بیگ بنگ: حیوانات به زامبی تبدیل نمی‌شوند – فقط انسان ها زامبی می‌شوند. حداقل، این به نظر قانون ِ سریال علمی- تخیلی «مردگان متحرک» میباشد. شخصیت‌های داستان سال‌هاست که از آخرالزمانِ زامبی‌ها نجات پیدا کرده‌اند و سعی دارند جوامعی خودکفا را تشکیل دهند. این تحول باعث شده حیوانات خاصی به ویژه قاطرها و اسب‌ها به موجودات با ارزشی تبدیل شوند. اما حداقل تاکنون، هیچ‌یک از شخصیت‌های داستان تاکنون به این فکر نکرده‌اند که اسب‌ها نیز می‌توانند بزودی به زامبی‌های آدم‌خوار تبدیل شوند.

The Walking Deadبه گزارش بیگ بنگ، بطور قطع نمی‌دانیم که چه نوع پاتوژنی عامل بیماری زامبی است – می‌تواند باکتری، ویروس، قارچ، تک‌یاخته یا حتی شاید چیزی از فضای بیرونی باشد که انسان‌ها قبلأ هرگز آن را ندیده‌اند (به هر حال این سریال علمی-تخیلی است). با این حال، رویدادهای خاصی در سریال نشان می‌دهند که یک ویروس عامل شیوع بیماری زامبی بوده است، مثل وقتی که شخصیت‌ها فهمیدند هر کسی بعد از مرگ به زامبی تبدیل می‌شود، چه توسط یکی از آنها گاز گرفته شده باشد، چه نشده باشد. بنابراین، اگر این ویروس تا این حد فراگیر باشد، پس چگونه امکان دارد فقط انسان‌ها تحت تأثیر آن قرار بگیرند؟

تارا اسمیت، میکروبیولوژیست و اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی در دانشگاه ایالتی کنت در اوهایو گفت: «برخی از ویروس‌ها مختص گونه هستند. مثلأ تنها میزبان سرخک و آبله انسان‌ها هستند و در گونه‌های دیگر تأثیری ندارند» اما تمام ویروس‌ها محدود به یک گونۀ خاص نیستند. اسمیت گفت: «یکی از دلایلی که فکر می‌کنیم ابولا در انسان‌ها منتشر می شود، به ویژه در اهالی آفریقای غربی در سال 2014، می تواند تماس با خفاش‌ها یا خوردن خفاش‌ها باشد، البته 100 درصد مطمئن نیستیم. در هر صورت، خفاش‌ها به نظر مخزن هستند اما تحت تأثیر بیماری قرار نمی‌گیرند. این ویروس در آنها علائمی ندارد، اما علائم بزرگی را در انسان‌ها ایجاد می‌کند.»

به گفتۀ اسمیت، این مسئله برای ویروس‌های دیگر نیز صدق می‌کند، مثل هانتاویروس. جوندگان در غرب ایالات متحده حامل هانتاویروس هستند و وقتی خورده شوند قطرات آنها خشک شده و ویروس اسپری می‌شود، آنگاه مردم ویروس را تنفس کرده و آلوده می‌شوند. اسمیت گفت: «این امکان وجود دارد که ویروس زامبی در «مردگان متحرک» نیز به همین شکل کار کند.»

The Walking Deadاز طرف دیگر، این ویروس می‌تواند بر گزیده‌ای از گروه‌های حیوانات تأثیر ‌بگذارد، همانند «ویروس‌های آنفلوآنزا». برخی از ویروس‌های آنفلوآنزا می‌توانند بر دامنۀ گسترده‌ای از گونه‌ها تأثیر بگذارند که این را در شیوع H1N1 در سال 2009 مشاهده کردیم.» بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آنفلوآنزای H1N1 که آنفلوآنزای خوکی نامیده می‌شود یک عفونت تنفسی است که در خوک‌ها آغاز شده و در سال 2009 در ایالات متحده همه‌گیر شد. این ویروس هنوز فراگیر است و به طور فصلی خودش را نشان می‌دهد.

