بیگ بنگ: آلیس میلر، روانشناسی که شهرت جهانی دارد، با تحلیل تجارب بیمارانش و سرگذشت شخصیت‌های سرشناسی مثل ویرجینیا وولف و فرانتس کافکا و مارسل پروست، در این کتاب نشان می‌دهد چطور تحقیر و سرخوردگی و خشم فروخورده در دوران کودکی، خود را در بزرگسالی بروز می‌دهد؛ با بیماری‌هایی مانند سرطان، سکته و دیگر ناخوشی‌ها.

bookنام اصلی: The Body Never Lies
نوشته: آلیس میلر
ترجمه: امید سهرابی نیک
ناشر: فرهنگ نشر نو
موضوع: روانشناسی
چاپ اول: 1398
تعداد صفحه:230

دانلود خلاصه کتاب

نویسنده در مقدمه کتاب نوشته: دغدغه‌ی اصلی من در کتاب حاضر، بررسی تأثیراتی است که انکار هیجانات قوی و واقعی روی بدن ما می‌گذارد. چنین انکاری، بیش‌تر به نام اصول اخلاقی و دینی بر ما تحمیل می‌شود. طبق دانش و تجربه شخصی من از روان‌درمانی، و نیز روایت‌هایی که از افراد زیادی شنیده‌ام، افرادی که در کودکی آزار دیده‌اند تنها زمانی می‌توانند فرمان چهارم از ده فرمان را انجام دهند که از احساسات واقعی خود فاصله بگیرند و آن‌ها را به‌شدت سرکوب کنند. این افراد نمی‌توانند پدر و مادر خود را دوست داشته باشند. به آن‌ها احترام بگذارند، زیرا هنوز ناخودآگاه از آن‌ها می‌ترسند؛ آن‌ها هرقدر هم تلاش کنند نمی‌توانند رابطه‌ای راحت و مطمئن با والدین خود برقرار کنند.

در عوض، رابطه‌ای که به وجود می‌آید، نوعی وابستگی بیمارگونه، یعنی مخلوطی از ترس و اطاعت از سر وظیفه است که به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را عشق یا دوست داشتن نامید. من این را فریبکاری و تظاهر می‌نامم. افرادی هم که در کودکی آزار دیده‌اند، در تمام عمر انتظار می‌کشند که بالاخره روزی عشقی را که از آن‌ها دریغ شده، دریافت کنند. چنین انتظاری، وابستگی آن‌ها را به پدر و مادر تشدید می‌کند. این وابستگی همان چیزی است که در اعتقادات دینی از آن با نام عشق یاد می‌شود و به عنوان فضیلت، ستایش می‌شود. متأسفانه چون هنوز بیش‌تر مردم زیر سیطره‌ی اصول اخلاقی سنتی قرار دارند، در بیش‌تر روش‌های درمانی نیز این وابستگی ستوده می‌شود. افراد ناچارند برای این اصول اخلاقی بهایی بپردازند و این بها را بدن می‌پردازد.

افرادی که باور دارند تنها باید چیزهای مجاز را درک کنند و مدام تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا چیزهای ممنوع را درک نکنند، در نهایت بیمار می‌شوند – و گرنه، هیجاناتی را که خود از پذیرشش سر باز زده‌اند، به فرزندانشان منتقل می‌کنند و در نتیجه، فرزندانشان مجبور به پرداخت بهای آن می‌شوند. این کتاب پرده از یک قانون روان-زیست شناختی برمی‌دارد که مدعاهای دینی و اخلاقی مدت‌های مدید آن را پنهان نگه داشته است.

قسمت نخست کتاب نشان می‌دهد که این قانون چگونه زندگی و حرفه‌ی شماری از نویسندگان و شخصیت‌های مشهور را تحت تأثیر قرار داده است. بخش‌های بعدی، روش‌هایی برای برقراری ارتباط اصیل ارائه می‌دهد که می‌تواند به چرخه‌ی خطرناک خودفریبی پایان دهد و فرد را از تحمل رنج‌های جسمی رها کند.

فهرست مطالب:

بخش نخست: گفتن و پنهان کردن

1-هراس از پدر و مادر و تاثیرات مصیبت‌بار آن
داستایفسکی، چخوف، کافکا، نیچه
2-مبارزه برای رهایی در داستان‌ها و فریادهای ناشنیدۀ بدن
فردریش فون شیلر
3-خیانت حافظه
ویرجینیا وولف
4-نفرت از خود و عشق ارضا نشده
آرتور رمبو
5-کودک زندانی و ضرورت انکار درد
یوکیو میشیما
6-عشق خفه‌کننده مادر
مارسل پروست
7-استاد ماهر در تفکیک احساسات
جیمز جویس

بخش دوم: اخلاق سنتی در درمان و دانش بدن

8-آشنایی کودکان با خشونت
9-چرخ و فلک احساسات
10-بدن، نگهبان واقعیت
11-می توانم بگویم؟
واقعیت را احساس نکن، آن را بکش
13-مواد مخدر و فریفتن بدن
14- حق آگاهی
15-فریب عشق را می کشد

بخش سوم: بی‌اشتهایی: میل برای ارتباط اصیل

16-خاطرات ساختگی آنیتا فینک

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.