بیگ بنگ: استیون هاوکینگ فیزیکدان مشهور بریتانیایی می‌گوید تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از معاهده پاریس می‌تواند به تغییرات اقلیمی غیرقابل بازگشتی منجر شود.

براساس گزارش BBC، هاوكينگ مي‌گويد اين اقدام زمين را در مسيري قرار می دهد كه آن را به حمام داغي مانند سياره ناهید تبديل خواهد كرد. هاوكينگ اين سخنان را در مصاحبه‌اي با BBC در آستانه 75 سالگي‌اش بيان كرده‌ است. اصلي‌ترين نگراني هاوكينگ آينده نسل بشر است، و نگراني ويژه او تصميم ترامپ براي خروج از معاهده پاريس است كه هدف آن كاهش انتشار گاز دي‌اكسيد كربن در جهان بوده‌است.

وي مي‌گويد ما تا نقطه اوجي كه گرمايش جهان را به روندي غيرقابل بازگشت تبديل خواهد كرد راه درازي در پيش نداريم. تصميم ترامپ مي‌تواند زمين را در اين آستانه قرار دهد تا اين سياره نيز به سياره‌اي شبيه به ناهید با دمايي برابر 250 درجه و باران‌هاي اسيد سولفوريكي تبديل شود. وي در ادامه مي‌گويد تغييرات اقليمي يكي از بزرگترين خطراتي است كه بشر با آن مواجه است اما اگر اكنون اقدام كنيم مي‌توان از بروز آن جلوگيري كرد. دونالد ترامپ با انكار شواهد تغييرات اقليمي و خروج از معاهده پاريس به سياره زيباي ما آسيب‌هاي اجتناب‌پذيري خواهد زد و طبيعت را براي نسل ما و فرزندانمان در معرض انقراض قرار خواهد داد.

مجمع بين‌المللي تغييرات اقليمي سازمان ملل متحد، IPCC، اعلام كرده‌ است كه سطح دقيق تغييرات اقليمي كه منجر به غيرقابل بازگشت شدن روند اين تغييرات شود نامشخص است اما افزايش دما خطر عبور از اين مرز را افزايش مي‌دهد. هاوكينگ در پاسخ به اين پرسش كه آيا احساس مي‌كند بشر هرگز قادر به حل مشكلات زيست‌محيطي و درگيري‌هاي انساني هست با ابراز نااميدي گفت كه روزهاي زيادي براي زندگي روي زمين باقي نمانده‌ است.

به گفته هاوكينگ متاسفانه حرص و خشونت ويژگي‌هاي دروني در ژنوم انسان هستند. هيچ نشانه‌اي از كاهش درگيري‌ها ديده نمي‌شود و توسعه فناوري‌هاي نظامي و سلاح‌هاي كشتار جمعي مي‌تواند اوضاع را فاجعه‌بارتر سازد بهترين شانس براي بقاي نسل بشر شايد ايجاد زيستگاه‌هاي مستقل در فضا باشد. وي همچنين درباره خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا نيز اظهار نظر كرده و اين اقدام را براي مطالعات علكي مخرب توصيف كرد. به گفته وي دانش يك تلاش مشترك است از اين رو تاثير اين اقدام در كل ناخوشايند خواهد بود و فضاي علمي بريتانيا را منزوي و درونگرا خواهد‌ساخت.

هاوكينگ مي‌گويد هرگز انتظار آن را نداشته كه 75 سال عمر كند و فكر مي‌كند مهمترين ميراثش كشف سياه نبودن سياهچاله‌ها است: تاثيرات كوانتومي باعث مي‌شوند تا سياهچاله‌ها مانند اجرام داغ بدرخشند و هرچه سياهچاله بزرگتر باشد،‌ دماي آن پايين‌تر است. اين نشان مي‌دهد ميان نيروي گرانش و ترموديناميك ارتباطي عميق وجود دارد و اين ارتباط كليدي براي چگونگي درك تناقضات مكانيك كوانتوم و نسبيت عام خواهد بود. هاوكينگ مي‌گويد يكي از بزرگترين روياهايش درمان بيماري موتورهاي نوروني يا دست كم متوقف سازي روند پيشروي آن است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. استیون عزیز زاد روزت شاد باش . واقعا مرد بزرگی ه من عاشق مرام و عقایدشم

  2. پرفسور هاوکینگ آدم بزرگیه تا موقعی که زنده هس باید قدرشو بدونیم و شرایط رو مهیا کنیم تا بتونیم از نبوغ و علم بی نهایت این بزرگان استفاده کنیم.
    آینده نگری این بزرگان فوق العاده بالاست.باید جدی گرفت گفته های ایشون رو.
    به امید دنیایی زیبا و سالم برای نسل بشر.
    یا علی…