بعدی است که از لوله‌های فلزی کوچک تو خالی ساخته شده و نشانگر یک الگوی مورب ضربدری با فضاهای باز بسیار کوچک است. فیلم جدید بوئینگ، نمونه جالبی از عملکرد احتمالی این ماده را به نمایش می‌گذارد که برای مثال می‌توان از آن به عنوان اجزای ساختاری جدید در صنعت هوافضا استفاده کرد. ریزتورینه می‌تواند تا میزان زیادی در وزن صرفه‌جویی کرده و هواپیماهای با بهره‌وری سوخت بالا را ارائه کند.

اين فلز 100 برابر سبك‌‌تر از يونوليت است اما در عين حال مانند فلزات سخت و مقاوم است، و اين به آن معني است كه تنها به ايستادن روي تارهاي يك قاصدك خلاصه نمي‌شود و می توان از این ساختار جدید در سیستم های هوانوردی استفاده کرد، جایی که دو فاکتور استحکام و سبکی حرف نخست را می زنند. در ساخت این ماده از ساختار استخوان الهام گرفته شده است که مهمترین ویژگی آن استحکام بیرونی و وجود انبوه منافذ درونی است. وجود انبوهی از منافذ ریز و درشت در این ماده جدید موجب شده تا بتوان به جرأت گفت ۹۹.۹۹ درصد آن از هواست.

دانلود ویدئو

شبكه ريز موجود در اين ماده از لوله‌هاي توخالي فلزي شبكه‌اي از جنس نيكل ساخته شده‌است. ديواره هر يك از اين لوله‌ها 100 نانومتر است، يعني هزار برابر باريك‌تر از موي انسان. سلول‌هاي باز در اين ساختار قابليت فشرده‌سازي قابل توجهي به ريزشبكه مي‌بخشد، يعني اين فلز مي‌تواند حجم زيادي از فشار را تحمل كند. گفتني است فلز ياد‌شده به قدري سبك و جاذب نيرو است كه چنانچه تخم‌مرغي را داخل آن گذاشته و آن‌ را از طبقه بيست و پنجم ساختماني به پايين بيندازيد تخم‌مرغ سالم خواهد ماند. به گفته بوئينگ استفاده از اين ماده امكان ساخت هواپيماهاي بسيار سبك را براي بوئينگ فراهم كرده و کاهش وزن باعث كم‌مصرف شدن هواپيماها خواهد‌ شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencealert , ibtimes

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه