بیگ بنگ: محققان دانشگاه آدلاید استرالیا یک سوزن هوشمند ساختند که با استفاده از فناوری‌های جدید تصویربرداری، امکان نمونه‌برداری از مغز را بدون خطر خونریزی فراهم می‌کند.

shutterstock_159823838به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، این سوزن هوشمند متشکل از یک دوربین فیبر نوری به ضخامت تار موی انسان به همراه یک چراغ کوچک است که درون یک سوزن نمونه‌بردای مغز جاسازی شده است. این دستگاه که به یک کامپیوتر متصل شده و توسط نرم‌افزار کنترل می‌شود، قادر است در هنگام ورود به بافت مغز با استفاده از پرتوهای مادون قرمز رگ‌های خونی را تشخیص داده و در صورت وجود خطر خونریزی به جراح هشدار دهد.

در طول شش ماه گذشته، متخصصان این سوزن هوشمند را به‌طور آزمایشی برای نمونه‌برداری از 12 بیمار مورد استفاده قرار دادند. این برای اولین بار در جهان است که یک فناوری از این دست روی انسان آزمایش می‌شود. محققان امیدوارند تا سال 2018 بتوانند این فناوری را تجاری‌سازی کنند. تجهیزات الکترونیکی هر روز درحال کوچکتر شدن هستند و پیشرفت این تجهیزات در حوزه تصویربرداری پزشکی، قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را در اختیار متخصصان می‌گذارد.

1-internetofthتنها در طول سال گذشته شاهد تولید یک سیستم اپتیکی پیچیده بودیم که درون سرنگ جای می شود، همچنین یک حسگر تصویری ساخته شد که درون سوزن اپیدورال (سوزن هایی که برای کاهش درد در زایمان استفاده می شوند) قرار می‌گیرد و راهنمای دقیقی برای متخصصان است. همچنین کاتتری ساخته شد که به یک دوربین پیشرفته مجهز است و امکان تصویربرداری از درون سرخرگ‌ها و برداشتن پلاک‌ها را از دیواره رگ‌ها به‌طور همزمان در اختیار می‌گذارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newswise.com