بیگ بنگ: خورشید نیمی از عمرش را پشت سر گذاشته‌ است، یعنی در حدود ۴.۶ میلیارد سال ، و طی پنج میلیارد سال آینده عمرش پایان خواهد یافت.

sun

خورشيد، ستاره‌اي كه انسان همه زندگي‌اش را مديون نور، حرارت و انرژي آن است، در مقياس زمان نجومي به زودي خواهد مرد، اما اين فرصت كوتاه در مقياس زميني پنج ميليارد سال طول خواهد كشيد، و انسان تا پنج ميليارد سال ديگر فرصت زیادی خواهد داشت تا از اين ستاره عظيم براي ادامه حياتش بهره ببرد. مرگ اين ستاره باستاني به معني خاموشي مطلق آن نخواهد‌ بود،‌ در حقيقت روند مرگ خورشيد ويژگي‌هايي دارد كه در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

1- ستاره‌هايي مانند خورشيد براي 10 تا 20 ميليارد سال آْينده خواهند درخشيد. اما فرصت چنين ستاره‌هايي به عنوان يك ستاره بالغ براي سوزاندن هيدروژن درون هسته‌اش ،‌تنها پنج ميليارد سال است. در سال 1942 اخترشناسان نشان دادند زماني كه ستاره‌اي 12 درصد از هيدروژن خود را به هليوم تبديل مي‌كند، دوران جديدی از عمر ستاره‌اي خود را آغاز كرده‌ است.

2- زماني كه سوخت هسته‌اي ستاره‌اي به پايان مي‌رسد، ستاره خاموش مي‌شود. از آنجايي كه حرارت ناگهان فروكش مي‌كند و فشار تابشي يا تشعشعي به بيرون رانده مي‌شوند، ستاره آغاز به انقباض مي‌كند.

3- ستاره‌اي مانند خورشيد مسير نابودي عجيبي را پشت‌سر مي‌گذارد. نيروي گرانش با فروكش كردن گداز هسته‌اي، بر ستاره سلطه مي‌يابد. مواد باقيمانده روي ستاره به سمت داخل فشرده شده و ستاره كوچكتر و كوچكتر مي‌شود.

4- پس از گذشت سالها در نهايت شگفتي خورشید نه تنها فشرده نمی شود بلکه لايه بيروني آن متورم شده به بيرون فوران مي‌كند و به ستاره غول‌پيكر سرخي تبديل مي‌شود و قطر خورشيد با كاهش درجه حرارتش بزرگتر مي‌شود و طي اين مرحله، خورشيد به اندازه‌اي بزرگ مي‌شود كه لايه خارجي آن تقريبا در موقعيتي قرار مي‌گيرد كه زمين قرار دارد.

5- خورشيد تا حداكثر بزرگي ممكن متورم خواهد‌ شد و حتي ممكن است عطارد، ونوس و زمين را در خود ببلعد و يا بقاياي اين سياره‌ها را به بيرون براند. در اين مرحله ابعاد خورشيد 150 بار بزرگتر از ابعاد كنوني‌اش خواهد‌ شد.

6- در اين مرحله نيز ستاره هنوز كاملا نمرده‌است. در هسته ستاره نيروي گرانش لايه‌هاي هيدروژن و هليوم را به متراكم‌ترين حالت خود،‌ مرحله‌اي كه گداخت هسته‌اي آغاز مي‌شود، رسانده و اين مواد براي مدت كوتاهي شعله‌ور مي‌شوند. در اين مرحله درخشش خورشيد دو هزار و 100 برابر بيشتر از حالت كنوني آن خواهد‌ شد.

7- در حدود هفت تا هشت ميليارد سال ديگر خورشيد در مرحله پاياني عمرش قرار خواهد‌ گرفت،‌مرحله‌اي ديدني كه نمايشي زيبا را در كهكشان راه شيري رقم خواهد‌ زد. بقاياي ستاره به كوتوله‌اي سفيد تبديل خواهد‌ شد، بقاياي پوسيده‌اي كه كاملا سرد و به شدت متراكم هستند.

