بیگ بنگ: اکثر مدل‌های منظومه‌شمسی به هیچ وجه دقیق نیستند، این  عدم دقت به دلیل احتمال و یا سوء تفاهم‌های علمی نیست بلکه تصاویر کاملا دقیق از منظومه‌شمسی آنقدرها جالب به نظر نمی‌رسد. شما باید بر روی تصویر زوم کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد. “جیمز اودونوگو”، دانشمند سیاره‌شناس شاغل در آژانس فضایی ژاپن(JAXA) که قبلا در ناسا فعالیت داشته، اخیراً به ارائه راه حلی برای این معضل پرداخته است. او مجموعه‌ای از انیمیشن‌ها را ارائه نموده که مشکل تجسم دقیق منظومه‌شمسی ما را به خوبی حل کرده است.

px Size planets comparisonبه گزارش بیگ بنگ، “اودونوگو” در توییتر خود نوشته: “به فضای بسیار وسیعی فکر کنید که به اندازه‌ای گسترده و سرد است که می‌تواند لرزه به اندام ما بیندازد.» این سری ویدئوهای او نشان میدهند که چطور اندازه، فاصله و فضای نشان داده شده در مدل‌های منظومه‌شمسی باعث شده که آنها دور از واقعیت به نظر برسند.

لطفا حتما به جمله‌ای که در پایین ویدئو درج شده توجه کنید. «خورشید در مقیاس‌بندی در نظر گرفته نشده است.» “اودونوگو” اندازۀ واقعی خورشید را نسبت به سیارات نشان نداد، زیرا خورشید به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند تمام صفحه را اشغال کند.

ویدئویی از اندازۀ واقعی سیارات منظومه‌شمسی در مقابل خورشید

“اودونگو” میگوید هنگامی که در مورد اجرام فضایی صحبت می‌کنیم موارد معدودی وجود دارد که می‌توان آنها را به درستی مقیاس‌بندی کرد. این مدل ِ فوق‌العاده ساده فاصلۀ سیارات از خورشید و فاصلۀ آنها از یکدیگر را به درستی نشان نمی‌دهد.

وی در توییتر توضیح داد: «من مدارها را در نظر گرفتم و سیارات را در مقیاس نسبی نشان دادم.» حرکات منحصر به فرد سیارات چیز دیگری است که باید در نظر بگیرید. چرا که هر سیاره بر روی محور خود و با سرعت خاصی حرکت می کند.

ویدئویی از نحوۀ چرخش سیارات منظومه‌شمسی

حتی اگر یک مدل بتواند خورشید و هر سیاره‌ای را در اندازه، سرعت، چرخش و شیب واقعی‌اش نشان دهد، باز هم یک مشکل باقی می‌ماند و آن چیزی نیست جز فاصلۀ آنها در مدار. در ویدئویی مانند مدل ساده “اودونوگو”، اگر فاصله‌های صحیح سیارات رعایت می‌شدند آنها در صفحه جای نمی‌گرفتند.

به تصویر کشیدن اندازۀ واقعی منظومه‌شمسی کار سختی است، زیرا به فضای بسیار زیادی برای آن نیاز است. اگر بخواهیم فضا را به طور دقیق در یک مدل منظومه‌شمسی به تصویر بکشیم، چیز زیادی برای بررسی وجود نخواهد داشت؛ زیرا سیارات قابل مشاهده نخواهند بود. به همین دلیل است که اکثر مدل‌های منظومه‌شمسی دارای مقیاس ِ دقیقی نیستند.

ویدئویی از مدار واقعی سیارات منظومه‌شمسی

در پایان این ویدئو ، “اودونوگو” تمام سیارات و خورشید را 1000 برابر بزرگتر می‌کند تا قابل رویت‌تر باشند. خورشید بر این مدل مسلط است، بنابراین “اودونوگو” آن را عقب‌تر قرار داد و سیارات را 3500 برابر بزرگتر از اندازۀ واقعی آنها به تصویر کشید. اما نتیجه هنوز به اندازۀ نسخه سادۀ اولیه او چندان خوشایند نیست. وی گفت: «ما همیشه باید با بعضی چیزها کنار بیاییم، زیرا فضا به طرز غیرقابل باوری بزرگ است.»

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