بیگ بنگ: براساس یافته های دانشمندان که در نشریه ساینس چاپ شده است، از سال 1500 میلادی تاکنون بیش از 320 مهره دار ساکن خشکی ها منقرض شده اند.

459777-bc44b982-16ad-11e4-85ab-b94874755dbc

به گزارش BBC، تکثر زیستی زمین محصول ۳.۵ میلیارد سال آزمون و خطای تکاملی است. اما محققان می گویند که این تنوع غنی زیستی به نقطه حساسی رسیده و اکنون به سرعت درحال از میان رفتن است. یک تیم بین المللی از محققان می گوید، دلایل قوی هست که فعالیت انسانی عامل نابودی سریع تکثر زیستی است. مهمتر اینکه جمعیت تمامی گونه های باقی مانده به طور میانگین شاهد افتی 25 درصدی در شمار آنها بوده است.

هیلاری یانگ از دپارتمان اکولوژی، تکامل و زیست شناسی دریایی دانشگاه کالیفرنیا در خصوص یافته های اصلی این مطالعه گفت:وضعیت حیوانات زمین را مرور کردیم و دریافتیم که شمارشان به طور فاجعه باری درحال افت است. به گفته وی سالانه 11 هزار تا 58 هزار گونه منقرض می شوند و از بین می روند اما علاوه بر آن جمعیت گونه هایی که رایج هستند هم به شدت افت می کند. ما دریافتیم که 25 درصد میزان گونه های رایج مهره داران و 45 درصد بی مهره گان افت کرده است .

یانگ ادامه داد:حشرات سخت پوست در گردش طبیعت نقش و وظایف زیادی دارند. متوجه شدیم که این افت جمعیت پیامدهای گسترده ای برای سلامت انسان و فواید اکوسیستم هایی که انسان به آنها وابسته است دارد. وی در باره روند نابودی پوشش گیاهی و جانوان گفت:همه مردم از نابودی حیوانات بزرگ در خشکی آگاهند حیواناتی که وجودشان عادی بوده، مثل بوفالوی آمریکایی یا فیل آفریقایی این گونه ها درحال افت هستند. اما مطالعه نشان داد که درحال از دست دادن پروانه ها مثل پروانه های ˈمونارکˈ در آمریکا هستیم که زمانی در شمار عظیم مهاجرت می کردند و حالا کم شده اند.

حشرات سخت پوست در سراسر جهان که کارشان پردازش پسمانده ها در محیط زیست بود درحال کاهش شدید هستند بنابراین هرجا را که نگاه می کنیم گونه ها درحال ناپدید شدن هستند. وی با بیان اینکه شاهد ششمین انقراض انبوه موجودات در تاریخ زمین هستیم اضافه کرد:پنج انقراض انبوه قبلی تاریخ ما همگی با تکیه بر ابعاد نابودی گونه ها و سرعت نابودی آنها اندازه گیری شده و وقتی روند امروزی نابودی گونه ها را با رکوردهای قبلی مقایسه می کنیم می بینم که روند کنونی کاملا با پنج انقراض انبوه قبلی همخوانی دارد و فکر می کنم در مورد این مساله دارد اتفاق نظر حاصل می شود.

mass-extinction

انسان ها تا چه حد مسئول این وضع هستند

یانگ در این باره اظهار داشت :خیلی روشن است که ما انسان ها مسئول این وضع هستیم. پنج انقراض انبوه قبلی ناشی از پدیده هایی مثل برخورد سیارک ها به زمین یا در اثر فعالیت شدید آتشفشانی بود، پدیده هایی که این بار در انقراض نقشی ندارند و معلوم است که روند کنونی ناشی از فعالیت انسان است بنابراین این اولین بار در تاریخ زمین است که یک گونه عامل انقراض انبوه سایر موجودات است.

نتیجه و عواقب این نابودی برای بشر چه خواهد بود

به گفته یانگ: یکی از مسایلی که در مطالعه اشاره کرده ایم این است که این روند در واقع به خاطر الگوهای مصرفی بشر است، همه عوامل اصلی انقراض مثل تغییر نحوه استفاده از زمین، تغییرات آب و هوایی، بهره برداری مستقیم از حیوانات همگی ناشی از مصرف است.  یکی از کارهای خیلی ساده ای که می توانیم انجام دهیم این است که کمتر مصرف کنیم. به این شکل می توانیم اثر زیست محیطی مان را کم کنیم. فعالیت های دیگری هم هست که می توان برای کاستن از اثر عوامل مستقیم روند انقراض انجام داد و نوع آن بستگی به هر فرد دارد.

مطالعات نشان داد که تاثیر نابودی پوشش گیاهی و موجودات بر زندگی ما عمیق است. برای مثال انتقال گرده گیاهان توسط حشرات مسئول 75 درصد تولید میوه جهان است بنابراین اگر حشرات از بین بروند منبع بزرگی از غذای جهان نابود خواهد شد. به همین ترتیب می دانیم که حیوانات برای کیفیت آب نقش حیاتی دارند و اگر حیواناتی که منابع آب را تمیز نگاه می دارند از دست بدهیم آب پاکیزه کمتری در دسترس خواهیم داشت.

مطالعه بیشتر در: livescience

مشاهده مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.