بیگ بنگ: در حالی که 3 روز پیش برای اولین بار خبر ابتلای مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان به سرطان در رسانه ها منتشر شد، وی صبح امروز به دلیل وخامت حالش درگذشت. سایت علمی بیگ بنگ درگذشت این بانوی فعال در زمینۀ علم ریاضیات را به خانواده و دوستارانش تسلیت عرض می کند.

دکتر فیروز نادری با انتشار عکسی از مریم میرزاخانی در توئیتر و اینستاگرام خود در پاسخ به مخاطبانی که در مورد صحت خبر فوت میرزاخانی می‌پرسیدند، گفت: یک نابغه؟ بله و همچنین یک دختر، یک مادر و یک همسر. نادری دقایقی پیش با درج یک تصویر سیاه در پیج اینستاگرام خود نوشته بود: امروز یک چراغ خاموش شد. این قلبم را به درد می‌آورد… خیلی زود رفت. در روزهای گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایران و جهان با بیماری سرطان مبارزه می‌کند.

دکتر مریم میرزاخانی نخستین زن ریاضیدان جهان به شمار می‌آید که موفق به دریافت مدال «فیلدز» شد؛ این مدال عالی‌ترین جایزه علمی رشته ریاضیات بوده و از آن به عنوان «نوبل ریاضیات» یاد می‌شود. مدال فیلدز که هر چهار سال یکبار به برترین ریاضیدانان زیر 40 سال جهان اعطا می‌شود، در سال 2014 به پروفسور میرزاخانی، برنده مدال طلای المپیاد دانش آموزی ریاضی سال‌های 1994 و 1995، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف – در مقطع کارشناسی – و استاد دانشگاه “استنفورد” آمریکا اعطا شد.

مریم میرزاخانی که بود؟

مریم میرزاخانی متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶، تهران، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد است. وی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است. زمینهٔ تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته است.

مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی جایزه نمرهٔ کامل شد. وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت؛ نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمرهٔ کامل گرفت.

سپس در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت. از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد. بخشی از زندگی نامه مریم میرزاخانی را در ویدئوی زیر از زبان خودش بشنوید:

این نخبه ریاضی از بازماندگان سانحه غمبار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه 1376 است. در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود، به دره سقوط کرد و طی آن 6 تن از دانشجویان نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند، در اوج بالندگی و شکوفایی علمی ناباورانه جان باختند.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

13 دیدگاه

  1. من که خیلی ناراحت شدم????????????
    می دونستم سرطان داره اما فکرشم نمی کردم انقدر زود دار فانی رو وداع کنه…
    Condolences all men and women in the world. I hope God bless all his sins …
    Although it was late when I realized that he was discovering a veil (when I saw her picture), I was a bit angry at the inconvenience, but when I realized that the cancer got a little upset, but …
    When I found out I was upset when I died ….
    I cried out
    به تمام مردمان جهان از زن و مرد تسلیت می گویم.امیدوارم خداوند تمام گناهانش را بیامرزد…

  2. بنظرم مهم تعداد سالهای زندگی نیست. بلکه مهم اینه که بتونی در این سالها مشغول چیزی باشی که احساس کنی برای انجام دادنش به دنیا اومدی. مریم هم مثل خیلی از دانشمندان تنها علاقش رو دنبال کرد نه مانند خیلی از ماها که مرده متحرک شدیم و علایقمون رو از یاد بردیم.
    به هر حال روحش شاد و قرین رحمت الهی بشه

  3. آدم های بی ارزش زیادی بودن که باید جای این بزرگوار به گور میرفتند ولی حیف که طبیعت تبعیضی بین انسان ها قائل نمیشه …

    اتفاقا دیروز یه آقای مسنی رو با همسرش سوار کردم بحث خانم میرزاخوانی شد . گفتم آخر فوت شدند ، گفتن واقعااااا فوت شد دیگه ؟! گفتم آره خبرش امروز پیچید . مرده جریان تصادف نخبگان که تو جاده اندیمشک اتفاق افتاد رو برام تعریف کرد که خودش مسئول تدارکات و رسیدگی به وضعیت نخبه ها بود و خانم میرزاخوانی رو کاملا میشناخت . گفت بیچاره زیر چشمش کاملا کبود شده بود . گفت این صحنه ش رو هیچوقت یادم نمیره که انقدر دختر خوبی بود و منو دوست داشت و منو مثه پدر خودش میدید اومد پرید تو بغلم گفت دیدی آقای فلانی آخر چشممون زدن ؟!
    همسر آقاهه هم تایید میکرد …

    خلاصه واقعا این بار طبیعت چشمش زد و از دنیا رفت . واقعا خیلی حیف بود ! شوک بزرگی بود . تسلیت به همه و یادش گرامی :((

  4. مرگ مریم رو اصلا نمیشه باور کرد. انگار همه چیز یک خواب دردناکه.

  5. خدارحمتش کنه من وقتی شنیدم مو به تنم سیخ شد خیلی ناراحت کننده است خدا به خانوادش صبر بده

  6. روحش شاد و یادش گرامی باد .
    خدا میدونه چند تا مثل میزاخانی تو این کشور هدر میروند .

    1. مطمنا روح و روانش به آرامش رسید خوبیش اینه دیگه لازم نسیت مسائل ریاضی این دنیای پیچیده رو حل کنند بلکه معتقدم حال در دنیاهای موازای سفر میکند و رازهای بسیار بزرگ تر ریاضی و فیزیک هستی رو میبینن .
      امیدوارم مایی هم که به هدر رفتیم بلاخره روزی روی آرامش را ببینیم.