بیگ بنگ: این کتاب سیر زندگی نامه، تفکرات و شکل گیری نظریات و مباحث فلسفی اروین شرودینگر این دانشمند بزرگ را به قلم وی نشان می دهد.

bookنام اصلی: Science and the human temperament
علم، نظریه و انسان
نویسنده: اروین شرودینگر
ترجمه: احمد آرام
ناشر: شرکت سهامی انتشار
موضوع: فیزیک، فلسفه
چاپ 1392
تعداد صفحه: 288
قیمت: 10500 تومان

اروین شرودینگر فرزند یگانه یک خانواده قدیمی دانش‎دوست اطریشی است که در جنگ جهانی اول دنباله تحقیقات او را قطع کرد و با درجه افسری در جبهه جنوب خدمت کرد. پس از آن استاد غیر رسمی دانشگاه شوتگارت و سپس استاد رسمی دانشگاه برسلاو شد. در سال ۱۹۲۱ وی را به استادی کرسی فیزیک نظری دانشگاه زوریخ برگزیدند و مدت شش سال در این دانشگاه تدریس می‎کرد. نزدیک صد اثر در فیزیک و علوم طبیعی و مسائل فلسفی از وی بر جای مانده است.

در انسان، همچنان که در دیگر انواع، هدف نخستین اندیشه و عمل برآوردن نیازمندی‎ها و حفظ حیات است. تا زمانی که اوضاع زندگی بسیار نا‎مساعد نباشد، همیشه یک نیروی اضافی باقی می‎ماند و این حتی در مورد حیوانات نیز صادق است. بازی و هنر و علم، میدان‎هایی از فعالیت بشری هستند که در آنها عمل و هدف بنابر قاعده معینی از روی ضروررت‎های زندگی تعیین و تحمیل نشده‎اند، و حتی در حالت استثنایی که چنین بوده باشد، هنرمند خلاق یا دانشمند پژوهنده به زودی این واقعیت را از یاد می‎برد. حق این است که اگر بخواهند کارشان رونقی داشته باشد باید آن را فراموش کنند.

گاه گفته می‎شودکه فیزیک، امروز در مرحله تحول و انقلاب است؛ و این مرحله را بعضی زیر عنوان بحران بیان می‎کنند. چنین مرحله‎ای یکی از مراحل فعالیت خارج از متعارف و افزایش نیروی حیاتی است. در علوم تجربی، واقعیت‎های دارای اهمیت فراوان به ندرت بنا بر تصادف اکتشاف می‎شوند. بیشتر چنان است که اندیشه‎های تازه راه رسیدن به آن‎ها را نشان می‎دهند. اندیشه‎هایی که زمینه علوم فردی را م‎ سازند، ارتباط درونی طرفینی با یکدیگر دارند، ولی در عین حال به صورتی بسیار ابتدایی‎تر ، با یکدیگر و با اندیشه‎های قرن ارتباط مستحکم دارند. این ارتباط طرفینی نتیجه این واقعیت ساده است که چند درصد نسبتا مهم و در حال افزایشی از مردمان که زندگی خود را وقف مطالعات علمی کرده‎اند، خود موجوداتی بشری هستند که در جهان کلی افکار عصر شرکت دارند.

این کتاب به ۹ بخش تقسیم شده است که مقدمه زندگی نامه ای کوتاه از شرودینگر توسط رادفورد نوشته شده است. سپس در بخش اول، علم و هنر و بازی، در بخش دوم قانون تصادف، در بخش سوم نامعینیگری در فیزیک، در بخش چهارم آیا علم مد زمانه است، در بخش پنجم، علم فیزیک و مزاج زمانه، در بخش ششم قانون طبیعت چیست، در بخش هفتم، مودل‎های تصوری در فیزیک و ارزش فلسفی آ‎نها، در بخش هشتم، اندیشه اساسی مکانیک موجی، در بخش نهم به ذره عنصری می‎پردازد.

خرید پستی کتاب علم، نظریه و انسان

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با توجه به اینکه احمد آرام سال ١٣۴٨ این کتاب رو ترجمه کرده خوندنش یکم سخته؛ جمله بندی و نوع فونت قدیمیه ارزش داشت یکی این کتاب رو دوباره ترجمه کنه. ولی باز احمد آرام اون موقع همچین کتابی رو ترجمه کرده واقعا ارزشمنده حالا چون بعضی اصطلاحات مثل اتم ، عدم قطعیت رو به اتوم ، عدم حتمیت ترجمه کرده شاید تا اون موقع این اصطلاحات رایج نبوده

  2. ترجمه بسیار بد و قدیمی کتاب آزار دهنده است. بسیاری از لغات فنی استقاده شده حتی در 40 سال اخیر نیز استفاده نشده اند مثل عدم حتمیت بجای عدم قطعیت. حتی حروف چینی غریب است. (مثلا اتوم بجای اتم)