8- نمايش بزرگ زماني آغاز خواهد‌ شد كه خورشيد به يك سحابي سياره‌اي تبديل شود، مجموعه‌اي درخشان از توده‌هاي گازي كه با سرعت‌هاي متفاوت به بيرون پرتاب مي‌شوند و نمايشي از نورهاي فلورسنت را براي 50 هزار سال اجرا خواهد‌كرد.

در این تصویر از چپ به راست چگونگی تحول خورشید را از تولد تا تبدیل شدن به غول سرخ، سحابی سیاره نما و در نهایت کوتوله سفید مشاهده می کنید.

9- كربن در اين فرايند يكي از اصلي‌ترين محصولات جانبي به‌ شمار مي‌رود، كربن موجود در اتمسفر خورشيد به سمت داخل حركت كرده و هسته‌اي غني از كربن را ايجاد خواهد‌ كرد. اما هسته دچار گداخت هسته‌اي نخواهد شد و در عوض لايه‌اي خارج از هسته آغاز به سوزاندن هليوم مي‌كند و لايه‌هاي خارجي‌تر ستاره را به فضاي ميان‌ستاره‌اي پرتاب مي‌كند و به اين شكل حباب‌هايي از مواد در اطراف ستاره ايجاد مي‌شوند.

10- آخرين شعله هليومي غبار و گاز را با شتابي بالا به بيرون پرتاب كرده و با ايجاد برخورد‌هايي ميان گلوله‌هاي پرسرعت و قديمي‌تر مواد با توده‌هاي كند‌تر، سحابي سياره‌ نما ايجاد مي‌كند.

11- اكنون سحابي سياره‌ نما ويژگي‌هاي مخصوص به خود را شكل مي‌دهد، كوتوله سفيد آغاز به داغ شدن و يونيزه كردن گازهاي اطرافش مي‌كند و مانند لامپي فلورسنت مي‌درخشد.

12- ابر بادها و بادهاي سريع ستاره با از هم پاشيده شدن گازهاي اطرافش تعامل می کند و باعث، آشفتگی سحابي سياره نما می شوند و آن را به شكل‌هاي مختلفي، كروي، تخم‌مرغي و يا بيضوي در مي‌آورند.

13- نوسان بادها ساختاري پيچيده و هاله مانند را ايجاد مي‌كنند كه هاله خارجي آن مرز سحابي و ميانه خالي آن فضايي مملو از مواد درخشان را تشکیل می دهد.

14- ميدان‌هاي مغناطيسي نيز در شكل‌گيري سحابي سياره‌ نما، آخرين فريادهای خورشيد، نقش دارند. سحابي به تدريج ناپديد مي‌شود و در همان نقطه كه زماني سيستم خورشيدي عظيمي با حضور سياره‌اي مملو از تمدن و اميد قرار داشت،‌به جز بقاياي يك كوتوله سفيد ناچيز چيزي دیگری باقي نخواهد ماند.

منابع بیشتر در: huffingtonpost , astronomytoday

1. ببخشید علت انفجار خورشید، واکنش هسته ای است که بعد از فرایند تشکیل عناصر سنگین تر رخ می دهد؟

2. والا اون موقع من نفت شدم فقط اینکه بعد ار خورشید چی مشه؟ خب زمین که نابود میشه ولی بعضی از سیارات زنده میمونن فقط این خیلی برام ناراحت کننده بود که خورشیدی که ما ازش الان استفاده می کنیم الان بالای سرمونه ولی یه روز مثل ما میمیره 🙁

1. ما تا اون موقع میریم مریخ، اگه ما انسان ها نباشیم زمین تکامل پیدا میکنه اما هیچ چیز سیاره ابی رنگ قشنگ ما نمیشه

1. خورشید نابود بشه شما رفتید مریخ با چراغ لامپ و بخاری گازی گذر زندگی می‌کنی
        دیگه کلا منظومه شمسی نابود میشه عزیزمن

3. سلام من یه سوال دارم اینم اونه که ایا با پایان رسیدن عمر خورشید و انفجار ان بیگ بنگ رخ نمیده؟

1. درود، خیر. البته خورشید منفجر نمی شود در نهایت اجزای خود را بصورت گرد و غبار بیرون می ریزد و پس از تبدیل شدن به غول سرخ به سحابی سیاره نما و در نهایت کوتوله سفید تبدیل می شود.

