بیگ بنگ: الان زمان درخشش شماست. شما چند دقیقه آخر را مشغول ست کردن لباستان، در دست گرفتن میکروفن و رفتن به روی مرکز صحنه ای کردید که تمامی نورها به آن جا متمرکز شده و در شادی و خنده طرفداران شما، غوطه ­ور می­باشد. شما یک ستاره­ اید. و هیچ اهمیتی ندارد که شما می­ توانید بازیگری کنید، برقصید و یا آواز بخوانید و یا حتی اجرایی را در برنامه امریکن آیدل انجام می­ دهید. همچنان شما یک ستاره­ اید؛ در حقیقت، همه ­ی ما ستاره هستیم.

6986aa79845e172fa3ce55a46b3d524cبه گزارش بیگ بنگ،  تقریبا هر اتم موجود در بدن انسان توسط یک ستاره، میلیاردها سال پیش تشکیل شده است. با سوختن، منفجر شدن و سرانجام مرگ ستاره­ ها، آن­ها عناصر اصلی را که امروزه در همه چیز از سنگ­ها و ساختمان­ها گرفته تا انسان­ها و پروانه­ ها را به وجود آوردند. هیدروژن و دیگر عناصر سبک وزن، استثناهای این روند تولید عناصر بر پایه مرگ یک ستاره­ ها هستند و اینگونه تصور می­ شود که آنها حتی زودتر تشکیل شده ­اند، در همان نخستین لحظه­ های به وجود آمدن کیهان.

در آخر، همه ­ی ما از قطعه ­های ماده بنیادی مشابه ­ای به نام اتم ساخته شده ­ایم. هر اتم شامل سه ذره زیر اتمی کوچک می­باشد—پروتون­ها، نوترون­ها و الکترون­ها. در مرکز اتم، پروتون­ها و نوترون­ها در کنار هم قرار گرفته تا تشکیل هسته را بدهند، و الکترون­ها به دور هسته به سرعت حرکت می­کنند به طوریکه می­توان آن­ها را همانند سیاراتی بسیار کوچک در نظر گرفت که به دور خورشید کوچک خود می­چرخند.

iloveuselessknowledge_2014-08-19_16-06-07انسانی با وزن 154 پوند (70 کیلوگرم) دربردارنده 7 میلیارد میلیارد میلیارد اتم می­باشد، که این رقم برابر است با عدد 7 با 27 صفر در مقابلش! بدن انسان از انواع مختلفی از اتم ها تشکیل شده است—که روی هم رفته یک شخص به تعداد کمی از آنها آشنایی دارد. از این اتم­ها، سه نوع سهم بیشتری را دارند. 99 درصد اتم های تشکیل دهنده بدن انسان را می­توان در مقادیر زیر تقسیم بندی کرد: 65% هیدروژن، 24% اکسیژن و 10% کربن. یک درصد باقیمانده شامل عناصر کم مقدار مانند زیرکونیوم، رادیوم، بور، مس و سرب می­باشد.

علی­رغم تعداد زیاد اتم­ها در بدن انسان، ما هنوز فضای خالی زیادی در بدن خود داریم. اگر تمامی این فضای خالی بدن فشرده و جمع می شد، بدن ما بسیار بسیار کوچک می­شد. ذهن­تان منفجر می­شود اگر دریابید که ستاره ها و سیارات و هر چیزی که در درون آنها می­باشند من جمله انسان­ها، تنها 4 درصد از جرم جهان شناخته شده را تشکیل می­دهند. بقیه آن به باور دانشمندان از ماده تاریک و انرژی تاریک تشکیل شده است که در حال حاضر به خوبی شناخته و درک نشده ­اند.

ترجمه: سعید غفاری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: howstuffworks.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

14 دیدگاه

  1. سلام
    منظور از این فضاهای خالی در بدن چیه؟
    منظورتون اینه که چیزی شبیه به ماده تاریک در بدن انسان هم هست یا چی؟؟
    خیلی جالب شد برام.

  2. سلام پروتون نگاتیو و پروتون پوزیشن داریم ؟
    چه پروتون هایی باهمدیگه که ملاقات کنن همدیگرو خنثا میکنن ؟؟؟

  3. جواب برای آندرومدا………بیشتر برای تعادل فعالیت ذرات زیر اتمیه…مثلا اگر الکترونها بیش از حد نزدیک به هسته باشند امکان دارد به خاطر جاذبه ی شدی هسته در آن سقوط کنند یا حتی اگر پایدار هم باشد توان پیوند کووالانسی یا یونی را با اتم دیگر نداشته باشد و اگر هم بیش از اندازه از هسته دور باشند میتوانند از فضای اتمی گریخته و هسته را تنها بگذارد و اتم را از هم بپاشند…جدا از آن هم میدانی از انرژی صفر به نام خلا کوانتومی در درون اتم وجود دارد که پر از ذراتی مخالف هم است که دائما بوجود میایند و از بین میروند و گاهی بعضی از وقتها بعضی از این ذرات با الکترونها برهمکنش میکنند و باعث برانگیختگی الکترونها میشوند که برای مدت کوتاهی الکترونها انرژی بیشتری میگیرند و از هسته دورتر میشوند و باز هم انرژی خود از دست داده و به هسته نزدیک میشوند……….در مجموع اگر در عناصر سنگینتر از عناصر یک لایه(هیدروژن و هلیوم) از بیش اندازه الکترونها به هسته نزدیک باشند اتمها امکان برهمکنش خود را از دست داده و نه تنها حیات بلکه حتی مواد معدنی ساده امکان شکل گرفتن ندارند………..امیدوارم این تعریف مفید باشد و بتواند جواب سوال را بدهد

  4. سلام و درود
    آیا کسی میدونه دلیل فضای خالی که توی اتم وجود داره چی هست؟ اگه میدونین به منم بگین واقعا برای من سواله

  5. اينكه هر روز به اين سايت مياي رو باهات موافقم.مثل فوتونها توي همه جاي سايت ميابمت.برعكس شمامنم با اينكه 16 سالمه ولي وقتي ميام مطالب بزرك ترها رو ميخونم احساس ميكنم 40 سالمه!ممنون آقارضا

  6. با سلام وخسته نباشید.
    نمیدونم چطوری میشه از زحمات بینظیر شما در راه اندازی این سایت تشکر کرد .هرروز به این سایت میام و از عظمت کاری که دارید انجام میدید لذت میبرم . دست مریزاد و واقعا خسته نباشید.با اینکه دوره میانسالی رو طی میکنم اما وقتی میام اینجا خودم و نوجوون ده ساله میدونم الهی که تو کاراتون همیشه موفق و پیروز باشید. خاک پاک پای راهتان توتیای چشمان کمسو وکم نورم .زنده باشید .