بیگ بنگ: چندین ماه از مرگ استیون هاوکینگ گذشته، اما آخرین دست نوشته‌های این دانشمند بزرگ نشان می دهد که این مرد هنوز چیزهای زیادی برای گفتن به ما داشت. فقط چند روز پس از انتشار آخرین مقاله هاوکینگ، این فیزیکدان مشهور جهان به دلیل دیگری دوباره در مرکز توجه قرار گرفت: و این دلیل چیزی نیست جز یک پیش‌بینی دقیق و بحث برانگیز در مورد آینده‌ای که شاید باعث پایان نسل بشر شود.

hawking superhumans crisprبه گزارش بیگ بنگ، در گلچینی از آخرین کتاب وی به نام – “پاسخ‌های کوتاه به سوالات بزرگ” که بتازگی منتشر شده، هاوکینگ هشدار می دهد که مهندسی ژنتیک در نهایت مسیر فرگشت انسان‌ها را تغییر خواهد داد. هاوکینگ در آخرین کتاب خود نوشته: «ما در حال حاضر وارد مرحله جدیدی از آنچه که ممکن است فرگشت نامیده شود، شده‌ایم و در این مرحله، قادر به تغییر و بهبود DNA خود هستیم. ما اکنون دی ان ای خود را رمزگشایی کرده‌ایم، و این امر بدان معناست که کتاب زندگی خود را خوانده‌ایم، بنابراین می توانیم به اصلاح آن بپردازیم.

در مراحل اولیه این حقیقت ترسناک – که توسط تکنیک‌های ویرایش ژن مانند کریسپر(CRISPR) فعال گردید – هاوکینگ پیشنهاد نمود که تغییرات ژنتیکی “به اصلاح نقص‌های ژنتیکی” محدود باشد. چرا که، تثبیت جامع و مطلق فیزیولوژی ما – مثلا تقویت هوش انسانی – به کنترل و زمان بیشتری نیاز دارد زیرا ترکیب بزرگتر و پیچیده‌تری از ژن‌ها در این امر دخیل خواهند بود.

علیرغم موانع مختلف، با پیشرفت علم و تکنولوژی، هاوکینگ جهانی را پیش‌بینی می کند که در آن، توانایی طراحی افراد در نهایت به جای آنکه کل جامعه را به هم پیوند دهد، باعث تفرقه و جدایی می شود. وی نوشته:« من مطمئن هستم که در چنین عصری، مردم می خواهند هم هوش و هم غرایزی مانند ِ تجاوز را تغییر دهند. احتمالا قوانین مربوط به مهندسی ژنتیک با انسان منتقل خواهد شد، اما بعضی افراد قادر به مقاومت در برابر وسوسه اصلاح برخی خصوصیات انسان مانند حجم حافظه، مقاومت در برابر بیماری و طول عمر نخواهند بود.» این استاد بزرگ بیان می دارد که نخبگانی که این نوع تقویت ژنتیکی را کشف نموده‌اند در نهایت باعث ایجاد ابر انسانهایی خواهند شد که در برابر نسل بشر قرار خواهند گرفت و این آینده کره ما را رقم خواهد زد.

او می گوید: «هنگامی که چنین ابر انسانهایی ظاهر شوند، مشکلات سیاسی قابل ملاحظه‌ای برای افراد غیر اصلاح شده ای که قادر به رقابت با آنها نیستند به وجود خواهد آمد. احتمالا، اینگونه انسانهای عادی از بین خواهند رفت یا به یک نژاد بی‌اهمیت و ناچیز تبدیل خواهند شد و همین امر سبب می شود که نسل ابر انسانها بیشتر و بیشتر شود.» در حالی که دیدگاه‌های هاوکینگ در مورد این موضوع می تواند تا حدودی هشدار دهنده باشد، دانشمندان سال‌هاست که زمینه اخلاقی کریسپر را مورد بحث قرار داده‌اند و بسیاری از ترس‌ها در رابطه با عواقبی که تغییرات ژنتیکی می تواند برای انسانها داشته باشد مطرح شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. آیا میشه در مورد به اصطلاح این مشکلات اخلاقیه اصلاح ژنتیکی مقالاتی بزارین. مگه ابر انسان بودن چه بدی داره.تا کی ما باید با بودن تحمیلیه فرگشت زندگی کنیم.

    1. طبیعت نحوه D.N.A ما را رقم زد و چرخاندن و دور زدن اون امکان نابودی خود طبیعت و برتری بیشتری به نوعی خاص خواهد داد که باعث توقف دوره ای از نسل(انسان) را رقم می زند…

      فکر کنید که روزی جمعیت انسان ها بدلیل تولید مثل زیاد و افزایش طول عمر بیش از تحمل سیاره خاکی بوده و غذای کافی برای تمامی انسان ها نماند انگاه افرادی از جامعه را زاید می دانند که نباید غذا بخورند و به همین ترتیب طبیعت زمین خود به خود موجودات اضافی را می کاهد …
      و یا انکه
      فکر کنید ما طول عمر شیر ها و پلنگ ها روی زمین را افزایش داده و جلوی مرگ و میر و کشتار انها بگیریم انوقت باید غذای انها را تامین کنیم که به سبب کمبود غذا باعث می شود همین گوشتخواران مرده یا به گوشت انسان روی بیاورند که در کل نتایج خوبی نخواهد داشت و البته به این سبب امکان نابودی حیوانات گیاهخوار در این بین وجود دارد

      همین مثال می تواند به جای قدرتی فراتر استفاده شود