simulation

محققان شرکت آي بي ام ، با ساخت 530 ميليارد سلول عصبی و 100 تريليون سيناپس، مبادرت به شبيه سازی مغز انسان کرده اند. اين کار نخستين قدم به سوی ساخت يک مغز مصنوعی است. آنچه در دنيا به عنوان پيچيده ترين عضو بدن انسان شناخته شده است، مغز است. مغز قدرت ذخيره اطلاعات را در خود دارد و می تواند به طور همزمان هزاران داده را در خود جای دهد و بلافاصله آن را تفسير كند و عکس العملی مناسب نسبت به آن ها داشته باشد.
مغز می تواند مطالب را خلاصه کند، ياد بگيرد، برنامه ريزی کند و حتی خلاقيت از خود نشان دهد. همه اين کارها فقط نياز به W20 انرژی دارد. اين در حالی است که براساس تخمين شرکت آي بي ام، كامپيوتر برای انجام همين پردازش، انرژی حدود MW100 نياز خواهد داشت. واضح است که صرف چنين انرژی تقريباً عملی نيست. بنابراين برای نيل به اين هدف لازم است به رويکرد جديد ديگری متوسل شد. پاسخ شرکت آي بي ام به اين مشکل محاسبه شناختی (cognitive computing) است که تلفيقی از آخرين اکتشافات در حوزه عصب شناسی، نانوتکنولوژی و ابركامپيوتر است.

علم عصب شناسی به ما آموخته است که مغز به طور کلی برای انجام وظايف خود انرژی کمی استفاده می کند، زيرا بر حسب رخدادها رهبری می شود. به عبارت ساده تر، سلول های عصبی به صورت تکی، سيناپسها و آکسون ها فقط زمانی انرژی مصرف می کنند که فعال شوند، مثلاً زمانيکه يک داده خارجی وارد مغز يا وارد ساير سلول ها شود- در غير اين صورت انرژی مصرف نمی کنند. اما كامپيوترهاي امروزی چنين حالتی را ندارند و در مقايسه انرژی زيادی را به هدر می دهند. مهندسان شرکت آي بي ام از اين مطلب استفاده کرده اند و به معماری كامپيوتري جديد پرداخته اند و برای این کار تعداد سلولهای عصبی و سيناپسهای مغز بشر را شبيه سازی کرده اند. نتيجه اين شبيه سازی از نظر بيولوژیکی يا عملکرد دقيقاً شبيه مغز انسان نيست. اين مغز شبيه سازی شده قادر به حس کردن، تصور کردن و فکر کردن نيست، اما با اين حال قدمی مهم براي ساخت ماشينی است که شايد يک روز مانند مغز انسان عمل كند.

Read More : http://www.gizmag.com/ibm-supercomputer-simulates-a-human-sized-brain/25093

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. عالی….
    ساعت یک ربع به دو ظهر هست و اداره در حال تعطیل شدنه که این مطلب جذابو خوندم . قشنگ بود .