بیگ بنگ: استیون واینبرگ در این کتاب به طور مفصل و خارج از ساختارگرایی اجتماعی به تاریخ علم فیزیک و اخترشناسی پرداخته است. وی معتقد است تاریخ علم جالب‌ترین موضوع در تاریخ بشریت است.

dar tashrih jahan copyنام اصلی: To explain the world: to discovery of modern science
در تبیین جهان: کنکاشی در پیشرفت و تکوین علوم جدید
نوشته: استیون واینبرگ
ترجمه: یاشار مجتهدزاده، امیرنظام امیری
ناشر: سبزان
موضوع: تاریخ علم
چاپ اول: 1394
تعداد صفحه: 412

دانلود خلاصه کتاب

واینبرگ در بخشی از پیشگفتار کتاب نوشته:

من یک فیزیکدان هستم نه مورخ، ولی طی چند سال اخیر به شدت به تاریخ علم علاقمند شده‌ام. این یک داستان فوق‌العاده و یکی از جذاب‌ترین آنها در تاریخ بشر است. دانشمندان زیادی هم هستند از جمله خود من که از این تاریخ بهره‌برداری فراوانی برده اند. دانش قدیم می تواند کمک و راهنما برای تحقیقات امروزی باشد. همچنین دانش حاصل از تاریخ علم، انگیزه‌ای برای پیشبرد کارهای فعلی بسیاری از دانشمندان است. امدواریم که تحقیقات ما نیز بخش هر چند کوچکی از تاریخ بزرگ علوم طبیعی محسوب شود.

با اینکه در کارهای قبلی‌ام اشاراتی به تاریخچه علم داشته‌ام، در این کتاب بیشتری روی فیزیک و نجوم از حدود قرن نوزدهم تا به امروز متمرکز شده‌ام. هر چند در این دوران چیزهای تازه فراوانی آموخته‌ایم، اهداف و استاندارهای علوم فیزیک خیلی تغییر نکرده‌اند. اگر فیزیکدانان در سال 1900 ، از مدل استاندارد کیهان‌شناسی یا فیزیک ذرات بنیادی آگاهی داشتند، می توانستند موضوات جالبی را کشف کنند، ولی دانشمندان در جستجوی قوانینی بودند که دارای فرمولبندی ریاضی باشند و از نظر تجربی نیز مورد تایید قرار گرفته باشند تا بتوانند پدیده‌هایی را که وجود دارند، توصیف نمایند.

مدتی قبل تصمیم گرفتم که خیلی عمیق‌تر درباره دوران اولیه تاریخ علم، زمانی که اهداف و استاندارهای علمی هنوز به شکل فعلی درنیامده بودند، تحقیق کنم. طبق رسوم آکادمیک، هرگاه می‌خواهیم در مورد موضوعی چیزی فرا بگیریم، داوطلبانه به تدریس درباره آن موضوع می پردازیم. طی یک دهه اخیر، در دانشگاه تگزاس بارها و بارها کلاس‌هایی درباره تاریخچه فیزیک در مقطع کارشناسی و برای دانشجویانی که هیچ پیش زمینه‌ای دربارۀ علوم، ریاضیات یا تاریخ نداشته‌اند، دایر کرده‌ام. این کتاب حاصل مقالات و درس‌هایم در این کلاس‌هاست. ولی با گذشت زمان، توانستم مطالبی فراتر از یک روایت ساده، گردآوری کنم. این کتاب چشم‌اندازی است از فعالیت‌های دانشمندان عصر جدید، درباره علوم قدیم.

نظر دانشمندان درباره این کتاب:

کتاب در «تبیین جهان» یک اثر بسیار شگفت­ انگیز است. این کتاب تاریخ سرد و بی­‌روح علم را به یک موضوع جذاب و خواندنی بدل کرده است. این کار دشوار و طاقت‌­فرسا تنها از یک دانشمند باهوش، با تجربه و متعهد مانند استیون واینبرگ برمی‌­آید.

ایان مک ایوان

استیون واینبرگ که یکی از برجسته­‌ترین فیزیک­دانان جهان است، سفری استادانه به تاریخ علم از دوران باستان تاکنون داشته، این کتاب نه تنها مطالبی درباره ماهیت جهان را آشکار می­‌کند بلکه چگونگی دستیابی بشر را به این آگاهی و دانش توضیح می­‌دهد. این اثر با نثر شیوا و آهنگین خود، خوانده را هرچه بیش­تر به درک و فهم جهان ترغیب می­کند.

-برایان گرین

می­توان گفت که واینبرگ فاتحانه و با لیاقت کامل جایزه نوبل را دریافت کرده، او دانشمندی بسیار باهوش و یک فیزیک­دان نظری روشن­فکر است.

– ریچارد داوکینز

استیون واینبرگ یکی از موفق­‌ترین و بزرگ­ترین دانشمندان حال حاضر در جهان است. در جمع همین دانشمندان نیز او از جایگاهی رفیع و بی­‌همتا به عنوان یک دانشمند، پژوهشگر و یک نویسنده بی بدیل برخوردار است. هیچ­کس نتوانسته بهتر و بیش­تر از واینبرگ سهمی در موضوعات علمی و آشکار کردن رابطه علم با اجتماع داشته باشد.

– لاورنس کراوس

فهرست مطالب

بخش اول: فیزیک یونانیان

1-ماده و شعر
2-موسیقی و ریاضیات
3-حرکت و فلسفه
4-فیزیک و فناوری در دوران هلنی
5-دانش باستان و مذهب

بخش دوم: نجوم یونانیان

6-کاربردهای نجوم
7-اندازه‌گیری ابعاد خورشید، ماه و زمین
8-مسئله سیارات

بخش سوم: قرون وسطی

9-اعراب
10-اروپا در قرون وسطی

بخش چهارم: انقلاب علمی

11-حل مسئله منظومه شمسی
12-شروع آزمایش
13-تجدیدنظر در روش های علمی
14-قوانین نیوتن

خرید کتاب از اینجا

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.