بیگ بنگ: دانشمندان اروپایی منطقه ی تشعشعاتی عجیبی را شناسایی و بررسی کرده اند که در ارتفاع چند صد کیلومتری سواحل برزیل قرار دارد. این منطقه فضایی با نام مثلث برمودا شناخته می شود و یکی از خطرناکترین مناطق تشعشعاتی زمین است.

این ناحیه که «ناهنجاری اطلس جنوبی» (SAA) نام دارد، خطرات تابشی را برای ماهواره ها در مدار ایجاد کرده است.

به گزارش بیگ بنگ، این ناحیه با عنوان ” ناهنجاری اطلس جنوبی” ( SAA) شناخته می شود و مکانی است که کمربند تابشی ون آلن _حلقه ای از ذرات باردار که زمین را احاطه کرده اند_ در نزدیکترین فاصله به سطح زمین قرار دارد. زمانیکه این کمربند در سال 1950 کشف شد دانشمندان گمان میکردند که منطقه ی ناهنجاری (SAA) ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد. فضانوردان در شاتل فضایی از خراب شدن کامپیوتر ها به هنگام عبور از این ناهنجاری شکایت میکردند. برخی فضاپیماها نظیر تلسکوپ فضایی هابل، طوری برنامه ریزی شده اند که دستگاههای حساسشان به هنگام عبور از بالای این منطقه به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی خاموش می شوند. ایستگاه فضایی بین المللی برای مقابله با این مشکل به تجهیزات حفاظتی بیشتری مجهز شده است.

ریکاردو کامپانا در موسسه ی ملی اختر فیزیک در بولگنا _ایتالیا گفت: اطلاعات تابشی از ماهواره ی نمایشگر اشعه ی X به نام beppoSAX را تجزیه و تحلیل کرده است،  این ماهواره از سال 2003_1996 فعال بوده است. آنها متوجه شدند که سطح تشعشعات در لایه ی پایینی منطقه ناهنجاری بسیار کمتر از لایه های بالایی آن است و این ناهنجاری به سمت غرب در حال جابجایی است. این تیم در حال طراحی تلسکوپ فضایی ای است که در قسمت پایینی منطقه ی خطر بچرخد ، جایی که به خوبی مطالعه نشده است. اکثر مدل های تابشی مورد استفاده در برنامه ریزی ماموریت های فضایی بر پایه ی برون یابی از مشاهدات انجام شده در ارتفاع بالا _شیب بالا میباشند.

Bermuda Triangle Space

SAA یا ناهنجاری اطلس جنوبی چیست؟ این ناهنجاری قسمتی از یک کمربند تابشی است، این کمربند ،حلقه ای از تشعشعات خورشیدی به دام افتاده در ارتفاع 6000 الی 1000 کیلومتری بالای سطح زمین است. این امر به دلیل نقاط ضعف موجود در میدان مغناطیسی زمین است که یکی از این نقاط ضعف دقیقا در جایی است که مثلث برمودا قرار گرفته است. منطقه ی ناهنجاری برای ماهواره های نجومی و سایر فضاپیماهایی که در ارتفاع چند صد کیلومتری به دور زمین در حال چرخش هستند حائز اهمیت است.

ترجمه و ارسالی از: گلناز اسدپور