بیگ بنگ: امروز ۱۰ جولای ۲۰۲۱ برابر با صد و شصت و پنجمین سالروز تولد نیکولا تسلا یکی از مشهورترین چهره‌های ماندگار علم ، مخترع، فیزیکدان، مهندس و یکی از پیشگامان اکتشافات مهندسی برق به شمار می‌رود. در این گزارش به معرفی هفت طرح عجیب و غریب از “نیکولا تسلا” از دستگاه موج جزر و مدی مصنوعی گرفته تا یک دوربین که از افکار افراد عکس می‌گیرد، می‌پردازیم که تاکنون پا به دنیای واقعیت نگذاشته‌اند.

fedcee zبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، “نیکولا تسلا” یکی از بزرگترین مخترعان تاریخ است که با کارهایش زندگی نسل‌های بعد از خود را در جهان برای همیشه تغییر داد. وی صاحب بیش از ۲۷۰ حق اختراع ثبت شده در ۲۷ کشور دنیا از جمله ۱۱۲ اختراع در ایالات متحده است که به حق، جایگاه خود را در تاریخ تثبیت کرده است. با این حال، همۀ طرح‎های تسلا به تولید نرسیده‌اند. اکنون ما به سراغ هفت مورد از عجیب‌ترین طرح‌های تسلا رفته‌ایم که هرگز ساخته نشده‌اند.

۱. انتقال دهنده بی‌سیم انرژی

نیکولا تسلا به عنوان کسی که کاملاً با برق مرتبط بود، تعجب آور نیست که بسیاری از اختراعاتش در زمینه تولید و انتقال برق باشد. آنچه بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که تسلا سعی کرد برجی بسازد که برق را از طریق هوا منتقل کند. وی حتی از “جی.پی مورگان” سرمایه‌دار آمریکایی برای تأمین مالی این برج موسوم به “برج واردن‌کلیف”(Wardenclyffe Tower) در ساحل شمالی “لانگ آیلند” کمک گرفت و امیدوار بود بتواند آن را برای انتقال برق به شهر نیویورک سازگار کند.

Tesla and tower.jpg.x qمورگان از زیر هزینه این طرح انتقال برق شانه خالی کرد و از تأمین بودجه بقیه پروژه خودداری کرد و تسلا مجبور شد آن را رها کند و سرانجام این برج را یک دهه بعد در سال ۱۹۱۷ از بین برد.

۲. کشتی‌های هوایی مافوق صوت با پشتیبانی از برج‌های برق بی‌سیم زمینی

وقتی همین چند سال پیش فناوری شارژ بی‌سیم معرفی شد، یک فناوری انقلابی به نظر می‌رسید. این در حالی است که اگر نیکولا تسلا امروز زنده بود ما را بابت این خوشحالی ملامت می‌کرد، چرا که وی در سال ۱۹۱۹ ایده یک کشتی هوایی مافوق صوت را در سر می‌پروراند که کاملاً از طریق انتقال بی‌سیم برق از برج های زمینی تأمین نیرو شود و بتواند در ارتفاع ۱۲ کیلومتری از سطح زمین و با سرعت ۱۶۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند. وی می‌خواست با ساخت این کشتی هوایی سفر از نیویورک به لندن را به کمتر از چهار ساعت برساند.

future tesla wireless power transmitter۳. نیروهای دریایی قابل کنترل از راه دور

در حالی که تسلا بیشتر به خاطر کار با برق مشهور است، این تنها حوزه‌ای نیست که او در آن کار می‌کرد. یکی دیگر از زمینه‌های اصلی کار تسلا، فناوری‌های نظامی بود. وی مانند “آلفرد نوبل” معتقد بود که بهترین راه برای جلوگیری از جنگ این است که درگیری در آن کاملاً بیهوده باشد و یا برای شرکت کنندگان در آن آنقدر فاجعه بار باشد که هیچ کس آنقدر دیوانگی به خرج ندهد که یک جنگ را شروع کند یا در آن درگیر شود.

pjimageتسلا با توجه به این موضوع، قایق کوچکی را اختراع کرد که می‌توانست با سیگنال‌های رادیویی و به صورت کاملا کنترل از راه دور شروع به حرکت کند و متوقف و هدایت شود. وی امیدوار بود که با چنین فناوری‌هایی انسان‌ها را از معادله جنگ حذف کند.