4. سلام به همه ولا من که زیاد در باره علم نجوم نمیدنم اما این متن رو مطالعه کردم هش از سرم پرید ولا یعنی سری انسان ها روی زمین چه میاد

1. اگر بخواهیم به اخرعمر خورشیدواینده انسان توجه کنیم تا آن زمان بشر در سیاراتی همانند زمین ساکن خواهد بود چون اگر مقیاس قطر کهکشان را هزار متر فرض کنیم مافقط چند سانتیمتر از زمین دور تر را می‌شناسیم طی صدسال‌گذشته فرکانس های رادیویی و تلویزیونی به فضا فرستادیم ولی هنوز هیچی حتی یک بیت هم دریافت نکردیم چون موجودات هوشمندازما بسیار دور هستند مسافرت به کیهان دور یکطرفه است چون فاصله ها بسیاردور هستند سرعت نور جوابگو رفت برگشت برای هیچ موجود فرازمینی و زمینی نیست فقط در حد شاید کهکشان خودمان پس ازستاره ها نزدیک وسیارات آنها برای اسکان موقع خاموش شدن خورشید استفاده خواهند کرد

1. سلام، در محدوده میلیون سال پایانی عمر خورشید، بعضی سیارات و قمر های دور دست مثل اقمار مشتری، زحل و غیره بدلیل گرم شدن ناشی از تورم خورشید دمای مناسبی برای تشکیل اشکالی از حیات مثل آب مایع فراهم میشه و بنظرم در صورت سفر مرحله به مرحله و پله پله انسان به مریخ و سپس سیارات و اقمار دورتر شاید امکان حیات انسان بیشتر از چیزی که روی زمین ممکن هست، اتفاق بیفتد. نظر شما چیست؟

1. سلام ‌پس از مریخ سیاره مشتری و سه سیاره گازی دیگه هستند بنظرت انسان چطوری میتونه روی توپی از گاز زندگی کنه؟

5. اگه اون کوتوله سفید همدمی ستاره ای داشت می تونست از اون اونقدر جرم بگیره که از حد چاندراسخار بگذره و تبدیل به ابرنو اختر نوع la بشه واون وقت بود که سحابی حاصل ابرنواختر می تونست زادگاه ستاره و منظومه جدید باشه
    به قول مولانا:انچه جگرسوزه بود باز جگرسازه شود

6. در اون زمان که دیگه هیچ موجودی زنده نمی ماند و وجود نداره انسانها صددرصد یکی از همین سیاره هایی که اطراف خورشیدو زمین هست رو فتح کردن و زندگی میکنن ! اگر بعضی مطالب که روی ماه و مریخ زندگی وجود داشته و اروم اروم همه چیز ابین رفته و یا موجودات روی اون سیارات کوچ کردن . سرنوشت انسان همین میشه . زمانی میرسه که انسان باید سوار بر ایستگاه های فضایی بزرگ و بسیار پیشرفته توی فضا بچرخه و تعداد کمی از ادمها زندگی کنن . چون زندگی روی سیارات ساده نیست! اما میگن میشه توی ایستگاه های فضایی حتی گیاه کشت کرد! زندگی انسانهای اینده میشه مثل همین موجودات فضایی که الان ناسا به دنبالشونه و نمیدونه کجان اما مثلا حدود 1 میلیون سال پیش روی کره ماه زندگی وجود داشته اما ازبین رفتن موجوداتش! زندگی موجودات فضایی الان پیش بینی زندگی ما انسانهای روی کره زمینه که در اینده سرنوشت انسانهای اینده میشه اون !

1. درسته، با علم به اینکه مدار حیات که در حال حاضر در اطراف زمین قرار. داره، با پیر شدن خورشید به سمت مریخ، و سپس سایر سیارات دورتر در منظومه شمسی پیش میره، میشه گفت محتمل است که انسان فوق پیشرفته با اسکان در فضا و سیارات و اقمار دورتر و حل چالش های زندگی روی آن ها، قادر به ادامه حیات در خارج از زمین شود.

