بیگ بنگ: آیا ابط الجوزا علاوه بر کم نور شدن، ظاهرش نیز در حال تغییر است؟ بله. این ستارۀ غول‌ سرخ معروف در صورت فلکی شکارچی به حدی بزرگ است که تلسکوپ‌های روی زمین، می‌توانند سطحش را مشاهده کنند.

Betelgeuse ESOاین دو عکس برجسته که توسط تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا گرفته شده، نشان می‌دهد که سطح ستاره چگونه در اوایل و اواخر سال 2019 دچار تغییر شده است. ابط‌الجوزا(Betelgeuse) در تصویرِ آغاز سال درخشش بسیار یکنواخت‌تری داشته تا تصویر پایانی، در حالیکه نیمۀ پایینی ابط الجوزا کم نورتر از نیمۀ بالایی شده است. اکنون در پنج ماه اول سال ۲۰۱۹ مشاهدات آماتور نشان می دهند که ابط الجوزا واقعا کمی روشن‌تر شده، در حالیکه در پنج ماه آخر به شدت کم نور شده است. در ویدئوی زیر زوم به ابط الجوزا را مشاهده می‌کنید:

چنین تغییرپذیری احتمالا فقط رفتار معمولی این ستارۀ غول متغیر است، اما کم نور شدگی اخیر این سوال را مطرح می‌کند که چقدر طول می‌کشد تا ابط الجوزا به ابرنواختر تبدیل شود. از آنجاییکه ابط الجوزا حدود ۷۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، ابرنواختر نهایی آن – احتمالا هزاران سال بعد – یک منظرۀ تماشایی در آسمان شب ایجاد خواهد کرد، اما حیات بر روی زمین را به خطر نمی‌اندازد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. قطر خودشید ۱۴۰۰۰۰۰ کیلومتر هست(دقیقترش ۱۳۹۲۵۰۰ کیلومتر هست)و قطر ستاره ابطالجوزا(اگر فاصلش ۷۰۰ سال نوری باشد) بیش از ۱۶۰۰۰۰۰۰۰۰ ( یک میلیارد و ششصد میلیون کیلومتر ) میباشد….
    قطر بزرگترین ستارگان نزدیک به سه میلیلرد کیلومتر میباشد

  2. واقعا بسیار هیجان انگیز خواهد بود در صورت بروز همچین اتفاقی در عمر ما