۴. دوربین ذهن

یکی از عجیب‌ترین ایده‌های تسلا این بود که بتوان از افکار اشخاص عکس گرفت. او در سال ۱۹۳۳ به خبرنگاران گفت: در سال ۱۸۹۳ در حالی که به تحقیقات خاصی مشغول بودم، متقاعد شدم که یک تصویر مشخص در اندیشه آدمی باید یک تصویر متناظر در شبکیه چشم ایجاد کند که ممکن است بتوان آن را با یک دستگاه مناسب خواند و از افکار خود عکس بگیریم. اگر این درست باشد که هر فکر یک تصویر را در شبکیه منعکس می‌کند، می‌توان از آن عکس گرفت و سپس از روش‌های معمول موجود برای ظاهر کردن آن استفاده کرد.

وی افزود: اگر این کار با موفقیت انجام شود، اشیای تصور شده توسط یک شخص در هنگام شکل‌گیری به وضوح روی یک صفحه نمایش منعکس می‌شوند و از این طریق می‌توان فکر هر فردی را خواند. بنابراین ذهن ما واقعاً مانند کتاب‌های باز خواهد بود. بدیهی است که هنوز مشخص نیست که فرآیندهای تفکر در ذهن انسان چگونه کار می‌کنند، اما در مورد مکانیسم بیولوژیکی اندیشه و شعور انسان اطلاعات زیادی وجود دارد که نمی‌توان به طور قطع گفت که تسلا در اشتباه بوده است.

۵. ماشین زلزله

تسلا در سال ۱۸۹۳ حق اختراع یک لرزش‌ساز مکانیکی را ثبت کرد که با بخار کار می‌کرد و می‌توانست از ارتعاشات آن برای تولید برق استفاده کند. همانطور که بعدها تسلا به خبرنگاران گفت، در حالی که این دستگاه را برای انجام یک آزمایش کالیبره می‌کرد، این دستگاه آزمایشگاه وی را در شهر نیویورک چنان لرزاند که تقریبا در حال تخریب همه ساختمان بود.

Tesla Earthquakeوی گفت: ناگهان تمام ماشین آلات سنگین موجود در آزمایشگاه به اطراف به پرواز درآمدند. من یک چکش به دست گرفتم و این دستگاه را شکستم. اگر چند دقیقه دیگر به فعالیت خود ادامه می‌داد، ساختمان روی سرمان خراب شده بود. همه بیرون ساختمان در خیابان جمع شده بودند و سپس پلیس و آمبولانس‌ها رسیدند. به دستیارانم گفتم چیزی نگویند. ما به پلیس گفتیم حتما زمین‌لرزه بوده است. این تنها چیزی است که آنها در مورد این حادثه می‌دانند.

این دستگاه مرموز، الهام بخش تسلا برای ساخت یک لرزش‌ساز تله ژئودینامیکی شد که در واقع یک ماشین زلزله بود و می‌توانست به دانشمندان برای کشف خصوصیات زمین شناسی زمین و به مهندسان و محققان برای یافتن ذخایر سنگ‌های معدنی و فلزات در زیر زمین کمک کند. تسلا هرگز موفق به ساخت ماشین زلزله خود نشد، اما دانشمندان و مهندسان امروزی از همان اصل استفاده می‌کنند تا دقیقاً همان کاری را انجام دهند که تسلا آن را در تصور خود داشت.