7. خورشید اشعه های مضر را تابش می کند تا وقتی که رنگش قهوه ای بشه بعد شروع به تمام شدن می کند

8. خير تا به پايان نرسيدن خورشيد ، به احتمال زياد سياره ها از محور منظومه شمسى جدا نميشن و به خورشد بستن

1. چند دهه نه اما چندین همین چندسال اینده زندگی روی بعضی نقاط کشورها سخت میشه بسکه هوا گرمتر میشه مثل الان!من فکر میکنم قبل از اینکه خورشید زمین رو توی خودش ببلعه انسان خودش رو نابود کرده با این جنگها! اگر خورشید به این مرحله این مطلبی که نوشته شده برسه دیگه تمام سیارات اطراف خورشید ازگردش می ایستن و سردو خاموش میشه . به قدری سرد میشه که همه چیز یخ بزنه و یخ بندان بشه! اما نگران نباش این موضوع به سن ماها قد نمیشه هنوز خیلی جای زندگی داره انسان و تا اون موقع ما تبدیل به گاز شدیمو سوختیم!

9. ميشه بگين ممكنه زود تر منفجر بشه و انسان ها و موجودات زنده رو به نابودى بكشه؟!

10. عالی بود خیلی واضح توضیح داده شد ??

فقط توی مطلب دیگه درمورد برخورد آندرومدا گفته بودید آیا زودتر از این قضیه است؟

بله آندرومدا زود تر هست
      ولی طبق تحقیقات معلوم شده که برخورد زیاد نیست و سطحی هست و برای منظومه شمسی اتفاقی نمی افته….

11. با عرض سلام .
    یعنی پس از این شگفتی دنیا به پایان خواهد رسید یا خیر؟

1. نه دخترم. خورشید یه ستاره خیلی کوچیکه اگر قرار بود با مردن هر ستاره ای دنیا به پایان برسه که تا الان چیزی وجود نداشت کلا. ما میلیارد ها میلیارد ستاره داریم که جرمشون خیلی بیشتر از خورشیده. هرکدوم سحابی میشن یا پایان های دیگه ای براشون رقم خواهد خورد. ولی مرگ یه ستاره کوچیک یعنی خورشید پایان کار کیهان نیست

12. آیاممکن است که خورشید قبل از مرگ در دو سیاه چاله که جدیدأ کشف شده فرو رود؟

13. این نظریه اشتباه هستش که انسان ها ۴.۶میلیارد سال نصلش منقرض میشه یا انسان سیاره جدیدی کشف میکه یا بدلیل بالا رفتن دما واز بین رفتن آب ها انسان تا یک میلیون سال دیگر منقرض میشه

1. سلام دوست عزیز شما نوشتن نسل رو بلد نیستید و مینویسید (نصل)بعد یه نظریه رو میخواید زیر سوال ببرید؟التماس تفکر

14. آیا درست است که میگویند زحل پس از برخورد شهاب سنگی عظیم ،زحل به مشتری نفوذکرده و با انفجاری بزرگ منظومه شمسی نابود میشود؟ ؟ ؟ ؟

1. دوست گرامی خط اول توضیح دادیم، خورشید تا پنج میلیارد سال آینده عمرش به پایان خواهد رسید.

نور خورشید تا اخرین لحظه ی انبساط که سبب بلعیده زمین میشه به زمین میرسه و از زمانه اتمام هیدروژنه هسته ی خورشید تا بلعیده شدن زمین 1 میلیارد سال تخمین زده شده .
    البته خیلی زود تر از اینها حیات نابود میشه و در محاسبات جدید به این نتیجه رسیدن که تغییر گرانش باعث نمیشه که زمین در مدار های دیگه ای قرار بگیره و فرار کنه .
    اگر بنا به دلایلی خورشید بعد انبساط تا به زمین نرسه و زمین نابود نشه نور کوتوله سفید تا میلیارد ها سال دیگه به زمینه بدونه حیات میرسه.
    بدون نور امکان حیات باقی نمیمونه . مگر اینکه به منابع انرژی خاصی دسترسی پیدا کنند

1. با درود، بعد از اینکه خورشید به غول سرخ تبدیل میشه به احتمال زیاد تا مدار زمین پیشروی میکنه، که در این ویدئو به خوبی نشان داده شده، البته دانشمندان طرح هایی رو برای انتقال زمین به مداری دورتر از خورشید دارند، که در این مطلب توضیح دادیم. البته اگر بشر خودش رو نابود نکنه، به احتمال زیاد خیلی زودتر از نابودی خورشید به مریخ نقل مکان میکنه و با دستیابی به تجهیزات پیشرفته تر و با استفاده از ماشین وارپ، کرمچاله و تکنولوژی هایی دیگه ای که هم اکنون در تصورات ما نیست، منظومه شمسی رو ترک میکنه و به منظومه های ستاره ای دیگه نقل مکان میکنه. اینجاست که دیگه مسافرت ها دیگه شهر به شهر یا کشور به کشور نیست و در واقع کهکشان به کهکشان است.

