بیگ بنگ: چرا طوفان در مرکزش چشم دارد؟ هیچکس هنوز مطمئن نیست. البته اتفاقاتی که درون و اطراف چشم طوفان می افتد بخوبی مشخص است. هوای گرم در لبۀ چشم طوفان بلند می شود، سپس خنک شده، می چرخد و در سراسر طوفان بزرگ منتشر می شود و در لبه های دوردست فشرده و کوچک می شود.

درون چشم کم فشار نیز هوا وارد و گرم می شود – که باعث تبخیر، آرامش و پاکسازی می شود – ممکن است نور ِ خورشید نیز درون آن جریان داشته باشد. درست در لبۀ چشم، دیواره برجستۀ چشم وجود دارد که محل وزش مرتفع ترین بادها است. وقتی چشم دلپذیر “Tranquil eye” در طوفان وجود داشته باشد بیرون رفتن خطرناک است، زیرا با دیوارۀ چشم و خشن طوفان برخورد خواهید کرد. این ویدیوی برجسته یکی از مهیج ترین ویدیوهایی است که تاکنون از چشم طوفان و دیوارۀ در حال چرخش آن ضبط شده است. این ویدیوی تایم لپس(گذر زمانی)، هفته گذشته توسط ماهوارۀ GOES 16 ناسا توانست، یکی از قدرتمندترین گردبادهای گرمسیری (طوفان ایرما) را به ثبت برساند. طوفان ها می توانند خیلی خطرناک باشند و این خطرات فقط محدود به مرکز طوفان نیست.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. اگه بخوبی دقت کنید انگار کهکشان راه شیریه با سیاه چاله مرکزیش !! این تصویر خیلی چیزها رو میتونه در مورد نحوه سازوکار کهکشان ها توضیح بده .