بیگ بنگ: اگر همانند بسیاری دیگر باشید، احتمالا نمی توانید صدای کشیده شدن ناخن بر روی تخته سیاه را تحمل کنید. حتی فکر کردن به آن نیز ماهیچه هایتان را منقبض می کند. این صدای گوش خراش به حدی منفور است که تعجب آور نیست تعداد زیادی از دانشمندان علت این واکنش عجیب را بررسی کرده اند.

به گزارش بیگ بنگ، به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که فرکانس این صدای گوش خراش برابر با فرکانس گریۀ نوزاد و فریاد انسان است که نشان می دهد این صداها با بقا پیوند خورده اند. مثلا افرادی که خود را با این فرکانس ها هماهنگ می کنند زودتر یک نوزاد گریان را نجات می دهند و طول عمر او را افزایش می دهند. یک مطالعه نشان می دهد شکل کانال های گوشمان و همچنین ادراکمان باید بخاطر صداهای گوش خراش سرزنش شوند.

شرکت کنندگان در مطالعه میزان ناراحتی خود نسبت به صداهای گوش خراش مختلف را رتبه بندی کردند، مثل کشیدن چنگال بر روی بشقاب یا صدای جر جر فوم. دو صدایی به عنوان نامطلوب ترین صداها رتبه بندی شدند عبارتند از کشیده شدن ناخن بر روی تخته سیاه یا صدای یک تکه گچ بر روی تخته سنگ. دانشمندان در این تحقیق با اصلاح دامنه های معین فرکانس، تنوعی از این دو صدا را ایجاد کردند و بخش های هارمونیک (یا دیگر صداهای هم آهنگ) را حذف کردند. آنها اعلام کردند که نیمی از شنوندگان منبع درست صداها را تشخیص دادند و نیم دیگر صداهای ناشی از قطعات موسیقی معاصر را شناسایی کردند.

در آخر، آنها صداهای جدید را برای شرکت کنندگان پخش کردند و نشانه های معین استرس مثل ضربان قلب، فشار خون و رسانایی الکتریکی پوست را بررسی کردند. آنها دریافتند که صداهای مزاحم رسانایی پوست شنوندگان را به طور قابل توجهی تغییر می دهند که نشان می دهد واقعا منجر به واکنش استرس زای فیزیکی قابل اندازه گیری می شوند. دردناکترین فرکانس ها در واقع بیشترین و کمترین فرکانس ها نبودند، بلکه در عوض فرکانس های بین 2 هزار تا 4 هزار هرتز را شامل می شدند. مایکل اوهلر محقق این مطالعه، استاد مدیریت رسانه و موسیقی در دانشگاه علمی کاربردی ماکرومدیای آلمان گفت: گوش انسان بیشتر به صداهایی حساس است که در این دامنۀ فرکانس قرار داشته باشند.

بخش های مغز

یک مطالعه دیگر که در سال 2012 در مجله علوم اعصاب منتشر شد نشان می دهد که وقتی انسان ها صداهای ناهنجار را می شنوند، چه اتفاقی رخ می دهد. یافته ها حاکی از آن است که صدای کشیده شدن ناخن روی تخته سیاه باعث افزایش ارتباط بین منطقۀ شنوایی مغز با منطقه عواطف می شود. در این مطالعه، 13 شرکت کننده به 74 صدا گوش دادند، از جمله صدای کشیده شدن ناخن روی تخته سیاه، صدای ناله و فغان و… سپس آنها را بر اساس میزان ملایمتشان رتبه بندی کردند. محققان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی(fMRI) استفاده کردند تا بررسی کنند مغز شرکت کنندگان چه واکنشی به صدا نشان می دهد. وقتی شرکت کنندگان صدای نامطلوبی را شنیدند، یک فعل و انفعال بین کورتکس شنیداری که مسئول پردازش صداها است و آمیگدال که عواطف منفی را در مغز پردازش می کند به وجود می آید.