16. با سلام،
    نور خورشید تا چه زمانی پس از شروع مردن خورشید به زمین می رسد؟
    یعنی زمین با فرض سالم ماندن، تا چه زمانی می تواند از نور خورشید استفاده ببرد؟
    حتی اگر در آن شرایط نابسامان و بدلیل تغییر نیروهای گرانشی زمین بتواند سالم بماند، آیا بدون نور خورشید در زمین امکان حیات باقی می ماند؟

1. نه دوست عزیز به دلیل سرمای بیش از حد دیگه زمین دور خودش نمی چرخه و از حرکت باز می ایسته به طوری که خورشید تقریبا اندازه ی زمین میشه ولی ممکنه در اعماق دریا حیات انسانها باز وجود داشته باشه ولی اون هم عمری داره

17. با سلام
    سوالی که برای من پیش اومده اینه که،مگر نه اینکه سیارات منظومه شمسی تحت تاثیر گرانش خورشید به دور آن میچرخند،بعد نابودی خورشید سرنوشت این سیارات چه میشود؟

1. درود به شما، قطعا با نابودی خورشید این سیارات تحت تاثیر چنین اوضاع نا به سامانی قرار می گیرند. البته این احتمال هم هست که پیش از نابودی خورشید به دلایلی سیارات نابود شوند، این در حالی است که احتمال نابودی زمین توسط بشر قطعی به نظر می رسد.

1. نه دوست عزیز زمین از بین نمیره ولی تمام حیوانات و موجودات داخلش از بین میرن ولی زمانی که خورشید می میرد سیاره ها که از تریق مدار خورشید دورش می چرخیدن به دلیل سرمای بیش از حد و مرگ خورشید از حرکت باز می ایستند و یخ میزنند
        خورشید هم در گوشه ای از کهکشان محو میشه

18. راستش من زمانی که وارد وب‌نوشته ایشون شدم متوجه نشدم چ دلیلی داره که یه نفر به جای سر زدن به وب‌گاه اصلی بیگ‌بنگ بخواد بره و از وب‌نوشته مقالات رو دنبال کنه!

معمولا وب‌نوشته هایی که در نظر می‌گیرند در حالتیه که یا سایت خیلی سنگین هستش (که در این مورد مخصوصا با وحود نسخه موبایل وب‌گاه همه چیز روان و عالی لود میشه) یا اینکه کلا اخبار مربوط به وب‌گاه رو داخلش میزارن و به عبارت دیگه کلا مطالبشون متفاوته!

ولی اینجا تنها با یه کپی ناقص از وب‌گاه اصلی مواجه هستیم که فک نمی‌کنم نیازی به وجودش باشه…

1. متاسفانه اشتباهی هست که تنها از یه بچه مدرسه ای بر میاد اونم برای مسابقه وب نویسی علمی! اسم بیگ بنگ کپی شده، مطالب کپی شده، اسم نویسنده و منابع حذف شده، وقتی باشگاه خبرنگاران جوان کپی برداری بدون ذکر منبع رو از بیگ بنگ انجام میدن چه انتظاری از دیگران باید داشت!

19. سلام،
    پس یعنی آخرش خورشید تبدیل به سیاه چاله نخواهد شد؟ چرا می شه توضیج بدهید؟

1. درود به شما، خیر ستاره های هم اندازه ی خورشید به سیاهچاله تبدیل نمی شوند، بلکه ستارهای بزرگ ، با جرمی ۲۰ برابر جرم خورشید در نهایت به سیاهچاله تبدیل می شوند. مطلب سرنوشت ستاره ها پس از مرگ را مطالعه بفرمایید.