بیگ بنگ: محققان طی سه سال کار بی‌وقفه دو گزارش منتشر کرده‌اند که روی پیوند تولید الکتریسیته در جهان و آب متمرکز شده است.

earth water

این گزارش ها حاکی از آن است که چنانچه روال کنونی ادامه یابد تا سال 2040 آب کافی برای رفع تشنگی مردم جهان و تولید الکتریسیته در اختیار نخواهد بود. این موضوع به معنای برخورد نیازهای ضروری میان تامین آب آشامیدنی و تقاضای انرژی است. در این پژوهش ها محققانی از دانشگاه آرهوس دانمارک، دانشکده حقوق ورمونت و شرکت CNA آمریکا شرکت داشته اند.

در بسیاری از کشورها، نیروگاه های تولید برق بزرگ ترین منبع مصرف آب است، چراکه نیروگاه های تولید برق به چرخه خنک کننده به منظور عملکرد مناسب خود نیاز دارند. تنها سیستم های انرژی که نیاز به چرخه خنک کننده ندارند، سیستم های بادی و خورشیدی است؛ بنابراین یکی از توصیه های اولیه محققان در این تحقیق جایگزین کردن سیستم های قدرت قدیمی با سیستم های بادی و خورشیدی پایدار است. از دیگر یافته های تعجب آور این تحقیق این است که بسیاری از نیروگاه ها حتی میزان آب مورد استفاده برای عملکرد خود را تاکنون ثبت نکرده و از آن اطلاعی ندارند.

پروفسور بنیامین سوواکول، استاد دانشگاه آرهوس می گوید: این مشکل بزرگی است که بخش تولید نیرو از میزان آب مصرفی خود بی اطلاع باشد و همراه با این واقعیت که ما منابع آبی نامحدودی در اختیار نداریم، چنانچه افراد مسئول بزودی وارد عمل نشوند این موضوع می تواند به یک بحران جدی منجر شود. ترکیب نتایج این تحقیقات با پیش بینی ها در باره کمبود آب و جمعیت جهان نشان می دهد تا شش سال دیگر بسیاری از مناطق جهان دسترسی به آب آشامیدنی سالم نداشته و در حقیقت نتایج نشان می دهد 30 تا 40 درصد جهان با کم آبی مفرط روبه رو خواهد شد. به گفته محققان، تغییرات آب و هوایی می توانداین روند را وخیم تر هم بکند.

Earth-from-MESSENGER-2004-580x453

این به آن معناست که ما باید تصمیم بگیریم در آینده منابع آبی را کجا مصرف کنیم؟ آیا می خواهیم آن را صرف نگهداری نیروگاه ها کرده یا به عنوان آب آشامیدنی مصرف کنیم؟ چراکه آب کافی برای تامین هر دو بخش وجود ندارد. در این گزارش محققان شش توصیه کلی را به منظور متوقف کردن روند کنونی و غلبه بر بحران کم آبی در جهان به تصمیم گیرندگان ارائه کرده اند:

1 ـ ارتقای بهره وری انرژی 2 ـ پژوهش های بهتر به منظور جایگزینی چرخه های خنک کننده 3 ـ ثبت میزان آب مورد استفاده نیروگاه ها 4 ـ سرمایه گذاری عظیم روی انرژی باد 5 ـ سرمایه گذاری عظیم روی انرژی خورشید 6 ـ رهاسازی تسهیلات سوخت فسیلی در مکان هایی که در مضیقه آب هستند و تقریبا نیمی از سیاره زمین را در بر می گیرد.

گروهی از محققان تحقیقات خود را با تمرکز بر چهار مطالعه موردی مختلف به ترتیب در فرانسه، ایالات متحده، چین و هند انجام دادند. آنها به جای بررسی اوضاع در سطح ملی، روی بخش کوچک تری مانند بخش های خاص و تامین کنندگان انرژی تمرکز کردند. گام اول شناسایی نیازهای انرژی کنونی بود و پس از آن پیش بینی تا 30 سال آینده را انجام دادند که بیشتر نتایج تعجب آور بود. در هر چهار مورد، نتایج نشان می داد که ما نمی توانیم به روند کنونی تولید برق ادامه داده و نیاز به آب آشامیدنی را هم برطرف کنیم. پروفسور سوواکوال می گوید: اگر ما به شکل کنونی به کار خود ادامه دهیم، نمی توانیم بر کمبود آب فائق آییم؛ حتی اگر آب مجانی باشد؛ چراکه موضوع قیمت آب نیست. هیچ زمانی برای تلف کردن نداریم و نیاز است از همین الان وارد عمل شویم.

منبع: phys / مترجم: آتنا حسن آبادی