در فصل چهارم سریال «مردگان متحرک»، شخصیت‌ها در زندان پناه گرفتند و شروع به پرورش خوک کردند. اما خوک‌ها مریض شده و انسان‌ها نیز مردند. ممکن است این بیماری آنفلوآنزای خوکی باشد – هرگز متوجه نشدیم که آیا این ویروس را انسان‌ها به خوک‌ها انتقال دادند یا خوک‌ها به انسان‌ها، اما هر کسی که به این بیماری مبتلا شد نتوانست نجات پیدا کند. خوک‌ها و هیچ یک از حیواناتی که تاکنون در سریال دیده‌ایم به زامبی تبدیل نشده‌اند. اسمیت گفت: «بنابراین این ویروس هرچه باشد، به نظر مختص گونه‌ی انسان است، در غیر این صورت حیوانات نیز باید زامبی می‌شدند.»

The Walking Deadاسمیت گفت: «ویروس‌ها به یک سو گرایش دارند – که نشان می‌دهد آنها فقط می‌توانند به انواع خاصی از سلول‌های خاص ملحق شوند. گاهی‌اوقات پروتئینی که آنها دارند و به سلول‌ها می پیوندد می‌تواند همه جا حاضر باشد، یعنی برای تمام حیوانات یا تمام پستانداران یا می‌تواند واقعأ تخصصی باشد.» اسمیت بعنوان متخصص بیماری‌های عفونی در گذشته چندبار در مورد اپیدمی فرضی زامبی مطالبی را نوشت و در این باره صحبت کرد. او گفت نکاتش برای جلوگیری از پاتوژن زامبی برای تمام پاتوژن‌های واقعی دیگر نیز یکسان است: دستانتان را بشویید، گوشت را با دقت بپزید و در زمان قصابی حیوانات مراقب بریدن دست و پارگی باشید.

بجز سگ جدیدِ دریل، به نظر نمی‌رسد بازماندگان دیگر در سریال «مردگان متحرک» حیوان داشته باشند و فقط چند حیوان اهلی وجود دارد، اما هنوز اسمیت پیشنهاد می‌دهد که «آنها باید زمانِ ارتباط با حیوانات(شان) را به حداقل برسانند. اطمینان حاصل کنید که حیوانات و انسان‌ها از هم جدا باشند. بدین ترتیب، اگر یک شیوع بیماری وجود داشته باشد، حداقل می‌توانید بین حیوانات و انسان‌ها جدایی ایجاد کنید.»

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. به نظرم ” زامبی ” از دیدگاه امریکایی ها و فیلم های اینچنینی هالیوودی، مجاز و استعاره ای از انسان های فقیر، تبهکار، تروریست ها و مواردی از این قبیل است که در کشورهای جهان سوم و توسعه پیدا نکرده ای چون کره شمالی، یمن، سومالی و… سکونت دارند و بدون هیچ دلیلی تنها ایالات متحده امریکا را عامل بدبختی و عقب افتادگی خود میدانند و بطور مستقل یا با حمایت کشورهای استعمارگری چون روسیه و بریتانیا و به تحریک این کشورها بر علیه امریکا دست به اقداماتی چون شورش، ورود غیر قانونی به این کشور، جنگ و ترور بر علیه امریکا و اقداماتی از این قبیل مینمایند. و امریکایی ها آنها را خطری برای خود و بشر ساکن در دیگر کشورهای پیشرفته دنیا نظیر ژاپن، کشورهای اروپایی و استرالیا میداند و بنابراین به دنبال برنامه هایی برای کنترل آنها میباشد.

  2. در یکی از قسمتهای سریال یه صحنه ابهام آمیزی وجود داره.اون صحنه که دیل هوارس همون پیرمرد نازنینی که فیلسوف مشرب بود وقتی از انسانیت افراد گروه نا امید میشه میره بیرون و شب بود و توسط یکی از زامبیها کشته شد.دقیقا تو همون صحنه و یا نزدیک به آن ما شاهد موجودی بودیم که به نظر زامبی(از نوع انسان) نبود و به نظرم یه حیوان بود یه حیوان زامبی.اگه اشتباه میکنم لطفا شفاف سازی کنید!