بیگ بنگ: تحقیقات جدید حاکی از آن است که شمار گونه‌هایی که روی کره زمین زندگی می‌کنند، بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. طبق بررسی‌های اخیر، حدود یک تریلیون گونه در زمین زندگی می‌کنند.

EARTHمحققان در مطالعات جدید خود مدعی شده‌اند که کره زمین محل سکونت حدود یک تریلیون گونه مختلف است و این مقدار تنها یک هزارم درصد گونه‌هایی است که انسان آن را می‌شناسد. پژوهشگران دانشگاه «ایندیانا» در «بلومینگتون» با کمک مجموعه‌ای از اطلاعات درباره میکروب‌ها، گیاهان و حیوانات شناخته شده از منابع مختلف، موفق شدند مقیاسی از تعداد از گونه‌های کشف شده روی کره زمین به دست آورند.

این برآوردها دقیق‌تر از محاسبات قبلی صورت گرفته است و شمار عظیمی از میکرواورگانیسم‌ها را شامل می‌شود که در بررسی‌های قبلی از قلم افتاده بودند. محققان با در نظر گرفتن حیات میکروبی، برآوردهای خود را وسیع‌تر کردند. به طور کلی، داده‌هایی که در این بررسی‌ها مورد استفاده قرار گرفته، حدود 20376 نمونه میکرواورگانیسم و 14862 درخت و حیوان را در برمی‌گیرد. آنها بیش از 5.6 میلیون گونه را مورد محاسبه و بررسی قرار داده‌اند و آنها را از 35 هزار نقطه از جهان جمع‌آوری کرده‌اند.

160502161058_1_900x600محققان از مدل‌های آماری پیچیده برای نمودارهای خود استفاده کردند. این مدل‌ها، تعداد دقیق گونه‌ها را در مناطق بومی گذشته پیش‌ بینی می‌کند. محققان به دنبال آن هستند که آیا مقیاس تنوع زیستی با فراوانی اورگانیسم‌ها ارتباط دارد. ارتباط احتمالی که در این میان وجود دارد می‌تواند باعث شکل‌گیری یک تریلیون گونه مختلف جانوری و گیاهی در کره زمین شده باشد. در واقع، سنجش دقیق تعداد گونه‌های زیستی دنیا کار دشواری برای محققان محسوب می‌شود و هر چند سال یک بار، نمودارهای به دست آمده دچار تغییرات شگرفی می‌شوند. اما با وجود این، شمار زیادی از گونه‌ها کشف نشده باقی مانده‌اند و محققان به دنبال کشف تعداد بیشتری از آنها هستند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: independent.co.uk