بیگ بنگ: آیا می‌توانیم به مغز خود آموزش دهیم که چیزهایی که می‌خواهیم را به خاطر آوریم؟ ما نمی‌توانیم همه چیز را به یاد آوریم. در عوض، مغز ما چیزهایی را به خاطر می‌آورد که برای تبدیل شدن به حافظۀ بلندمدت مهم است. اما آیا راهی برای کنترل کردن خاطراتمان وجود دارد؟

memoryبه گزارش بیگ بنگ، اینکه شما دارید برای امتحان مطالعه می‌کنید یا اینکه می‌خواهید بهترین خاطرات تعطیلات خود را بسازید، در اینجا راهی برای فریب دادن مغز برای یادآوری چیزهایی که می‌خواهید را ببینید.

به خودتان پاداش دهید

دکتر آلیس میسون روانشناس تجربی دانشگاه غرب استرالیا، در حال تحقیق بر روی این موضوع است که پاداش می‌تواند بر آنچه که به یاد می‌آوریم تأثیر بگذارد. وی می‌گوید: «پاداش چیزی است که حس خوبی به ما می‌دهد. به طور معمول، در مورد پاداش‌های اولیه صحبت می‌کنیم- خب این پاداش‌ها غذا، دارو و رابطه جنسی هستند- و اینها سیستم پاداش در مغز را فعال می‌کنند و مادۀ شیمیایی طبیعی‌ای به نام دوپامین آزاد می‌کنند.» آلیس در آزمایشگاه، از پول- پاداش ثانویه- استفاده کرد تا ببیند که چطور می‌تواند به مردم کمک کند تا چیزها را به یاد آورند. بعنوان مثال، وی به افراد می‌گوید «گربه»، «سگ» و «ماهی» را به خاطر آورند و اگر «گربه» را به خاطر آورند، 20c دریافت خواهند کرد.

این روش جواب می‌دهد. و بهترین چیز این است که حتی به استفاده کردن از پول واقعی هم نیازی نیست. فقط پاداش گرفتن به تنهایی، برای تقویت حافظه کافی است. آلیس می‌گوید: «فقط اینکه حس کنید چیزی را خوب انجام می‌دهید، برای فعال کردن سیستم پاداش کافی است.» پول پاداش دادن و امتیاز نمی‌تواند باعث شود که چیزی را به خاطر آورید، بلکه فقط می‌تواند حافظۀ شما را برای برخی چیزها تقویت کند.

آن را به بازی تبدیل کنید

می‌خواهید از تکنیک امتیاز استفاده کنید؟ محیط بازی‌مانندی را ایجاد کنید. آلیس می‌گوید وقتی در مورد پاداش عدم اطمینان وجود داشته باشد، چیزها را به بهترین نحو به خاطر می‌آوریم. به عنوان مثال، وقتی به افراد گفته می‌شود که اگر «گربه» را از لیست به یاد آورند، تاس خواهند انداخت و اگر عدد 6 بیاورند، جایزه‌ای برنده خواهند شد، به احتمال بیشتری «گربه» را به خاطر خواهند آورد.

در کلاس، این تکنیک را می‌توان با خواستن از دانش‌آموزان برای چرخاندن چرخی در کلاس انجام داد، که اگر چیزهای خاصی را به یاد آورند جایزه‌ای برنده خواهند شد. آلیس می‌گوید: «وقتی در محیطی باشید که به طور کلی برخی چیزها پاداش داشته باشند و برخی دیگر خیر پاداش نداشته باشند …. واقعا باعث افزایش تعامل شما می‌شود.»

کمی بخوابید

نظریه‌های زیادی در مورد اینکه خواب چگونه می‌تواند به ذخیرۀ خاطرات کمک کند، وجود دارد. آلیس می‌گوید یکی از معروف‌ترین نظریه‌ها این است که وقتی یاد می‌گیریم، نشانه‌ای کوتاه‌مدت را در ناحیه‌ای از مغزمان، که هیپوکاموس نام دارد، می‌گذاریم. وی می‌گوید: «تصور می‌شود که در طول خواب، آن خاطرات به ناحیۀ دائمی‌تری در نوقشر مغز منتقل می‌شود. تصور می‌شود که آن اطلاعات در نوقشر با اطلاعات قدیمی ادغام می‌شود.»

اولین و آخرین چیزها را حساب کنید

در نهایت، آلیس می‌گوید ما مستعد به یاد آوردن اولین و آخرین چیزهایی که اتفاق می‌افتد، هستیم. پس اگر می‌خواهید خاطرۀ خوبی از تعطیلات داشته باشید، در اولین و آخرین روز بهترین کارهایتان را انجام دهید. آلیس می‌گوید: «می‌دانیم که مردم به احتمال بیشتری آن لحاظ اولیة تعطیلات و آن لحظات آخرین تعطیلات را به خاطر می‌آورند. اینکه آن اتفاقات اولین و آخرین روزها خوب یا بد باشند، تجربه کلی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: medicalxpress.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. با عرض سلام و خداقوت
    واقعا مقاله معرکه ای بود خیلی جذاب و خیلی عالی ترجمه شده.
    تشکر فراوان از بیگ بنگ و به خصوص خانم جهانبانی!

  2. چند رویش دیگر هم در این مورد است که آگه ذکر می کردید بهتر میشد خیلی تشکر …