بیگ بنگ: دانشمندان نوعی یخ در اعماق ِ زمین کشف کرده‌اند که با سرعت بیش از 1600 کیلومتر بر ساعت تشکیل می شود و می‌تواند امید به شکل‌گیری حیات بیگانه را از بین ببرد.

Iceبه گزارش بیگ بنگ، در ماه مارس 2018، محققان مجله‌ Science بیان کردند که اولین شواهد این یخ را کشف کرده‌اند و آن را «یخ VII» نامیدند. دانشمندان قبلأ وجود چنین یخی را پیش‌بینی کرده بودند. تحت شرایط مناسب، یخ توانسته یک استخر آب را بدون وجود لایه‌ای حرارت در لبۀ سطحش تشکیل دهد. ساینس آلرت گزارش داد که این امر – همراه با فشارها و دماهای فوق شدید – موجب شده یخ بدون ترک خوردگی (که رشدش را کُند می‌کند) تشکیل شود. این یخ دارای یک ساختار کریستالی یا آرایش اتمی متفاوتی است. بتازگی دانشمندان، این یخ ِ گریزان را در هسته‌های الماس‌هایی که از اعماق زمین به بیرون پرتاب شده‌اند، کشف کردند.

این الماس‌ها که حاوی «یخ VII» بودند از یک نقطه درون سیاره زمین به نام «منطقه گذار» گوشته در عمق بین 410 و 660 کیلومتر آمده‌اند. (گوشته، لایۀ سنگی بین پوسته و هسته است). و آنها می‌دانستند که این یخ دارای یک ساختار کریستالی بسیار متفاوت با یخی است که از ابرها یا دریاچه‌ها یا در فریزر خانه‌تان تشکیل می‌شود. اما آنها دقیقأ نمی‌دانستند که این یخ چگونه تشکیل شده یا چه چیزی باعث شکل‌گیری آن شده است.

یک تحقیق جدید که در روز 10 اکتبر در مجله مروری بر نامه‌های فیزیکی منتشر شد نشان داد که ترکیبات خاصی از دما و فشار وجود دارد که یخ VII در آنها تشکیل شده است. یخ اسرارآمیز VII در فشاری 20700 برابر فشار جوی زمین در سطح دریا و در دمای 40.7 درجه فارنهایت (4.9 درجه سلسیوس) تشکیل شده و ترکیب فشار/دما از این نیز شدیدتر می‌شود.

مجله‌ مرکز فیزیک گزارش داد که این امر می‌تواند مشکلاتی را برای شکار حیات بیگانه به وجود آورد. ضربات فشار – مثلأ در اثر برخوردهای شهاب‌سنگ – می‌تواند منجر به تشکیل انفجاری یخ VII بر روی سیارات آبی شده باشد که در غیر این صورت برای حیات بیگانه مناسب بود. اما تشکیل عمدۀ این یخ مکعبی در سرعت‌های بالا احتمالأ از تشکیل یا حفظ حیات بیگانه جلوگیری کرده است. در سیاراتی که این اتفاق بیفتد، حیات قبل از آغاز به پایان می‌رسد.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.