بیگ بنگ: مجموعۀ سه جلدی «تاریخ علم»، به شرح روند تاریخی پیشرفت علوم، از کشف آتش تا جدیدترین فناوری‌های بشر اختصاص دارد. نگارنده جهت نشان دادن سیر تکاملی علوم، نقش و تأثیرات هر کشف در این روند به مخاطب، مطالب کتاب را در پنج دوره، تحت عناوین: طلوع علم، عصر رنسانس و روشنگری، انقلاب صنعتی، عصر اتمی و عصر اطلاعات طبقه‌بندی کرده است.

Tarikh elm jeld copyنام اصلی: DK science: the definitive visual guide
تاریخ علم (سه جلد)
جلد اول: از دوران باستان تا انقلاب صنعتی – 264 صفحه
جلد دوم: از انقلاب صنعتی تا کشف اتم – 380 صفحه
جلد سوم: از کشف اتم تا عصر اطلاعات – 341 صفحه
نوشته: آدام هارت دیویس
ترجمه: شادی مشکوه‌السادات، سارا فروغی‌اصل
بهناز کچوئیان، میترا بیات، سارا آقاجری
ناشر: سبزان
موضوع: تاریخ علم
چاپ اول: 1392

Tarikh elm jeld copyعلم صرفا مجموعه‌ای از پاسخ‌ها به پرسش‌های مطرح شده در ذهن دانشمندان نیست، بلکه جستجویی مداوم و خستگی ناپذیر برای یافتن حقیقت جهان است که تنها شامل حقایق نمی‌شود. بلکه تلاش‌های صور گرفته برای کشف و رمزگشایی از رموز هستی را نیز شامل می شود. در این مسیر و روند طاقت فرسا، اثبات یک فرضیه علمی معمولا منجر به کشف‌های بعدی شده و نوعی تسلسل اکتشاف را به وجود آورده است. برای مثال، بهتر است نگاهی به کشف خلاء بیاندازیم؛ نظریه‌ها دربارۀ آن در قرن هفدهم میلادی به سرعت رشد کرده و قرن هجدهم منجر به اختراع ماشین بخار شده و صنعت را به یمن این این کشف به سرعت دگرگون ساخت. این کشف در قرن نوزدهم باعث اختراع مهم دیگری به نام لوله پرتوی کاتدی شد. امروزه کاربردهای خلا در همه زوایای صنعت و فناوری انکارناپذیر می باشد.

Tarikh elm jeld copyنویسندۀ کتاب برای این که بتواند سیر تکاملی علوم، نقش و تاثیرات بعدی هر کشف را در این روند به خواننده نشان دهد، کتاب را در 5 دوره تحت عناوین: طلوع علم، رنسانس و روشنگری، انقلاب صنعتی، عصر اتمی و عصر اطلاعات طبقه بندی کرده و سپس در هر دوره، تاریخچه هر اکتشاف و واقعه علمی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. با توجه به اینکه ایده‌های علمی معمولا به طور همزمان توسط چندین محقق به طور مستقل پرورانده می شوند.

در کتاب سعی شده است به تمام ادعای موجود درباره یک کشف یا اختراع اشاره شده و در قالب یک بخش چند صفحه‌ای و به تفصیل نحوه اختراع یا کشف پدیده و افراد دخیل در آن به همراه تصاویر و جداول ارائه شود. برای نشان دادن تسلسل پیشرفت‌ها و کشفیات علمی، در ابتدای هر بخش تاریخچۀ مختصری دربارۀ پیش زمینه‌های اختراع یا کشف در کادری تحت عنوان «قبل از این» و در پایان هر بخش نیز نگاهی مختصر به آنچه در پی این کشف یا اختراع رخ داده، به همراه ارجاعاتی به بخش‌های مرتبط در ادامۀ کتاب و یا جلدهای دیگر تحت عنوان « بعد از این» آمده است. تا خواننده به راحتی به هم پیوستگی و نقش هر کشف علمی پی ببرد.

خرید کتاب‌ها از اینجا