بیگ بنگ: آیا امکان دارد نه فقط با یک بانگ که با مجموعه‌‌‌ای از بانگ‌‌‌های تکرارشونده روبرو باشیم؟ آیا امکان دارد گیتی ما تنها یکی از گیتی‌‌‌های بسیار در صف طولانی چرخه‌‌‌ها باشد؟ آیا امکان دارد بانگ‌‌‌هایی پرشمار که پیوسته رخ می‌‌‌دهند، بی‌‌‌شمار گیتی همزمان، یک بسگیتی(چندجهانی) با احتمالات بی‌‌‌پایان، را پدید آورده باشد؟ مهم‌‌‌تر از همه آنکه شاید کل تصور ما از زمان نادرست باشد. شاید زمان توهمی بیش نباشد. شاید هیچ‌‌‌چیز نباشد که یک لحظه را به لحظۀ پسین پیوند بزند.

time-1نام اصلی: About Time
درباره ی زمان – کیهان شناسی و فرهنگ در گرگ و میش مهبانگ
نوشته: اَدَم فرانک
ترجمه: رضا آقازاده
ناشر : مازیار
موضوع: فیزیک، کیهان شناسی
سال انتشار: 1394
تعداد صفحه: 420

زمان، پرکاربردترین مفهوم در زبان و گفتگو‌های روزمره است و با این‌حال ما واقعا آن را درک نمی‌کنیم. اَدم فرانک در این کتاب، داستان جذاب تلاش انسان برای سردرآوردن از معنای زمان و درک آن را روایت می‌کند. داستانی که از حدود پنجاه هزار سال پیش و با نیاکان شکارچی/گردآورنده‌‌‌مان شروع می‌‌‌شود و از مسیر تجربۀ اولین کشاورزان و شهرسازان می‌‌‌گذرد.

سپس با شروع رنسانس و اولین حضور ساعت در میادین شهرها، درون‌‌‌مایه‌‌‌های نوینی پیدا می‌‌‌کند. همراه با انقلاب صنعتی، شکل کاملا جدیدی از زمان بر فرهنگ سیطره می‌‌‌اندازد و سیاست‌‌‌های جدیدی با خود به همراه می‌‌‌آورد. با شروع قرن بیستم، از دل جهان برق‌‌‌گرفته، شکل نوین دیگری از مواجهه با زمان متولد می‌‌‌شود که خبر از دنیای وایرلس ما می‌‌‌دهد. سپس با طلوع عصر فضا و انقلاب دیجیتال، به خانه می‌‌‌رسیم، به عصر دقت، سرِ وقت رسیدن و هرگز زمان کافی نداشتن.

اَدَم فرانک، اخترفیزیکدان نظری و استاد دانشگاه روچستر نیویوک است و در این دانشگاه سرپرست گروه پژوهشیِ مطالعات ابرکامپیوتریِ آرایش ستارگان و مرگ ستاره‌‌‌ای را برعهده دارد. پروفسور فرانک در کنار پژوهش‌‌‌هایش علاقه بسیاری به رابطه بین علم و فرهنگ دارد و یکی از نویسندگان ثابت مجله دیسکاور و همچنین مجلاتی همچون ستاره‌‌‌شناسی، آمریکن ساینتیفیک و تراسیکل است.

فرانک یکی از موسسان وبسایت «13.7 فرهنگ و گیتی» است و به صورت هفتگی مطالبش را در این سایت منتشر می‌‌‌کند. كتاب دربا‌ره‌ي زمان نوشته اَدَم فرانک با ترجمه رضا آقازاده در 420 صفحه با شمارگان 1100 توسط انتشارات مازيار منتشر و به قيمت 21 هزار تومان روانه بازار كتاب شده است. علاقه‌مندان مي‌توانند از طريق لینک زیر اين كتاب را تهيه كنند.

خرید پستی کتاب درباره ی زمان

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه