معرفی کتاب: تکامل شگفت انگیز

0
910

بیگ بنگ: کتاب «تکامل شگفت انگیز» به شما می‌گوید که تکامل چیست، چگونه کار می‌کند و چه کسی اسرار آن را کشف کرد. چرا زرافه گردنی به این درازی دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود که یک ماهی ماهی به شمار آید؟

bookنام اصلی: Snakes, Sunrises, and Shakespeare
نوشته: آنا کلی بورن
ترجمه: کاوه فیض اللهی
ناشر: فرهنگ نشر نو
موضوع: تکامل(زیست شناسی)
چاپ اول: 1399

دانلود بخشی از کتاب

چگونه ممکن است تمام جانداران، از گیاهان، باکتری‌ها و قارچ‌ها گرفته تا سنجاقک، هشت‌پا و انسان با هم خویشاوند باشند؟ پاسخ این پرسش‌ها و بسیاری از پرسش‌های دیگر دربارۀ حیات روی زمین در تکامل است. این کتاب به شما می‌گوید که تکامل چیست، چگونه کار می‌کند و چه کسی اسرار آن را کشف کرد. و سفر دور و دراز حیات را نشانتان می‌دهد؛ از نخستین جانداران ساده‌ای که ۳/۸ میلیارد سال پیش پدید آمدند تا انسان ریخت‌های سخنگوی اعجاب‌انگیزی که امروزه در سیارۀ زمین ساکن‌اند، و انسان نامیده می‌شوند!

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز آن در تغییر است. سنگ‌ها کم‌کم ترک می‌خورند، از هم می‌پاشند و باز از نو تشکیل می‌شوند. شکل دیواره‌ها، دره‌ها و ساحل‌ها تغییر می‌کند. خود سیاره‌ها و ستاره‌ها نیز مدام در حرکت و تغییرند. بیشتر از همه، و سریع‌تر از همه موجودات زنده‌اند که تغییر می‌کنند. از فصلی به فصل بعد تغییر می‌کنند. به دنیا می‌آیند، رشد می‌کنند، پیر می‌شوند و می‌میرند. وقتی که می‌میرند بچه‌هایشان جای آنها را می‌گیرند و با گذشت نسل‌ها انواع جدید از موجودات زنده به وجود می‌آینده یا تکامل می‌یابند. تکامل یا فرگشت توضیح می‌دهد که چگونه تمام جانداران امروزی روی زمین به وجود آمده‌اند و با محیط زندگی‌شان متناسب یا سازگار شده‌اند. (این کتاب که گرافیک‌های بسیار زیبایی دارد، با توضیحات ساده و روان برای کودکان و نوجوانان نیز مناسب است.)

فهرست کوتاه مطالب:

فصل 1: درک تکامل