بیگ بنگ: دانشمندان با یک رویکرد آرایه‌شناسی مجددأ پرندگان غول‌پیکری را شناسایی کردند که به شکل پلیکانن یا خرچنگ هرمیت روی دشت‌های بیابانی پرو حک شده‌اند. از یک رویکرد علمی برای شناسایی مجدد پرندگان غول‌پیکری که حدود 2000 سال پیش وارد دشت‌های بیابانی جنوب پرو شده بودند استفاده شد. این پرندگان ظاهرأ بومی این منطقه نبودند و مطالعات بیشتر می‌تواند اهمیت آنها را توضیح دهد.

nazca lines peruبه گزارش بیگ بنگ، خطوط و ژئوگلیفِ نازکا و پالپا در فاصله‌ی 400 کیلومتری از جنوب لیما در پرو واقع شده‌اند و یک منطقه از میراث جهانی به مساحت تقریبی 450 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهند. آنها حدود 400 سال قبل از میلاد و سال 1000 میلادی توسط مردمانِ پیش از اینکا بر روی زمین حک شدند و شامل خطوط، طرح‌های هندسی و نقاشی‌های حیوانات و گیاهان هستند. بیشتر این طرح‌ها به حدی بزرگ هستند که در تصاویر هوایی بهتر دیده می‌شوند. کشف چیزی که این نقاشی‌ها نمایش می‌دهند اولین قدم در برملا کردن اسرار آنهاست.

ماساکی ادا از موزه دانشگاه هوکایدو، تاکشی یاماساکی از موسسه پرنده‌شناسی یاماشینا و ماساتو ساکای از دانشگاه یاماگاتا در ژاپن از یک رویکرد پرنده‌شناختی برای شناسایی 16 ژئوگلیف پرنده در میان بیش از 2000 طرح ارائه شده در آن منطقه استفاده کردند. ادا گفت: «تاکنون، پرندگان در این نقاشی‌ها بر اساس برداشت‌های کلی یا چند خصیصۀ ریخت‌شناختی در هر تصویر شناسایی شده‌اند. بر اشکال و اندازه‌های نسبی مربوط به نوک، سر، گردن، بدن، بال‌ها، دم و پای پرندگان با دقت اشاره کردیم و آنها را با پرندگان مدرن در پرو مقایسه کردیم».

آنها با استفاده از این رویکرد توانستند یک مرغ مگس‌خوار که قبلأ شناسایی شده بود (ژئوگلیف به شماره PV68A-CA1) را مجددأ بعنوان خرچنگ هرمیت طبقه‌بندی کنند و یک پرنده‌ی گوانو (ژئوگلیف به شماره PV68A-GF3) و یک پرنده که قبلأ شناسایی نشده بود (ژئوگلیف به شماره PV68-GF1) را بعنوان پلیکان طبقه‌بندی کردند. نقاشی‌های دیگر از پرندگان که به نظر کرکس آمریکایی یا فلامینگو بودند دارای خصوصیات اساسی برای تأیید چنین مشاهده‌ای نبودند، اما با پرندگان پرویی تفاوت خیلی زیادی داشتند و این امکان وجود نداشت که در یک طبقه‌بندی جدید قرار گیرند.

اگرچه پرندگان ِ شناسایی شده در پرو وجود دارند، در بخش‌های دیگر این کشور نیز پیدا شده‌اند. مثلأ خرچنگ‎های هرمیت‌ در جنگل‌های دامنه‌های شرقی رشته کوه‌های آند و در شمال اکوادور نیز یافت می‌شوند. پلیکان‌ها در امتداد ساحل زندگی می‌کنند. ادا توضیح داد: مردمِ نازکا که این تصاویر را کشیدند احتمالأ پلیکان‌ها را در حین جمع‌آوری غذا در ساحل دیده‌اند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که آنها پرندگان غیربومی را کشیدند، نه پرندگان محلی، و این می‌تواند یک نشانه برای علت کشیدن این نقاشی‌ها باشد».

به گفته‌ی محققان، مقایسات همزمان تصاویر پرندگانِ کشیده شده بر روی کوزه‌‌ها و تصاویرِ یافت شده از حفاریِ خرابه‌های نازکا به شناسایی پرندگان بیشتری که در ژئوگلیف‌ها ترسیم شده‌اند، کمک می‌کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Archaeological Science منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. یه سؤال:
    این اثر دقیقا مثل تصویر بالا با خط سفید ترسیم شده؟ یا اینکه برای تشخیص بهتر بیننده، این خط سفید رو بعدا روی مرز تصویر طبیعی مونتاژ کرده اند؟