بیگ بنگ: محققان بقایای فسیلی پنج انسان اولیه را در شمال آفریقا کشف کرده اند که نشان می دهد گونه «هومو ساپین» حداقل ۱۰۰ هزار سال پیش‌تر از آنکه قبلا تصور می‌شد ظاهر شده بود.

بازسازی دیجیتالی جمجمه قدیمی ترین هومو ساپین کشف شده

به گزارش بیگ بنگ به نقل از BBC، تحقیقات تازه نشان می‌دهد که این تصور که انسان مدرن حدود ۲۰۰ هزار سال قبل در نقطه ای در شرق آفریقا موسوم به «گهواره بشریت» فرگشت پیدا کرد دیگر معتبر نیست. دانشمندان در مطالعه تازه به این برداشت رسیده‌اند که گونه ما احتمالا به تدریج در سراسر قاره آفریقا فرگشت پیدا کرد.

پروفسور ژان-ژاک‌ هابلین، از بخش انسان شناسی تکاملی در موسسه ماکس پلانک در لایپزیگ آلمان، گفت که این کشف باعث بازنویسی کتاب‌های درسی درباره ظهور نوع ما می‌شود. او افزود: «این سرگذشت یک فرگشت سریع در باغ عدن جایی در آفریقا نیست. دیدگاه ما این است که این بیشتر یک تحول تدریجی بود و در همه قاره اتفاق افتاد. پس اگر باغ عدنی وجود داشته کل آفریقا بوده است.»

این نقطه در مراکش از دهه 1960 شناخته شده بود

او که در یک کنفرانس خبری در کالج دی فرانس در پاریس صحبت می‌کرد، نمونه‌های قالب‌گیری شده از این بقایای فسیلی را که در «جبل ایرهود» مراکش کشف شده است به خبرنگاران نشان داد. این نمونه‌ها شامل جمجمه، دندان و استخوان‌های کشیده است. در دهه ۱۹۶۰ در همین نقطه بقایای دیگری کشف شده بود که قدمت آنها حدود ۴۰ هزار سال و متعلق به نئاندرتال آفریقایی تشخیص داده شد.

اما پروفسور‌ هابلین همیشه نسبت به آن یافته تردید داشت و وقتی به موسسه ماکس پلانک ملحق شد شروع به ارزیابی مجدد جبل ایرهود کرد و با گذشت بیش از ۱۰ سال اکنون شواهد تازه ای را ارائه کرده است که حکایت از داستان متفاوتی دارد. قدمت تازه‌ترین فسیل‌ها که با فناوری‌های پیشرفته تعیین شده حدود ۳۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار سال رقم زده می‌شود. به علاوه شکل جمجمه کشف‌شده تقریبا عین جمجمه انسان امروزی است. تفاوت اصلی برجستگی بیشتر استخوان پشت ابرو و محفظه کمی کوچک‌تر مغز است.

مجموعه ابزارهای سنگی کشف‌شده توسط پروفسور‌هابلین در جبل ایرهود

حفاری‌های پروفسور‌ هابلین همچنین آشکار کرد که این مردمان کهن از ابزار سنگی استفاده می‌کردند و استفاده از آتش را بلد بودند. بنابراین نه تنها شبیه هومو ساپین بودند، بلکه رفتاری مشابه آن داشتند. تا پیش از این قدیمی‌ترین فسیل‌های نوع انسان در اتیوپی (محوطه اومو کیبیش) در شرق آفریقا کشف شده بود و قدمت آن تقریبا ۱۹۵ هزار سال رقم زده می‌شد.

پیش از فرگشت گونه ما انواع مختلف انسان بدوی فرگشت یافته بود که هر کدام ظاهر متفاوتی داشتند و نقاط قوت و ضعفشان فرق می‌کرد. ظاهر این گونه‌ها مثل سایر حیوانات در طول صدها سالفرگشت یافت و به تدریج عوض شد.

آرواره تحتانی انسان جبل ایرهود

در مقابل دیدگاه اصلی رایج در میان فسیل‌شناسان این بود که هومو ساپین ناگهان حدود ۲۰۰ هزار سال قبل از انسان‌های بدوی‌تر شرق آفریقا فرگشت یافت و در آن زمان بود که فرض می‌کردیم انسان کم و بیش ظاهری امروزی یافت. براساس این نظریه پس از آن بود که ما شروع به گسترش در سراسر آفریقا و در نهایت اقصی نقاط زمین کردیم؛ برداشتی که اکنون به نظر می‌رسد با یافته‌های پروفسور‌ هابلین بی‌اعتبار شده باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC