بیگ بنگ: این کتاب راهنمای جامع و کامل آسمان شب است. در این کتاب فقط خورشید، ماه، سیارات، ستارگان و کهکشان‌های فراسوی ما توصیف نمی شوند. بلکه چگونگی مشاهدۀ آنها هم به ما آموزش داده می شود.

IMG HDRنام اصلی: Patrick Moore’s Astronomy
ستاره شناسی
نوشته: پاتریک مور
ترجمه: پوریا ناظمی
نشر معین
موضوع: اخترشناسی، کیهان شناسی
سال انتشار: ۱۳۹۷

دانلود خلاصه کتاب

«چرا باید به مطالعه ستاره‌شناسی پرداخت؟ این سؤالی است که اغلب اوقات پرسیده می‌شود اما واقعاً جواب صریح و شفافی برای آن وجود ندارد. بسیاری از مردم به بالای سر خود و به‌سوی آسمان‌ها نگاه می‌کنند و متوجه آنچه به تماشای آن نشسته‌اند، نمی‌شوند. آن‌ها درک نمی‌کنند که خورشید ما یک ستاره است و ستاره‌هایی که در آسمان شب دیده می‌شوند هر یک برای خود خورشیدهایی هستند. اینکه سیاره ما زمین، چیزی بیش از سیاره‌ای معمولی و ساده نیست که به دور ستاره‌ای کاملاً معمولی در حال گردش است. امروز ما می‌دانیم که ستاره‌های دیگر هم در اطراف خود منظومه‌های سیاره‌ای دارند و دلیلی برای شک کردن به این موضوع که ممکن است حیات در سراسر جهان پراکنده شده و در جای‌جای آن وجود داشته باشد، در دست نداریم. حتی باوجوداینکه تاکنون هیچ نشانه‌ای از وجود آن در جای دیگری از عالم نیافته‌ایم.

یادگرفتن اصول و واقعیت‌های پایه‌ای در زمینه‌ی ستاره‌شناسی زمان زیادی نمی‌برد و درعین‌حال درهای زیادی را به‌سوی علایق جدیدی برای ما باز می‌کند. در یک شب تاریک و صاف به بیرون از خانه بروید و به بالای سر خود نگاه کنید. خواهید دید اگر اطلاعاتی درباره‌ی ستاره‌ها در اختیار داشته باشید، تماشای آن‌ها به منظره‌ای خیره‌کننده‌تر و هیجان‌انگیزتر بدل می‌شود. گذشته از آن آموختن این اصول ابتدایی ستاره‌شناسی به شما بینشی واقعی درباره‌ی طبیعت و جهانی که شما را احاطه کرده است می‌دهد.» به کمک نمودارهای آموزنده و پر از نکته و نقشه های ستارگان، پس از کوتاه زمانی توانایی خواهید یافت دوستان و افراد پیرامونتان را با شناخت خود از آسمان ها تحت تاثیر قرار دهید. سر پاتریک مور، ستاره شناس، نویسنده، مجری و سخنران سرشناس انگلیسی است. وی رئیس پیشین انجمن ستاره شناسی بریتانیاست و از بنیان گذاران انجمن “ستاره شناسی برای همگان” و رئیس پیشین آن است.

فهرست مطالب:

13- الگوهای ستارگان

14- ستارگان دوتایی و متغیر

15-حیات و عمر ستارگان