بیگ بنگ: گروهی از دانشمندان بین‌المللی با استفاده از مدل شبکه عصبی، موفق به ساخت نوعی جدید از سیناپس‌های مصنوعی ویژه فناوری هوش مصنوعی شده‌اند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، در شبكه‌هاي عصبي مصنوعي،‌ سيستم‌هاي رايانه‌اي به گونه‌اي طراحي شده‌اند تا عملكرد مغز انسان را تقليد كنند و در آن نورون‌هاي ديجيتال و سيناپس‌هاي مصنوعي نقش همتاهاي زيستي خود را ايفا مي‌كنند. پردازش اطلاعات در شبکه عصبی مصنوعی باید با نحوه پردازش اطلاعات در مغز مطابقت داشته باشد. در این سیستم مصنوعی نورون‌های دیجیتال و سیناپس‌های مصنوعی در جایگاه نمونه طبیعی قرار می‌گیرند.

در این سیستم پیچیده سیناپس‌ها مانند دروازه‌ای برای انتقال سیگنال‌های حاوی اطلاعات از نورون‌ها عمل می‌کنند، البته حتی تصور نزدیک شدن به ظرفیت پردازش اطلاعاتی مغز با دانش فعلی غیرممکن است، زيرا در مغز انسان بالغ بر 100 هزار میلیارد سیناپس وجود دارد. اگرچه در زمینه هوش مصنوعی دانشمندان به موفقيت‌هاي چشمگيري دست يافته‌اند، متاسفانه به دلیل پیچیدگی سیناپس‌های مغزی در پستانداران، پیشرفت صنعت هوش مصنوعی هنوز با محدودیت‌هایی همراه است. مثلا در مغز پستانداران دو نوع سیناپس با کارایی متفاوت وجود دارد. گروه اول سیناپس‌های مهارکننده و گروه دوم سیناپس‌های تحریک‌کننده هستند که به صورت همزمان فعالیت می‌کنند.

سیناپس‌های مصنوعی كه تاكنون ساخته شده‌بودند از جنس مواد مورد استفاده در صنعت الکترونیک و در مقیاس نانو هستند که با محدودیت پردازش تنها یک سیگنال در ثانيه مواجه‌اند. دانشمندان چینی و آمریکایی در دانشكاه كاليفرنياي جنوبي در آخرین مطالعات خود موفق به ساخت سیناپس مصنوعی با قابلیت پردازش دو نوع سیگنال مشابه مغز انسان شدند. سیناپس‌های جدید قادرند با دو ماهیت مجزا در یک قطعه فعالیت کنند. این قابلیت در گذشته بر روی تنها یک قطعه جامد سیناپس ممکن نبود اما به کمک فناوری جدید امکان تولید شبکه عصبی مشابه مغز میسر شده است.

سیناپس‌های تحریک کننده در مغز مسئول تحریک و آگاهي مغز با توجه به شرایط هستند در حالی که سیناپس‌های مهار کننده فعالیت هیجانی مغز را کنترل و آرام می‌کنند. سیناپس‌های مصنوعی جدید به طور شگفت‌انگیزی می‌توانند این قابلیت حیاتی در مغز را برای اولین‌بار در سیستم‌های رایانه‌ای اجرا کنند. دانشمندان معتقدند که برای رسیدن به نسل بعدی هوش مصنوعی باید به طور دقیق الگوهای پردازش اطلاعات در مغز بررسی و به صورت جزئی تقلید شود. فعالیت همزمان دو گروه سیناپس عصبی تحریک‌کننده و مهارکننده درست مشابه عملکرد سیستم گاز و ترمز در خودرو است. به عبارت دیگر برای عملکرد صحیح و کنترل شده مغز مصنوعی باید فعالیت دو گروه سیناپس به صورت همزمان اجرا شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. تنها راه اینکه بتونیم در رشد علم جهش پیدا کنیم اینه که هر چه زودتر به هوش مصنوعی قوی دسترسی پیدا کنیم و به نظر من هوش مصنوعی به خاطر نداشتن محدودیت های بیولوژیکی میتونه همه ی مسایل را براحتی حل کنه و دیگه احتیاج به تفکرات انسانی نیست.

  2. سپاس از بیگ بنگ .اگه بشه مقاله هارو از حالت تخصیصی ب زبان قابل درک تر برای عموم ترجمه کرد عالی میشه .بعضی از مقاله ها واقعا فهمشون سخته برای ما که فقط علاقه داریم ب این حوزه و اکادمیک فعالیت نداریم.خسته نباشید

  3. خبر فوق العاده جالبی بود
    البته حتی تصور نزدیک شدن به ظرفیت پردازش اطلاعاتی مغز با دانش فعلی غیر ممکن زیرا در مغز انسان ۱۰۰ هزار میلیارد سیناپس وجود دارد
    با این تیکه حال کردم منطقی بررسی کردن
    البته یک روزی به قدرت پردازش مغز انسان هم برسن دور از ذهن نیست.