بیگ بنگ: همزمان با صدور اجازه استفاده از یک داروی «ضد پیری» توسط اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا، دانشمندان سوییسی موفق به شناسایی ژن‌های عامل پیری و طول عمر شدند.

1115_rep6_tmoaaardc_hero.ashxبه گزارش ساینس الرت، گروهی از دانشمندان سوییسی با کنکاش در بیش از چهل هزار ژن متعلق به سه موجود زنده مختلف ژن‌های مسبب پیری جسمانی را شناسایی کرده‌اند. محققان دانشگاه زوریخ متوجه شده‌اند که وقتی این ژن‌ها دست‌کاری می‌شوند، طول عمر سالم این حیوانات آزمایشگاهی افزایش می‌یابد و این به این معناست که شاید امکان امتحان این مسئله روی انسان‌ها هم ممکن باشد.

این تحقیق با مطالعه مجموعه‌ای از متشکل از چهل هزار ژن مشترک در بین نوعی کرم خاکی، نوعی ماهی و موش شروع شد. برای تشخیص میزان اثرگذاری هر کدام از این ژن‌ها بر روی روند پیری، میزان فعالیت آنها در سه بازه زمانی جوانی، بلوغ و پیری این حیوانات بررسی شد. در قدم بعدی۳۰ ژن از این مجموعه چهل‌ هزارتایی، شناسایی شدند که به طور مستقیم با روند پیر شدن در ارتباط بودند. کشف مهمی که در این مرحله انجام شد حاوی این نکته حیاتی بود که این ۳۰ ژن بسیار به هم شباهت دارند و در واقع همگی از یک ژن که در اجداد مشترک این سه موجود سرچشمه گرفته‌‌اند. این ۳۰ ژن در بدن انسان‌ها هم یافت می‌شود.

DNA+molecule+مایکل ریستو، مسئول این تحقیق به وبسایت مدیکال اکسپرس می‌گوید: «ما تنها به بررسی ژن‌هایی که در طول روند تکامل حفظ شده و در نتیجه امروزه در بدن موجودات زنده، از جمله انسان‌ها، یافت می‌شوند، پرداختیم.» برای آزمایش اثر این ژن‌ها بر سن‌ این موجودات، محققان «آران‌ای» این حیوانات را دستکاری کردند. با دستکاری کمتر از نصف این ژن‌ها، طول عمر هر سه موجود پنج درصد بیشتر شد بدون اینکه سلامت آنها دستخوش تغییر شود.

اما در بین این ۳۰ ژن، یکی از آنها به نام bcat-1 تاثیر فوق‌العاده‌ای در روند پیر شدن دارد. دکتر ریستو می‌گوید که وقتی آر‌ان‌ای مربوط به این ژن دستکاری شد، طول عمر حیوانات۲۵ درصد بیشتر شد. این تیم تحقیقاتی معتقد است که ژن bcat-1 حامل آنزیم‌هایی است که زنجیره‌های اسید آمینه را در بدن می‌شکنند. سه نوع از این اسید آمینه‌ها- که توسط ژن bcat-1 می‌شکنند- در بین ۹ اسید آمینه‌ای قرار دارند که برای حفظ سلامت و رشد ماهیچه‌های بدن حیاتی‌اند.

با آنکه هنوز مشخص نیست که از نتایج این تحقیق می‌شود بر روی انسان‌ها هم استفاده کرد یا نه، اما سوال اصلی دانشمندان در حوزه سن و پیری، بیشتر کردن طول عمر انسان نیست بلکه آنها به دنبال راهی هستند که انسان‌ها در طول عمر طبیعی‌شان از نظر فیزیکی سالم‌تر بمانند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Nature Communications منتشر شده است.