سوخبیندر کومار، محقق این مطالعه و همچنین محقق در دانشگاه نیوکاسل گفت:« به نظر می رسد چیزی بسیار اولیه وجود داشته باشد.» همچنین محققان گفتند که هرچه صدا گوش خراش تر شود، فعالیت بین این دو منطقه مغزی بیشتر می شود. بعضی از گوش خراش ترین صداها بر اساس رتبه بندی شرکت کنندگان عبارتند از صدای کشیدن چاقو بر روی بشقاب، چنگال بر روی شیشه و گچ بر روی تخته سیاه. آنها دریافتند که بهترین صداها عبارتند از صدای جریان آب، آذرخش و خنده کودکان. فرکانس های بین 2000 تا 5000 هرتز نامطلوب در نظر گرفته شدند – تقریبا همان فرکانس هایی که در تحقیقات سال 2011 کشف شدند. کومار گفت: «این همان دامنۀ فرکانسی است که گوش های ما به آن بیشترین حساسیت را دارند.» وی افزود که علت چنین حساسیتی دقیقا کشف نشده، اما این دامنه شامل صداهای جیغ است که انسان ها ذاتا از آنها بیزارند.

جایزه ایگ نوبل

مطالعه ای که صداهای جیغ را بررسی می کرد جایزۀ ایگ نوبل سال 2006 را از سوی جامعه تحقیقات ناممکن کسب کرد. برای این مطالعه که در سال 1986 در مجله ادراک و علم روابط میان روان و تن چاپ شد، دانشمندان صدای کشیده شدن یک ابزار باغبانی بر روی تخته سیاه را نیز ضبط کردند. سپس محققان صداها را دستکاری کردند و فرکانس های بالا، متوسط و پایین را از صداهای ضبط شدۀ مختلف حذف کردند. پس از پخش صداهای اصلاح شده محققان دریافتند که حذف فرکانس های بالا باعث بهتر شدن صداها نشد. بلکه بر اساس مطبوعات پزشکی، حذف فرکانس های پایین و متوسط صدا باعث بهتر شدن صداها شد. علاه بر آن، آنها دریافتند که فریاد یک شامپانزه مشابه با صدای کشیدن ناخن بر روی تخته سیاه است. محققان به مطبوعات پزشکی گفتند که شاید علت این واکنش ناخودآگاه انسان ها بخاطر شباهت غیرطبیعی این صدا با صداهای هشدار باشد.

ترجمه: سمیر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: Livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

16 دیدگاه

  1. یکی از ره های مقابله با این حس بد ورزش کردن به صورت مرتب و برنامه ریزی شده است که میتونید از ساده ترینش که پیاده روی است شروع کنید،و از تنبلی و فکر وخیال دوری کنید ،دارای برنامه و هدف مشخص در هر زمینه ای باشید که شرایط اون زمینه رو دارید(ورزشی ،هنری،درسی،مالی،مطالعه،مذهبی،……..)زندگی را برای خودتان سخت نگیرید از هر جایی که هستید شروع کنید………………

  2. سلام
    صدای کشیده شدن ناخن بر روی سنگ و عکس العمل ما بعد از آن مربوط به اعصاب و حالت های روانی است که در هر فرد درجه حساسیت متفاوتی دارد که در لحظه اتفاق افتادن شما شما دچار اختلال لحظه ای مشوید.

  3. دوستان من به صدا حساس نیستم وقتی ناخن للندداشته باشم کشیده شه دبه عرش پارچه یا هرجایی تمام بدن میلرزه دمو به اتنم سیخ میشه خیلی عصبیم تا حدی که ناخنمه کوتاه کوتاه میکنم کسی راه حلی داره

  4. سلام ، من از تقریبا بچگی (حدودا 10سالگی) تا الان که 18 سالم هست این حسِ ناجور رو همراه خودم دارم و خیلی اذیتم میکنه، بخصوص مواقعی که ناخن هام رو کوتاه میکنم این صداهای ناهنجار تقریبا به مدت دوروز توی گوش من میپیچند و واقعا آزار دهنده هستن و تا وقتی که ناخن هام کمی رشد کنن این صداها ادامه دارن،کسی هست که مثل من باشه؟آیا دلیلِ مشخصی داره؟

