بیگ بنگ: اخلاق چیست؟ از کجا نشأت می گیرد؟ و چرا بیشتر ما انسان ها اغلب اوقات به ندای اخلاق گوش فرا می‌دهیم؟ “پاتریشیا چرچلند”، پیشگام فلسفه در علم اعصاب در این کتاب با رویکردی متکی بر نظریه تکامل، ریشه‌های اخلاق را در مغز جست وجو می‌کند.

book

نام اصلی: Braintrust: what neuroscience tells us about morality
اخلاق و مغز مشاور: علم اعصاب درباره اخلاق چه می‌گوید؟
نوشته: پاتریشیا چرچلند
ترجمه: دکتر معصومه ملکیان
ناشر: سایلاو
موضوع: زیست شناسی اعصاب
سال انتشار: ۱۴۰۰
تعداد صفحه: 312

چرچلند در این کتاب، در جست و جوی ریشه‌های اخلاق، تعادل ماهرانه ای بین پرسش‌های فلسفی و کارکرد مغز برقرار می‌کند. این استاد نوروفلسفه به جای توضیح اخلاق برپایه برخی اصول انتزاعی، هیجانات اجتماعی را به عنوان عامل اصلی شکل‌گیری اخلاق معرفی می‌کند. او اخلاق را پدیده‌ای طبیعی می‌داند که نیروهای انتخاب طبیعی آن را محدود می‌سازند، ریشه در نوروبیولوژی ما دارد، از طریق بوم شناسی محلی شکل می‌گیرد و با رشد فرهنگی اصلاح می‌شود.”

بخشی از پرسش هایی که پاسخ آن را در اخلاق و مغز مشاور خواهید یافت. ارزش های اخلاقی از کجا سرچشمه می‌گیرند؟ چگونه مغزها به این نتیجه می‌رسند که از دیگران مراقبت کنند؟ اصلا چگونه مغزها به چیزی اهمیت می‌دهند یا از آن مراقبت می‌کنند؟ نحوه توجه نورون‌ها چگونه است؟ چرا مورچه‌ها سطوح بالاتری از نوع دوستی را نسبت به انسان‌ها نشان می‌دهند؟ آیا فقط انسان‌ها دارای اخلاق هستند؟

چرا موش‌ها بچه‌های خود را جزئی از خود می‌دانند؟ آیا مغز افراد جامعه ستیز متفاوت است؟ آیا جامعه ستیزی وراثتی است؟ آیا حیوانات متقلبان را در میان خود تنبیه می‌کنند؟ از قضاوت با مصیبت چه می‌دانید؟ چگونه مردم به چنین سیستمی اعتماد می‌کرده‌اند؟ پاتریشیا چرچلند تلاش کرده است در کتاب اخلاق و مغز مشاور از دیدگاه نوروفلسفه به این پرسش‌ها و بسیاری پرسش‌های دیگر در زمینه اخلاق پاسخ دهد.

فهرست کوتاه مطالب:

فصل اول: مقدمه
فصل دوم: ارزش‌های مبتنی بر مغز
فصل سوم: مراقبت کردن و مراقبت شدن
فصل چهارم: همکاری و اعتماد
فصل پنجم: شبکه‌سازی، ژن‌ها، مغزها و رفتارها
فصل ششم: مهارت‌هایی برای زندگی اجتماعی
فصل هفتم: نه به عنوان یک قاعده
فصل هشتم: دین و اخلاق

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.