بیگ بنگ: در این شب ها دیدن ماه را از دست ندهید. در شب های نزدیک به اعتدال پاییزی و نزدیک به زمان غروب خورشید ماه بدر پاییزی نزدیک‌ترین ماه کامل به اعتدال پاییزی و آغاز پاییز است و به خاطر هم‌زمانی زاويه تابش خورشيد بر مركز ماه بهترين حالت ديدن آن در هفته جاري امكانپذير است. به طوري كه با دوربين‌هاي معمولي و حتي چشم غيرمسلح سطح ماه ديدني خواهد شد. طبق بررسي‌هاي دانشمندان و محققان ناسا، 19 سپتامبر، 28 شهريورماه جاري‌، ماه كامل در آسمان پرستاره همچون نگيني درخشان نورافشاني خواهد كرد.

moon_harvest_9-30-2012_Domenico_D_Erchia_Italyعکسی از ماه کامل که در تاریخ 29 سپتامبر 2012 در ایتالیا توسط Domenico D’Erchia گرفته شده است.

ماه پنجمين قمر طبيعي بزرگ در منظومه خورشيدي‌، 3500 كيلومتر قطر دارد و به دليل برخورد شهاب‌سنگ‌ها سطحش آبله‌گون است. ماه و زمين به طور همزمان و در حدود 5.4 ميليارد سال پيش شكل گرفتند. اثرات متقابل جاذبه‌هاي زمين و ماه بر يكديگر باعث افزايش مدت حركت وضعي هر دو جسم شده است. به لحاظ ميزان فاصله، ماه نزديك‌ترين جرم آسماني به زمين است. جو كره ماه نسبت به زمين بسيار دقيق و ناچيز بوده و بر همين اساس صدا در جو ماه منتقل نمي‌شود. فقدان جو واقعي بدان معنا است كه در سطح ماه مولكول‌هاي هوا نيز وجود ندارند كه نور خورشيد را پراكنده كنند، به همين دليل آسمان ماه هميشه سياه و تاريك است.برخورد شهاب‌سنگ‌هاي كوچك و بزرگ به سطح ماه از ديگر عوامل فقدان جو ارزيابي شده است.

Lunar_phases

اگر قسمتي از نور خورشيد، ماه را فراگيرد بر حسب تابش خورشيدي، ماه را به صورت هلال باريك خواهيم ديد.هنگامي كه ماه در جهت تابش خورشيد قرار گيرد، ديده نمي‌شود زيرا بر اثر تابش شديد خورشيد محو خواهد شد. هميشه نيمي از سطح ماه در معرض نور خورشيد قرار دارد، ميزان ناحيه روشن ماه را موقعيت زمين و خورشيد تعيين خواهند كرد.

Read More : http://earthsky.org/space/harvest-moon-2

http://en.wikipedia.org/wiki/Harvest_moon#Harvest_moon

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. ببخشید من یه سوالی برام پیش اومده اگر :فقدان جو واقعي بدان معنا است كه در سطح ماه مولكول‌هاي هوا نيز وجود ندارند كه نور خورشيد را پراكنده كنند، به همين دليل آسمان ماه هميشه سياه و تاريك است.
    آیا ستاره ها در آسمان ماه پیدا هستند ؟ و نور خورشید میرسه به ماه و ماه روشن هست ؟؟ فقط چون نور خورشید پخش نمیشه در جو ، ما آسمون سیاه داریم ؟

    1. بله هیچ ستاره ای در آسمان ماه دیده نمی شود،ماه فاقد اتمسفر بوده و نور مانند زمین توسط مولکول‌های هوا پخش نمی‌شود ، دلیل دیده نشدن ستارگان در آسمان ماه نیز به دلیل روشنایی بسیار زیاد سطح ماه و کنتراست فوق العاده آن میباشد که آسمان سیاه در مقابل سطح روشن ماه دیده می شود. این اتفاق در شب و در جاییکه آلودگی نوری زیاد باشد به راحتی قابل مشاهده است.

        1. سلام یعنی اگر توی ماه باشیم و به آسمون نگاه کنیم هیچ ستاره ای نمیبینیم؟!! خوب اگر دلیلش نور خورشید و بازتاب ماه باشه اون قسمتایی از ماه که نور خورشید نمیرسه ینی قسمتای تاریک یا به قول خودمون شب باید ستاره ها دیده بشن و اتفاقا به خاطر نبودن جو و آلودگی، آسمون زیبا تری نسبت به زمین داشته باشیم.