بیگ بنگ: کشف فسیل دست‌نخورده جنین دایناسوری که هنوز درون تخم است، اطلاعات جدیدی را در مورد پیوندهای تکاملی بین پرندگان امروزی و دایناسورها آشکار کرد. این جنین مربوط به یک دایناسور پرنده است که قدمت آن دست‌کم ۶۶ میلیون سال برآورد می‌شود.

wabc baby dino fossil img

این فسیل بر اساس شکل جمجمه به‌عنوان یک “اویراپتور” شناسایی شد. این گونه‌ها گروهی از دایناسورهای “تروپاد پردار” هستند که خویشاوندی نزدیکی با پرندگان امروزی دارند و در دوره کرتاسه در آسیا و آمریکای شمالی می‌زیستند. قدمت این فسیل به ۷۲ تا ۶۶ میلیون سال قبل باز می‌گردد. این فسیل در گانژو، استان جیانگشی، در جنوب چین کشف شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موجودات قبل از بیرون آمدن از تخم، در حالت خم‌شدگی جنینی شبیه به جوجه پرندگان بودند.

به گفته دانشمندان دلیل احتمالی سالم ماندن این تخم دایناسور، رانش ناگهانی زمین بوده که باعث تدفین آن شده است. به این ترتیب این تخم دایناسور از دست لاشخورها و گذر ایام در امان مانده است. دانشمندان از مدت‌ها پیش به این نتیجه رسیده‌اند که دایناسورها با پرندگان امروزی خویشاوندی نزدیکی دارند، جنین یافت شده در جنوب چین نیز می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره این نزدیکی ارائه دهد.

Untitled

تجزیه‌وتحلیل جدید بر روی فسیلی به نام «بچه یینگ‌لیانگ» که حدود ۲۰ سال پیش کشف و سپس فراموش ‌شد، نشان می‌دهد اندازه جنین دایناسور از سر تا انتهای دم حدود ۲۷ سانتی متر است و به شکل خمیده درون تخمی با حدود ۱۷ سانتی‌متر طول جا گرفته است. موقعیتی مشابه این جنین که سرش به سمت پائین بدنش رفته و پاها در دو طرف قرار گرفته است تاکنون در میان دایناسورها مشاهده نشده بود. به گفته محققان موقعیت آن بیشتر شبیه جنین پرندگان مدرن است.

به گفته دانشمندان که شامل تیمی از سه کشور چین، بریتانیا و کانادا هستند، این جنین یکی از کامل‌ترین جنین‌های دایناسور است که تاکنون کشف شده است. محققان با دیدن این جنین فسیلی که به زیبایی در داخل یک تخم دایناسور بود و در حالتی مشابه پرندگان قرار داشت، شگفت‌زده شدند. این وضعیت قبلاً در دایناسورهای غیر پرنده مشاهده نشده بود.

dino

این فسیل در چین پیدا و در سال ۲۰۰۰ توسط “شرکت یینگ‌لیانگ” خریداری شد. در نهایت در انباری قرار گرفت و تا حدود ۱۰ سال بعد تا حدود زیادی فراموش شد، زمانی که کارکنان موزه برای ساخت موزه تاریخ طبیعت سنگ سراغ جعبه‌های قدیمی رفتند این فسیل موردتوجه باستان‌شناسان قرار گرفت.

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع: BBC , nationalgeographic.com