بیگ بنگ: سیگار شامل ترکیبات بسیاری است که خیلی از آنها برای سلامتی ضرر دارند و با کاهش ضخامت لایه‌های مغز و افزایش جراحات مغزی مرتبط میباشند به عنوان مثال باعث کاهش مناطقی مانند لوب پیشانی می شوند که در مواردی مانند حرکات ارادی، کنترل و تفکر نقش دارند.

image e Smoking Visionبه گزارش بیگ بنگ، مطالعات قبلی نشان دادند که استعمال سیگار به مدت طولانی باعث دو برابر شدن خطر ابتلا به سکته مغزی مرتبط با سن شده و علاوه بر این باعث زرد شدن عدسی چشم و التهاب آن می شود. نتایج جدید نشان می دهد که استعمال بیش از حد سیگار و یا قرار گرفتن مداوم در معرض ترکیبات آن بر بینایی تاثیر گذاشته و باعث نقص در پردازش تصویری می شود.

این مطالعه بر روی 71 فرد سالم که در طول عمرشان کمتر از 15 سیگار کشیده بودند و 63 نفر که بیش از 20  نخ سیگار در روز می کشیدند، و  به مصرف تنباکو معتاد شده بودند، انجام شد. شرکت‌کنندگان در بازۀ سنی بین 25 تا 45 سال قرار داشتند و بینایی آنها با استفاده از مقیاس‌های استاندارد بینایی با حالت طبیعی مقایسه شد.

دکتر سیلوراستین و همکارانش سطح کنتراست (تفاوت‌های ظریف در سایه) و رنگ‌ها را، در حالی که شرکت کنندگان در فاصله 59 اینچی از یک مانیتور اشعه کاتد 19 اینچی نشسته بودند و با هر دو چشم به محرک نگاه می کردند، بررسی نمودند. یافته‌ها نشان دهندۀ تغییرات قابل توجهی در مشاهده رنگ قرمز- سبز و آبی – زرد در افراد سیگاری بود که نشان می دهد مواد شیمیایی موجود در سیگار میتوانند بر روی سیستم عصبی و مغز تاثیر بگذارند.

همچنین محققان دریافتند که توانایی افراد سیگاری در تشخیص کنتراست و رنگ‌ها از افراد غیر سیگاری کمتر است. دکتر سیلورستین گفت: «مطالعه ما نشان می دهد علاوه بر اینکه نیکوتین و سیگار کشیدن به سیستم عروقی آسیب می رساند، عروق خونی و نورون‌های موجود در شبکیه را نیز تخریب خواهد کرد.» همچنین تحقیقاتی که در زمینه اختلال در پردازش تصویری در گروه‌های دیگری، مانند افراد مبتلا به اسکیزوفرنی انجام شده بودند نشان دادند افرادی که به شدت سیگار می کشند، نسبت به افراد غیر سیگاری اختلالات بیشتری را در زمینۀ پردازش تصویر تجربه می کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Psychiatry Research منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. باسلام،وقتتون بخیر
    برای تحلیل نمودارهای این مقاله باید از چه کسی کمک گرفت؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید