بیگ بنگ: چندین ماه از مرگ استیون هاوکینگ گذشته، اما آخرین دست نوشته‌های این دانشمند بزرگ نشان می دهد که این مرد هنوز چیزهای زیادی برای گفتن به ما داشت. فقط چند روز پس از انتشار آخرین مقاله هاوکینگ، این فیزیکدان مشهور جهان به دلیل دیگری دوباره در مرکز توجه قرار گرفت: و این دلیل چیزی نیست جز یک پیش‌بینی دقیق و بحث برانگیز در مورد آینده‌ای که شاید باعث پایان نسل بشر شود.

hawking superhumans crisprبه گزارش بیگ بنگ، در گلچینی از آخرین کتاب وی به نام – “پاسخ‌های کوتاه به سوالات بزرگ” که بتازگی منتشر شده، هاوکینگ هشدار می دهد که مهندسی ژنتیک در نهایت مسیر فرگشت انسان‌ها را تغییر خواهد داد. هاوکینگ در آخرین کتاب خود نوشته: «ما در حال حاضر وارد مرحله جدیدی از آنچه که ممکن است فرگشت نامیده شود، شده‌ایم و در این مرحله، قادر به تغییر و بهبود DNA خود هستیم. ما اکنون دی ان ای خود را رمزگشایی کرده‌ایم، و این امر بدان معناست که کتاب زندگی خود را خوانده‌ایم، بنابراین می توانیم به اصلاح آن بپردازیم.

در مراحل اولیه این حقیقت ترسناک – که توسط تکنیک‌های ویرایش ژن مانند کریسپر(CRISPR) فعال گردید – هاوکینگ پیشنهاد نمود که تغییرات ژنتیکی “به اصلاح نقص‌های ژنتیکی” محدود باشد. چرا که، تثبیت جامع و مطلق فیزیولوژی ما – مثلا تقویت هوش انسانی – به کنترل و زمان بیشتری نیاز دارد زیرا ترکیب بزرگتر و پیچیده‌تری از ژن‌ها در این امر دخیل خواهند بود.

علیرغم موانع مختلف، با پیشرفت علم و تکنولوژی، هاوکینگ جهانی را پیش‌بینی می کند که در آن، توانایی طراحی افراد در نهایت به جای آنکه کل جامعه را به هم پیوند دهد، باعث تفرقه و جدایی می شود. وی نوشته:« من مطمئن هستم که در چنین عصری، مردم می خواهند هم هوش و هم غرایزی مانند ِ تجاوز را تغییر دهند. احتمالا قوانین مربوط به مهندسی ژنتیک با انسان منتقل خواهد شد، اما بعضی افراد قادر به مقاومت در برابر وسوسه اصلاح برخی خصوصیات انسان مانند حجم حافظه، مقاومت در برابر بیماری و طول عمر نخواهند بود.» این استاد بزرگ بیان می دارد که نخبگانی که این نوع تقویت ژنتیکی را کشف نموده‌اند در نهایت باعث ایجاد ابر انسانهایی خواهند شد که در برابر نسل بشر قرار خواهند گرفت و این آینده کره ما را رقم خواهد زد.

او می گوید: «هنگامی که چنین ابر انسانهایی ظاهر شوند، مشکلات سیاسی قابل ملاحظه‌ای برای افراد غیر اصلاح شده ای که قادر به رقابت با آنها نیستند به وجود خواهد آمد. احتمالا، اینگونه انسانهای عادی از بین خواهند رفت یا به یک نژاد بی‌اهمیت و ناچیز تبدیل خواهند شد و همین امر سبب می شود که نسل ابر انسانها بیشتر و بیشتر شود.» در حالی که دیدگاه‌های هاوکینگ در مورد این موضوع می تواند تا حدودی هشدار دهنده باشد، دانشمندان سال‌هاست که زمینه اخلاقی کریسپر را مورد بحث قرار داده‌اند و بسیاری از ترس‌ها در رابطه با عواقبی که تغییرات ژنتیکی می تواند برای انسانها داشته باشد مطرح شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