  5. سلام
    من ی مدتی هست وحشتناک اذیت میشم
    البته قبلا هم برام ناخوشایند بود اما جدیدا زندگی برام سخت شده حتی الان حواس خودمو پرت میکنم ک بهش فکر نکنم
    خیلی از صدا ها اذیتم میکنن ک از بس زیادن لازم نمیدونم بگم فقط ی مورد ساده را میگم
    چون سیگار میکشم حتی بیرون آوردن سیگار از داخل پاکت ب شدت اذیتم میکنه ک این نسبت ب بقیه کمتر اذیتم میکنه اما همینم تمام بدنمو ب لرزه در میاره
    کسی راه حلی میدونه اگه میدونین خواهشا راهنماییم کنین
    خودم فک میکنم مال اعصاب و اضطراب باشه

    1. دقیقا من هم همینطوری هم ولی من بعضا نا خودآگاه هم اینطوری میشم
      مسخره به نظر میاد ولی در این مواقع ، بیشتر دندونام اذیتم میکنن یجوری مور مور میشن که دلم میخواد همون لحظه بکشم بندازمش دور…
      فک کنم وضعیتم خیلی خرابه…

      1. دقیقاااا منم اینجوری شدم یه مدته.اعصابم داغون شده.از دندونام بدم میاد،از ناخونام بدم میاد.سه روزه اینحوری ام.هرچقدر حواسمو پرت میکنم نمیشه.دیوونه شدم فکر کنم😔

  6. البته برخی صداها مثل کشیدن ناخن روی تابلو چون شذت صوت خاصی دارند هم میتونن برامون ناخوشایند باشن…مثلا دلنشینترین صداها40تا1000هرتز اند.انهم با بلندی مشخص.شاید کشیدن ناخن روی تابلو هم چنین است

  7. من از شنیدن این صداها و اکثر صداهایی که برای مردم دلخراش و غیرقابل تحمله احساسی پیدا نمیکنم
    مشکلم چیه؟

  8. ممنون . بدن من به صدای فوم شدیدا واکنش نشون میده … جسته و گریخته توضیحاتی داده شد ولی انتظار مقاله ی کامل تری داشتم . عکس العمل بدن خود من که در مواجهه با صدای فوم ایجاد میشه که با ترس و اضطراب و مقابل با خطر تفاوت داره بقیه نمیدونم . به نظر من که عکس العملی ست که بدن در جهت کاهش و خنثی کردن

  9. با سلام
    علت اصلی واکنش انسان نسبت به صدای ناهنجار کشیدن ناخن بر روی تخته سیاه طبق قوانین فرگشتی برای بقا می باشد. طبق تحقیقات دانشمندان فرکانس این صدا مطابق با فرکانس صدای هشدار شامپانزده مادر در مواجه با خطرات ناشی از روبرو شدن با موجودات گوشت خوار برای اعلام خطر موجود به فرزندانش می باشد. بر این اساس مواجه و شنیده شدن این صدا عامل ترس، اضطراب، خطر و درد و رنج، از گذشته های دور برای اجداد انسان ها تا انسان های امروزی می باشد.
    بنابراین طبیعی خواهد بود که انسان امروزی علارغم عدم وجود خطر، باز هم نسبت به شنیدن این صدا احساس ناخوشایند و نامتعارفی را تجربه کند.

  10. انچه در مقاله پیشرو بیان شد، تنها اماری از صداهای ناهنجار برای انسان بود، و دلیلی برای چرایی ناراحتی از صداهای ناهنجار در آن مطرح نشد. پر واضحه که این ناهنجاری به دلیل ترشح و یا دستورات مغز به سلسله اعصاب ایجاد می شود. اما شاید انچه جذاب به نظر می رسد این است که چرا باید سیستم شنوایی در هنگام شنیدن این صداها چنین عکس العملی نشان دهد. انچه از مقاله انتظار می رفت پاسخ به این سوال بود. به عنوان مثال پاسخ به این سوال می تواند در سابقه شنیدن این صداها در طول تکامل انسان ها بررسی گردد.