۶. امواج جزر و مدی مصنوعی

تسلا در طول زندگی خود ساخت سلاح‌هایی آنچنان مخرب را در ذهن داشت که اگر ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفتند، از نظر قدرت ویرانگری با بمب اتم قابلیت رقابت داشتند. یکی از این سلاح‌ها موج جزر و مدی مصنوعی بود که به اعتقاد تسلا آخرین دفاع در برابر ناوگان دریایی دشمن بود. امید تسلا این بود که بزرگترین سلاح دریایی را بسازد تا کشورها دیگر اقدام به ساخت ناوگان جنگی نکنند و شرکت در هر جنگی برایشان بی‌فایده باشد.

Pros and Cons of Tidal Energyتسلا برای انجام این کار ساخت دستگاهی موسوم به “تله‌اوتوماتونز”(telautomatons) را تصور کرد که می‌تواند چندین تن ماده منفجره را در نزدیکی نیروی دریایی دشمن منفجر کند. تسلا محاسبه کرد که حباب گاز حاصل از این انفجار، امواج جزر و مدی با ارتفاع بیش از ۳۰ متر تولید می‌کند که برای از بین بردن بزرگترین ارتش‌هایی دریایی نیز کافی است.

۷. پرتوی مرگ

هفتمین اختراع عجیب نیکولا تسلا دستگاهی به نام “پرتوی مرگ” یا همانطور که تسلا آن را صدا می‌کرد، “پرتوی صلح” است. تسلا معتقد بود که با سرعت بخشیدن به ایزوتوپ‌های جیوه تا ۴۸ برابر سرعت صوت، پرتویی تولید می‌شود که انرژی کافی را برای از بین بردن تمامی ارتش‌ها از فاصله دور تولید می‌کند و فقط انحنای سطح زمین بود که می‌توانست آن را محدود کند.

soviet ground based laser finalتسلا ظاهراً در سال‌های قبل از مرگش سعی در فروش این ایده به چندین دولت از جمله ایالات متحده داشت، اما اتحاد جماهیر شوروی تنها کشوری بود که آزمایش آن را انجام داد و هرگز نتیجه‌ای را که تسلا انتظار داشت، به بار نیاورد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: interestingengineering.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

29 دیدگاه

  1. مسخرست اگه 10000000 سال دیگه هم بگزره بازم نمیشه راز بدن انسان رو کشف کرد

  2. تسلا عملا برای فروش ایده های سلاح کشتار جمعی برای آروم کردن وجدان خودش و دیگران از یه فلسفه مزخرف استفاده کرده
    برای جلوگیری از جنگ بیشتر بکش تا ازت بترسن و نترسن
    اصلا چیزی درباره ی فلسفه جنگ نمیدونسته
    جنگ برای منفعت کشور قوی
    و اگر کشور ضعیف امتناع کنه ازش مجبور به دادن سود به کشور قوی

  3. چطور میشه با ایده ی صلح اسلحه های مرگبار ساخت؟!!!
    این یکم متناقضه.
    به هرحال هرکسی زودتر صاحب این تکنولوژی ها بشه کسی نمی تونه جلوشو برای منفعت طلبی بگیره.
    بهترین راه از بین رفتن جنگ های جهان درک حقیقی این موضوعه که اونقدر انرژی در جهان وجود داره که نیاز به جنگ نیست. علت اصلی جنگ محدودیته. در حالی که اصلا در جهان محدودیتی وجود نداره (نسبت انرژی خورشید به انرژی مورد نیاز بشر عددی بسیار بزرگه). بنابراین بجای صرف هزینه و نابودی بقیه برای دستیابی به انرژی بیشتر بهتره انرژی هایی که در حال هدر رفتن هست رو استفاده کرد.
    به قول میچیو کاکو ما هنوز به تمدن سطح یک هم نرسیدیم (تمدنی که کلیه ی انرژی های دریافتی سیاره ی خودش رو استفاده کنه).

  4. جالب بود ممنون.
    جالبتر اینکه امروزه تقریبا تمام اینها به واقعیت رسیده و واقعا داره در جنگهای پنهان استفاده میشه.

