بیگ بنگ: شواهد باستان‌شناسی و داده‌های ژنتیکی نشان می‌دهد که اجداد انسانی ما در آفریقا متولد شدند اما برای همیشه در این قاره نماندند. نخستین گام‌های خروج انسان خردمند از آفریقا به احتمال زیاد از منطقه‌ی باب المندب، تنگه‌ی میان یمن در شبه جزیره‌ی عربستان و جیبوتی اریتره در شاخ آفریقا بوده است؛ این تنگه دریای سرخ را به خلیج عدن وصل می‌کند. سپس انسان‌ها به خاورمیانه از جمله ایران، هند، ترکیه و شرق آسیا مهاجرت کردند.

full africa mapمرحله‌ی بعدی این موج مهاجرت به احتمال زیاد به استرالیا ختم شده است. اینکه چرا و چگونه انسان‌ اولیه به این قاره رسیده‌اند، هنوز تحت بررسی است، اما احتمالا از جنوب شبه قارۀ هند بواسطه جزایر انبوه بین شرق آسیا و استرالیا، خود را به این قاره رسانده‌اند. دانشمندان حدس می‌زنند که دنبال کردن مسیر رودخانه‌ها احتمالا نقطه‌ی آغاز این سفر سرنوشت‌ساز بوده است. قدیمی‌ترین نشانه‌های حضور انسان در استرالیا به حدود ۵۰ هزار سال پیش برمی‌گردد. جزئیات بیشتر را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

امروزه نظریه‌ی «پل آمریکای شمالی» یکی از پذیرفته‌شده‌ترین نظریه‌های موجود دربارۀ مهاجرت انسان به قاره آمریکا است. تنگه‌ی برینگ منطقه‌ای میان شرقی‌‌ترین منطقه‌ی سیبری و غربی‌ترین منطقه‌ی آلاسکا است، که طبق نظر دانشمندان در زمانی در حدود چهل تا پانزده هزار سال پیش سرزمینی یخ زده بود و پل ورود انسان به قاره‌ی نو. طبق این نظریه ادامه‌ی موج مهاجرت انسان از آفریقا از طریق خاورمیانه و آسیا، و از راه تنگه‌ی برینگ به آمریکای شمالی ختم شده. بومیان آمریکا به احتمال زیاد بازماندگان همین سفر شگفت‌انگیز هستند.

کشاورزی در منطقه‌ی حاصلخیز خاورمیانه، که اوجش در حدود ۱۲ هزار سال پیش تخمین زده شده، تاثیری مهم در تغییر شیوه‌ی زندگی انسان از شکارچی-گردآورنده به یکجا نشینی و آغار تمدن داشت. اولین نشانه‌های مهاجرت انسان خردمند به سمت اروپا به حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار سال پیش باز می‌گردد. جالب است بدانید نئاندرتال‌ها خیلی زودتر از انسان خردمند به اروپا مهاجرت کردند. اما شاید بتوان گفت که شگفت‌انگیزترین نقطه‌ی این موج مهاجرت در حدود ۱۵ هزار سال پیش و به سمت قاره‌ی آمریکا بوده. قدیمی‌ترین نشانه‌های حضور انسان در قاره‌ی آمریکا در منطقه‌ی اورگان ایالات متحده به دست آمده که به زمانی در حدود ۱۴ هزار سال پیش باز می‌گردد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencenews.org , sciencenewsforstudents.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه