بیگ بنگ: قدیمی‌ترین اجداد انسان‌ها، موجودی کوچک است که در اعماق دریاها میزیسته و شبیه به کیسه‌ی کوچک‌ شده‌ی مواد غذایی بوده است.

این تصویر ساکورایتیس کورانتیس(Saccorhytus coronarius)، موجود دریایی کوچک و کیسه‌ای‌ شکل، قدیمی‌ترین نیاکان شناخته‌شده‌ی ما انسان‌هاست

به گزارش بیگ بنگ، تجزیه‌ و تحلیل اخیر صورت‌گرفته روی میکروفسیل‌های استخراج‌شده از رسوب‌ سنگ‌آهک‌ در چین این امکان را به دانشمندان داد تا وجود  ساکورایتیس(Saccorhytus)  را به عنوان یکی از نخستین دهان‌دومیان شناسایی کنند. دهان‌دومیان، بخشی از راسته‌ی گزنده‌تباران‌اند که پیش از انفجار کامبرین در 540 میلیون سال پیش، از دهان‌نخستیان منشعب شدند. اصل و نسب بسیاری از زیرگروه‌ها از جمله مهره‌داران به دهان‌دومیان برمیگردد. حال دانشمندان می‌دانند اولین دهان‌دومیان چه‌شکلی بوده‌اند.

کانوی موریس، استاد فسیل‌شناسی-زیستی فرگشتی دانشگاه کمبریج، در گزارشی خبری گفت: «ما معتقدیم که این موجود به‌عنوان یک دهان‌دومیان نخستین، باید نقطه‌ی آغاز شمار متنوعی از گونه‌ها باشد، از جمله خود ما.» او ادامه می‌دهد: «فسیل‌هایی که ما مورد بررسی قرار دادیم با چشم غیرمسلح شبیه به مشتی دانه‌ی کوچک سیاه‌اند. اما جزئیاتی که از پشت میکروسکوپ روی آن‌ها مشاهده می‌شود، انسان را متحیر می‌کند. تمام دهان‌دومیان، یک جد مشترک داشته‌اند، و ما معتقدیم آن جد همین موجودی است که ما اینجا می بینیم.»

محققان معتقدند که این موجود کوچک توانایی سکنا گزیدن میان شن‌های کف آب‌های کم‌عمق را داشته است. بدن ساکورایتیس از دو طرف متقارن بوده و با پوستی نازک و نرم که اشکال مخروطی روی‌آن نقش بسته بود، پوشانده‌ شده بود. محققان حدس می‌زنند این اشکال، شُش‌هایشان بوده باشد. این گونه‌ی کیسه‌ای شکل، دهان‌ بزرگی داشته و تکه‌های غذا را می‌مکیده. محققان نتوانستند نشانه‌ای از وجود مقعد در این موجودات بیابند و به‌همین‌خاطر گمان بردند که این موجود ضایعات خود را از طریق دهانش خارج کند.

دگان شو، از دانشگاه نورث‌وسترن اضافه کرد: «تیم ما در گذشته کشفیات مهمی را پیش‌ برده است، از جمله کشف اولین ماهی و شمار چشمگیری از دهان‌دومیان دیگر.» او ادامه می‌دهد: «ساکورایتیس به ما بینشی قابل توجه به اولین مراحل فرگشت موجوداتی را می‌دهد که منجر به پدید آمدن ماهی، و در نهایت خود ما شد.» دانشمندان جزئیات بیشتر این پژوهش را در نشریۀ Nature منتشر کردند.

ترجمه: بهروز شجاعیان/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.