بیگ بنگ: یک مطالعه نشان میدهد که کاهش جریان خون در قسمتی از مغز که مربوط به گفتار است، می تواند افراد را در خطر اختلال لکنت زبان قرار دهد.

18120به گزارش بیگ بنگ، محققان اضافه کردند که هرچه جریان خون در مناطق مربوط به زبان و گفتار مغز کمتر باشد، لکنت زبان بیشتر است. دکتر “جی دسای” اولین نویسنده ی این مطالعه که یک متخصص مغز و اعصاب بالینی در بیمارستان کودکان لس آنجلس است گفت: همچنین وقتی بخش های دیگر مدار مغز که مربوط به گفتار است تحت تاثیر قرار گرفت، ما با توجه به اندازه گیری جریان خون، لکنت زبان بیشتری هم در بزرگسالان و هم در کودکان، مشاهده کردیم.

برای این آزمایش محققان از اسکن ام آر آی استفاده کردند تا فشار خون در مغزهای 26 نفر از شرکت کنندگان دارای لکنت زبان و 36 نفر بدون اختلال گفتار را مشاهده کنند. محققان دلایل را در میان کسانی که با کاهش جریان خون در قسمت بروکا که در لوپ پیشانی قرار دارد  لکنت پیدا کردند، یافتند. نویسنده این مطالعه لکنت زبان شدید تر را به درجه بالاتر جریان خون غیرطبیعی در ناحیه ای از مغز که پردازش کلمه را بر عهده دارد، مربوط میداند.

170103162356_1_900x600دسای افزود: لکنت زبان بیشتر و جریان خون کمتر در این قسمت مغز که مورد مطالعه قرار گرفته موثر میباشد. همچنین این مطالعه نمیتواند علت و معلول را توضیح دهد. اما نویسنده تحقیق می گوید، آنها باور دارند که لکنت زبان با چیزی اشتباه در اعصاب مربوط به لوپ در مغز که مختص زبان است گره خورده است. براورد می شود که 3 میلیون آمریکایی لکنت زبان دارند. این در بین سنین 2 تا 6 سال اتفاق می افتد ولی لکنت زبان همه سن ها را تحت تاثیر قرار میدهد. با توجه به تحقیقات موسسه ملی ایالات متحده آمریکا در ناشنوانی و اختلالات ارتباطی، بیشتر کودکان بالاتر از 6 سال دچار اختلال لکنت زبان می شوند و برای 25 درصد افرادی که تحت تاثیر قرار گرفته اند، لکنت زبان یک اختلال مادام العمر می شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Human Brain Mapping منتشر شده است.

ترجمه: علی سالمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.