بیگ بنگ: یک تیم بین المللی از دانشمندان می گوید قدیمی ترین شواهد سرطان در فسیل اجداد انسان در غاری در آفریقای جنوبی کشف شده است. آثار یک غده سرطانی پیشرفته در استخوان انگشت های پا که ۱.۷ میلیون سال قدمت دارد پیدا شد. این استخوان متعلق به یکی از هومیندهای اولیه است: هومو ارگاستر یا پاراتانتروپوس روبوستوس.

داده های منتشر شده در نشریه ساینس آفریقای جنوبی نشان داد که استخوان های کف پا مبتلا به استئوسارکوما – نوعی سرطان نادر و مرگبار استخوان – بوده است. در همین حال محققان آفریقای جنوبی و بریتانیایی یک تومور خوش‌خیم در فسیل استخوان کمر یک استرالوپیتکوس سدیبای ۲ میلیون ساله را در غار مالاپا پیدا کردند. علیرغم کشف سرطان در فسیل گونه های مختلف بعضی از مردم تصور می کنند که این بیمار منحصر به عصر حاضر است.

ادوارد اودز از محققان این مطالعه در دانشگاه ویتواترسند گفت:‌ «پزشکی مدرن تمایل به این فرضیه دارد که سرطان ها و تومورها در انسان ناشی از زندگی مدرن و اثر محیط جدید است. مطالعات ما نشان می دهد که سرمنشا این بیماری ها به اجداد دور ما که میلیون ها سال قبل می زیستند به پیش از عصر پیدایش جوامع صنعتی برمی گردد.»

_90548406_thoracic-vertebraدکتر پاتریک راندولف-کوئینی از دانشگاه سنترال لنکشر گفت:‌ «این ایده که سرطان پدیده ای نوین است ناشی از مطالعات اکس‌-ری به روی مومیایی های مصری است که در آنها آثار سرطان پیدا نشد و ما را به طرف این نظر سوق داد.» با این حال او می افزاید که زندگی مدرن خطر بعضی تومورها را افزایش می دهد: «افزایش آمار ابتلا به سرطان روده بزرگ در اثر رژیم غذایی رایج در غرب، سرطان کبد در اثر مصرف الکل، سرطان ریه در اثر کشیدن سیگار جملگی بیماری های عصر حاضر است.»

به گفته او دلایل خیلی مختلفی برای سرطان ها وجود دارد که در طول زمان تغییر می کنند. مثلا اگر کسی در لندن دودکش تمیز می کرد خطر ابتلا به سرطان ریه در او بیشتر بود. عادات غذایی و سمومات می توانند از عوامل سرطان باشند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی South African Journal of Science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC