بیگ بنگ: آیا وقت آن رسیده که جلوی مرگ را بگیریم؟ یا … فقط می‌توانیم مرگ را بپذیریم و زندگی را همانطور که هست، ادامه دهیم. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد احتمال جلوگیری از پیری و دستیابی به زندگی ابدی، تقریبا غیرممکن است.

Eternal Life

به گزارش بیگ بنگ، ارزش بازار داروهای ضدپیری در سال 2020 تقریباً 58.5 میلیارد دلار برآورد شده است. بله، بازار ضدپیری همچنان به فروش خود ادامه می‌دهد؛ ما نیز در برابر جذابیت و داروهای زیادی تحت عنوان داروی جوانسازی یا داروهای ضدپیری، مصون نبوده‌ایم.

اکنون یک مطالعه‌ی جدید با همکاری دانشمندانی از 14 کشور، نشان می‌دهد که تمام داروها و مواد ضدپیری، کلاهبرداری و تقلبی هستند. این مطالعه فرضیه “نرخ ثابت پیری” را آزمایش کرد. طبق این فرضیه یک گونه، از بزرگسالی دارای یک نرخ پیری، ثابت است که این نرخ تاثیری از اقدامات ضد پیری نمی‌گیرد. این پژوهش جدید از یک مجموعه‌ از 39 داده‌ی اولیه‌ی انسان و نخستی‌سانان در هفت گونۀ مختلف، مورد بررسی قرار گرفت.

aging xمحققان نوشتند: «نتایج ما فرضیۀ “نرخ ثابت پیری” را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که محدودیت‎های بیولوژیکی برای کُند کردن سرعت پیری در انسان وجود دارد.» این یعنی چه؟ در واقع، این تأیید می‌کند که شما نمی‌توانید مرگ را فریب دهید. امید به زندگی ممکن است در نتیجه‌ی عوامل زیست محیطی بهتر، افزایش یابد اما در پایان روز، همگی ما یک قدم به سمت پیری و مردن نزدیک می‌شویم.

“خوزه مانوئل ابورتو” از مرکز علوم جمعیت‌شناسی لورهولم آکسفورد گفت: «یافته‌های ما تأیید می‌کند که در جمعیت‌های تاریخی، امید به زندگی کم بود زیرا بسیاری از مردم در سنین جوانی از دنیا می‌رفتند.» اما با تداوم پیشرفت‌های پزشکی، اجتماعی و زیست‌محیطی، امید به زندگی بالا رفت. اکنون افراد بیشتری به مدت طولانی‌تری زندگی می‌کنند. هرچند، مسیر به سوی مرگ در سن پیری تغییری نکرده است. این مطالعه نشان می‌دهد که زیست‌شناسی تکاملی بر همه چیز غلبه دارد و تاکنون پیشرفت‌های پزشکی نتوانسته این محدودیت‌های بیولوژیکی را برطرف کند.»

بنابراین چه کارهایی می‌توانیم بکنیم؟ تا جایی که می‌توانید خوب زندگی کنید و سعی کنید تا حد امکان از زندگی لذت ببرید. اگر بدانید که همه چیز در نهایت به پایان می‌رسد، به طرز خاصی تسکین پیدا می‌کنید. از بسیاری جهات، این باور شما را مجبور می‌کند که بهترینُ خود باشید و از اطرافیان خود مراقبت کنید. آیا وقت آن نرسیده که از ترس از پیری دست برداریم؟ جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Communications منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: interestingengineering.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

12 دیدگاه

  1. چیزی که جالبه اینه که موقعی که دارن عمل باز قلب رو انجام میدن و قلب انسان دیگه ای رو پیوند میزنن این توی انسانی که قراره قلبش تعویض بشه مثل اینه که دارن یچیزیو پایدار نگه میدارن و اگر بتونیم همه ی اندام های بدن رو دوباره تعویض بکنیم باید این زندگی رو پایدار نگه داریم فکر می کنم چگونگی پایدار نگه داشتن میتونه زندگی بدون جسم رو هم در پی داشته باشه.

  2. به نظر من همه اتفاقات پیرامون ما که برامون عجیبه از درک نادرست یا ناقص انسانه
    عمر مفهومی است که از شروع انفجار بزرگ برای تمامی مواد (البته غیر از یکی دو عنصر سبک)مقدر شده و باید اینو بپذیریم
    ولی پذیرفتن دلیل بر این نخواهد بود که پیرامون حقیقت مرگ، عمر و … تحقیقاتی بیشتر، نداشته باشیم
    علم همیشه برامون طی تحقیقات و مطالعات و تفکرات راجبش، دریچه های عجیب غریبی فراسوی انتظارات انسان باز میکنه
    ممنون از سایتتون❤

  3. بنظر من مرگ و پیری یک نوع بیماری هست که قابل درمان هست اما هنوز علم و تکنولوژی آنچنان پیشرفت نکردن تا بتونن عامل ژنتیکی این بیماری رو کشف و درمانش کنند

    1. :)) باید قبول کرد مرگ ی اتفاق حتمیه و برا هر انسانی اتفاق میوفته، کدوم انسان تا امروز تونسته ازش فرار کنه؟ این خاصیت دنیای مادیه ن فقط انسان حیوانات و گیاهان هم مرگ دارن این دنیای ماده ک روحمون در غالب جسم داره توش زندگی میکنه ب هیچ وجه جواب گوی ی زندگی ابدی نیسست نمیتونی ب امید کشف درمان زندگی کنی باید یاد گرفت طوری زندگی کرد که انگار هممون مسافریم..

