ارتباط فیزیک در زندگی روزمره اغلب تحت الشعاع مباحثی مانند سلاح هسته ای یا آخرین نظریه های چگونگی آغاز جهان هستی قرار گرفته است. دوره ی فیزیک در دنیای ما مجموعه کتابی است که هدفش کند و کاو کردن در گستره ی کامل کاربردهاست، که توضیح می دهد فیزیک بر فناوری و جامعه چگونه تاثیر می گذارد، و به انسان کمک می کند ماهیت و رفتار جهان هستی و همه ی بخش های مختلف آن را که با هم بر هم کنش دارند درک کند.

ذرات و جهان هستي

نام اصلي : Particles and the Universe
نويسنده: كايل كركلند
مترجم: اختر رجبي
ناشر : مازيار
سال انتشار : 1390
تعداد صفحه : 192
قيمت :5000 تومان

72336_496908960353126_2017620442_n
فیزیک نیوتن بیش از 200 سال بر فیزیک غلبه داشت. از دید نیوتن، نیروها در حرکت تغییر ایجاد می کنند، که به دقت قابل تغییر و محاسبه است و مفاهیمی مانند فضا- زمان مطلقريا، و یکسان برای همه، بودند. فیزیکدانان به پذیرش این دیدگاه ادامه دادند تا آنکه در قرن بیستم، پیدایش استثنایی آغاز شد. به کمک ابزارهای توسعه یافته و نظریه های خلاقانه تر، مردم بررسی اجسام و رویدادهایی را آغاز کردند که در زندگی روزمره با آنها مواجه نشده بودند، یعنی ذرات بسیار ریز درون یک اتم، اجسام بسیار بزرگ مانند کل جهان، و اجسام کوچک یا بزرگی که با سرعت های فوق العاده زیاد حرکت می کنند، در بسیاری مواد از قوانین نیوتن پیروی نمی کردند. به قوانین جدید و گاه مفاهیم کاملا جدید نیاز بود.
کتاب ذرات و جهان هستی پدیده هایی را توصیف می کند که در مورد آنها فیزیک نیوتن شکست خورد و فیزیک مدرن را که مبنای دسته ی جدیدی از قوانینم را شکل داد، شرح می دهد. چیزی که تغییر نکرد روش علمی بود، مشاهدات به نظریه ها می انجامیدند که باید از لحاظ دقت آزمایش می شدند. هر فصل ذرات و جهان هستی در مشاهدات، نظریه و آزمایش های موضوع خاصی کند و کاو می کند:

فصل اول : فیزیک هسته ای- پرتوزایی

فصل دوم: مکانیک کوانتومی

فصل سوم: فیزیک ذرات بنیادی

فصل چهارم: نسبیت

فصل پنجم: کیهان شناسی

اين كتاب مي خواهد همه موضوع هاي مهم فيزيكي را كه بر فناوري و زندگي روزمره ما تاثير گذاشته است، بررسي كند. تاكيد بر اهميت نقش مشاهده، ارائه نظريه و انجام آزمايشهاي علمي براي تاييد يا رد يك نظريه از جمله اهداف اين كتاب است و بدين ترتيب در خلال كتاب، چگونگي تكامل تدريجي علم فيزيك نيز بيان مي شود. پاد ماده، كيهان شناسي، گداخت هسته اي، فيزيك هسته اي ، فيزيك ذرات بنيادي، مكانيك كوانتومي، پرتوزايي و نسبيت از جمله موضوعات اين كتاب است.