  5. خندم از کسایی میاد که با اینترنت و برق و رایانه و گوشی که بنیانشون اندیشه و رویا تسلا بود میان اندیشه این دانشمند رو مسخره میکنن

  6. اختراع این تکنولوژی ها قدرت ابرقدرتها را زیادتر وانها را جریح میکند همان بهتر که مرده ونتونسته به ثمر برساند امیدوارم که هرگز این کشفیات جامع عمل نپوشه .اگر بمب اتم کشف نمیشد اینهمه انسان بی گناه در ژاپن کباب نمی‌شدن یا جای دیگر

    1. جوری میگی خوب شد مرده اینکار همه مرگ انسان ها تقصیر این بدبخته،ادما حتی اسلحه نداشته باشن با چنگ و دندان هم تیک پاره میکنن تاریخ بخون خیلی قبل‌تر از ساخته بمب اتم انسان ها هم قتل عام میکردن،بعدشم به نگاه مربوط هست مثلا خودش آرزو داشت با این کارها جلوی جنگ بگیره ولی خوب آدماهای مثل سیاستمدارها به این وسایل به چشم یک اسلحه کشتار جمعی نگاه می‌کنه.

  7. اینایی که میگن رویایی بیش نیست باید عرض کنم که اینا کسایی هستند که مغزشون هنوز آپدیت و بروزرسانی نشده چون اگر قبل از اختراع مثلاً هواپیما به این اشخاص از ساخت پرنده ای آهنی که در آسمان پرواز میکند صحبت میشد مطمئنا میگفتن اینا رویایی بیش نیست .

  8. اینکه تسلا در دنیای فیزیک و علم نابغه بوده شکی درش نیست، ولی ایا راسته که تسلا با یک پرنده روابط عاطفی عاشقانه داشت؟

  9. عالی عالی عالی من عاشق اختراعات نیکولا تسلا هستم و امیدوارم کسی اختراع های او را مانند برق ندزدد ✴️✴️✴️✴️

  10. عالبیییی، امیدوارم بهتر، برتر، بزرگتر و کاربردی تر از این اختراعات در اینده ساخته شوند.باتشکر

    1. همین برق متناوبی هم که شما داری استفاده می کنی و انلاین میشی ، رویای تسلا بود که حالا بیایو با پوزخند رویاهاشو به سخره بگیری.

    2. بی شک ارادت دارم خدمت ایشون…
      ولی به نظر من ایشون با دستکاری فرکانس طبیعت اطراف به پدیده هایی دست پیدا می کرده …

    1. سلام
      تسلا آدم بزرگی بود ولی ایراداتی هم داشت اما خیلی از ایده هایی که داشت میتونستن واقعی بشن اگر ! جی پی مورگان و امثال اون نبودن اون کسی بود که علاوه بر نیکولا تسلا ، ادیسون و وستینگهاوس رو هم به خاک سیاه نشوند اگه برید زندگی نامه این سه دانشمند رو بخونید مبینید که این جی پی مورگان بوده که بخاطر پول این افراد رو خونه نشین کرده

    2. همیشه کودنا به کسایی که خلاقیت دارن میگن فلان چیز رویاس فلان چیز غیر ممکنه. تا امتحان نکنی متوجه نمیشی، شمام قطعا امتحان نکردی، دهانی که بدون فکر باز بشه همینه.

  11. سلام. خب الان تمام این ایده های تسلا یا محقق شدند یا در حال رسیدن به نتیجه هستند. نباید اسم این خبر رو میذاشتن ایده هایی که هرگز ساخته نشد. ماشین ها پرنده با انرژی هوشمند، ادوات نظامی بدون سرنشین و کنترل از راه دور توسط سیگنال، دستگاه فشار ترمودینامیک که برای حفاری نفت و گاز شیل استفاده میشه، هک کردن مغز و نمونه برداری از الگوریتم های عصب بینایی و شنوایی، اسلحه هارپ و زئوس که انرژی طبیعت باهاش کنترل میکنند و حتی سلاح لیزری با شتابدهنده پرتوهای نوری توسط گازهای نجیب. اینا همشون ساخته شدن. دقیقا ایده های تسلا به حقیقت پیوستند یا در وسط ساخت این طرح ها هستیم.