  4. تا وقتی که درک درستی از پدیده مرگ نداشته باشیم ارزش زندگی مبهم خواهد ماند.و طبعا مساله پیری و طول عمر هم فعلا یک مساله پر رنگی برای ما خواهد بود.این مساله که چرا ما میمیریم (تولد و مرگ حیات)به نظرم عمیقتر باید کنکاش بشود

  5. جلوگیری از پیری و مرگ شاید با یک کالبد امکان پذیر نباشه لااقل تا آینده نسبتا نزدیک ولی قطعا بقاء و افزایش عمر امکان پذیر هست.
    مثلا با استفاده از سلول های بنیادین در آینده نه چندان دور میتونن تمام ارگان های حیاتی و تعویض کنند و در قدم بعدی حتی میشه کالبد انسان و تعویض کنند. یا با استفاده از انتقال مغز به کالبد جدید یا با روش پیشرفته تر انتقال و کپی تمامی داده های مغز.
    در نهایت قطعا علم برای هر معضلی یک راه حل در زمان خودش پیدا میکنه.

  6. زیست شناسی و پزشکی اونقدری که بقیه ی علوم مثل فیزیک و مهندسی پیشرفت کردن، پیشرفت نکرده
    اول میزان پیشرفتشو به اندازه باقی علوم برسونن بعدا راجب اینکه میشه پیری رو متوقف کرد یا نکرد بحث کنن چون همه‌ی ابعادشو نمیدونن(منظورم این نیست که تحقیق نکنن بلکه یعنی بحث درمورد شدن یا نشدن دوایی رو حل نمیکنه، علم تو ارتباط با مسائل بی ربط به هم به وجود اومده مثلا طرف سنگای پرتوزاشو تو کمد با عکس نگه میداشته بعد پرتوزایی رو کشف کرده)

    1. مقایسه شما درست نیست البته که هر چیزی نسبی است . درمان بیمارهای عفونی و مسری ، و درمان بیماری‌های غیر مسری طول عمر بشر را زیاد کرده است . اجداد ما قبلا در سنین پایین تری و با بیمارانی که الان درمان آن با یک آب خوردن صورت می‌گیرد فوت می‌کردند الان طول عمر بشر حداقل ۷۵ سال شده است که به برکت درمان سریع و تشخیص و‌سریع بیماری قلبی و‌سرطان ، بیماری‌های ژنتیکی، ایدز وغیره

  7. ای کاش میشد خوب زندگی کرد

    ای کاش شرایط لازم برای زندگی وجود داشت و میشد فقط لذت برد و صبح تا شب برای زندگی کردن کار نکرد

    افسوس که نمیشه لذت برد

  8. انتخاب های شما همیشه عالی هستن ولی دراین مقاله یک پرسش برام مطرح شد . که برای گونه ی انسان ، مفهوم لذت، پیچیده است. شاید بهتر بود نویسنده در یک جمله این را اضافه میکرد که منظورش، لذت های انسانی هست و می گفت که بیماران ساديسمي که لذت شان در رنج دادن ،از هرنوع، به دیگران است، مانند قاتل های زنجیره ای، به هیج وجه نباید ” لذت” ببرند. ویا خوشی های همراه با اعتیاد به مواد مخدر، شامل مقوله لذت، نمی شوند.
    به هر حال بحث بسیار مهم و جنجالی هست، بحث لذت بردن.
    و قرن ها س که ذهن انسان را به خودش مشغول کرده.
    نمی دونم در محدوده قوانین سایت بیگ بنگ ،می گنجه که به تاریخچه ی معنی” لذت” بپردازید یا نه?
    دوستدار همیشگی شما. سیما یاری.

  9. پیری بر اثر تکثیر بی کیفیت سلول ها رخ میده،اگر هر بار که سلولهای بدن انسان تکثیر میشن افت کیفیت نداشته باشن وضعیت بدن هم تو همون حالت میمونه و من به شخصه اعتقاد دارم که روزی این امر امکانپذیر میشه یا حداقل روندش کند میشه

    1. اگه حتی چنین اتفاقی بیفته چجوری می‌خوان جلوی مرگ ناشی از تصادف و امثال این رو بگیرن؟