بیگ بنگ: در نمونه‌های رسوبی به دست آمده از اعماق اقیانوس، دانشمندان گونه‌ای مرموز و منحصربه‌فرد از باکتری‌ دریایی را شناسایی کردند که درک ما از شرایط اعماق دریا و به طور کلی میکروبیولوژی را بهبود می‌بخشد.

BacteriaFind

به گزارش بیگ بنگ، گروهی از دانشمندان در چین این باکتری را در آزمایشگاه با استفاده از رسوب حاصل از تراوش سرد یا نشت سرد (گودال خاصی از مایع غنی از مواد مغذی و گل و لای در کف اقیانوس) رشد دادند.

این باکتری که تیم تحقیقاتی آن را Poriferisphaera hetertotrophicis نامگذاری کرده، به دسته‌ای از باکتری‌ها تعلق دارد که به خوبی مطالعه نشده‌اند، اگرچه این باکتری‌ها در سراسر جهان از دریاچه‌ها گرفته تا خاک‌ها یافت می‌شوند و نقش مهمی در بازیافت کربن و نیتروژن ایفا می‌کنند.

“ریکوان ژنگ” میکروبیولوژیست از آکادمی علوم چین، می‌گوید: «بیشتر باکتری‌های پلانکتومیست‌ بر اساس محیط‌ رشدی که از نظر تغذیه‌ای ضعیف هستند، جدا شده‌اند.» بنابراین، ما می‌خواستیم بررسی کنیم که آیا استفاده از یک محیط غنی از مواد مغذی، امکان کشت و شناسایی بیشتر اعضای این خانواده را فراهم می‌کند یا خیر.

رویکرد جدید ژنگ و تیمش در آزمایشگاه، شرایط اعماق دریا را شبیه‌سازی کرد. باکتری جدید P. hetertotrophicis، سویه‌ای با برچسب ZRK32 است که سریع‌تر از سایر باکتری‌های کشت‌شده رشد کرد و به روشی متفاوت با سایر سویه‌های مشابه تکثیر شد.

مکانیسم جوانه زدن، که در آن سلول‌های والد جوانه‌هایی را تولید می‌کنند، سپس به فرزندان آنها تبدیل می‌شوند، قبلاً در پلانکتومیست‌‌ها مشاهده نشده بود. شاید این نشانه‌ای از شرایط غیرعادی‌تر محیط زندگی این گونه باکتری باشد.

همچنین به نظر می‌رسد این گونه‌ی جدید با انواع نیتروژن – و چرخه نیتروژن – به روشی جدید در تعامل است و در کنار نوع خاصی از ویروسِ حاوی باکتری (باکتریوفاژ) زندگی می‌کند که به پردازش نیتروژن آن کمک می‌کند. همه‌ی این موارد به دانشمندان کمک می‌کند تا از فرآیندهای شیمیایی در اعماق اقیانوس سر در بیاورند.

NovelBacteria

میکروبیولوژیست “چائومین سان” از آکادمی علوم چین می‌گوید: «تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که سویه ZRK32 گونه جدیدی است که در محیط‌های غنی از مواد مغذی بهترین رشد را دارد و یک باکتریوفاژ(باکتری خوار) را در حضور نیتروژن آزاد می‌کند. این باکتری‌خوار ZRK32 یک باکتریوفاژ مزمن است که بدون کشتن میزبان خود، داخل بدن آن زندگی می‌کند.

باکتریوفاژها برای چرخه‌ی نیتروژن نیز مهم هستند، درست مانند باکتری‌هایی که با آنها همزیستی دارند. تحقیقات آینده می‌تواند چگونگی تعامل باکتری‌خوارZRK32  با سایر گونه‌های پلانکتومیست‌‌ها و اثرات آن بر محیط اقیانوس را بررسی کند.

با توجه به اینکه باکتری‌های پلانکتومیست‌‌، به فراوانی در همه جا وجود دارند، اطلاعات نسبتاً کمی در مورد آنها در محیط‌ اعماق دریا وجود دارد – شکاف دانشی که مطالعه‌ی جدید و گونه‌های باکتری تازه شناسایی شده به پر کردن آن کمک می‌کند.

“سان” افزود: «یافته‌های ما بینشی جدید از متابولیسم نیتروژن در باکتری‌های پلانکتومیست‌‌ و مدل مناسبی برای مطالعه‌ی برهم‌کنش‌های بین پلانکتومیست‌‌‌ها و ویروس‌ها ارائه می‌کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله‌ی eLife منتشر شده است.