بیگ بنگ: مشت زدن به سیارک به این شکل است. چند روز قبل، فضاپیمای رباتیک «اُسریس رکس» ناسا به سیارک نزدیک به زمینِ بنو ۱۰۱۹۵۵ نزدیک شد، به آن چنگ انداخت و سپس به سرعت از این سیارک فاصله گرفت.

این ویدئوی برجسته، رویداد نمونه‌برداری “لمس کن و برو”(Touch-And-Go) را نشان می‌دهد که در حدود سه ساعت به طول انجامید. با شروع فیلم، کاوشگر به این سنگ فضایی پانصد متری، کم کم نزدیک شد. با گذشت 20 ثانیه، منطقه “نایتینگل” نمایان شد، این منطقه برای فرود کاوشگر انتخاب شده بود که نسبتاً صاف و فاقد تخته سنگ‌های بزرگ بود تا به سفینه فضایی آسیبی نرسد.

در ثانیه ۳۴، سایۀ بازوی نمونه‌برداری اُسریس رکس وارد میدان دید می‌شود، سپس در مدت کوتاهی پس از آن، با برخورد بازوی رباتیک به سیارک، سنگ و شن را می‌بینیم که پرواز در آمده‌اند. این فضاپیمای زیرک توانست برخی از مواد بیرون ریختۀ بنو را برای بازگشت به زمین بردارد و با موفقیت در کپسول بازگشت به زمین ذخیره کند و جلوی نشت مواد به فضا را بگیرد.

بازگشت طولانی مدت این فضاپیما قرار است در مارس ۲۰۲۱ شروع شود و در سپتامبر ۲۰۲۳ به زمین می‌رسد. اگر نمونۀ برگشتی با موفقیت به زمین برسد، ترکیبات آلی که احتمالا زمین جوان را باورور کرده، عناصر و مواد معدنی نادر یا غیرمعمول و سرنخ‌هایی از تاریخ اولیه منظومه شمسی، مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. تصور اینکه ما تا به این اندازه با همنوعان مون در طرف دیگه سیاره مان فاصله علمی و اکتشافی داریم واقعا عذاب آور است . به واقع که کم نیست چنین پیشرفت و علمی که بتوانی از سیارکی در فضا نمونه برداری کنی و آن را به زمین برگردانی چراکه فقط مغزهایی میتوانند به چنین پیشرفتی و فن آوری برسند که آرامش ذهنی و آزادی عمل دارند.