بیگ بنگ: کتاب فرازمینی سفری است شگفت‌انگیز به دورترین مرزهای علم، فضا – زمان، و خیال‌پردازی آدمی که خوانندگان را به چالش جست‌وجوی ستارگان فرا می‌خواند و از آن‌ها می‌خواهد که به آنچه آن بالا هست، هر قدر هم که عجیب به نظر برسد، سنجش‌گرانه فکر کنند.

scaled x

نام اصلی: Extraterrestrial : the first sign of intelligent life beyond Earth
فرازمینی‌ها: نخستین نشانه حیات هوشمند فرازمینی
نوشته: آوی لوئب
ترجمه: جمیل آریایی
ناشر: مازیار
موضوع: نجوم، اخترشناسی
سال انتشار: 1400

لوئب در کتاب فرازمینی، ماجرای هیجان‌انگیز نخستین گردشگر میان‌ستاره‌ای را روایت می‌کند که از منظومه‌ٔ شمسی ما دیدن کرده است. وی از نظریه‌ٔ بحث‌برانگیزش و از استلزاماتی می‌گوید که این نظریه برای علم، دین و آینده‌ٔ گونه‌ها و سیاره‌ٔ ما دارد.

در اواخر سال ۲۰۱۷، دانشمندانی در رصدخانه‌ٔ هاوایی شیئی را دیدند که در حال گذر از منظومه‌ٔ شمسی درونی ما بود، آن هم با چنان سرعتی که انگار از ستاره‌ای دوردست می‌آمد. آوی لوئب، بزرگترین اخترشناس دانشگاه هاروارد، نشان داد که این شیء نوعی سیارک نیست، چون سرعت و مسیرش با سرعت و مسیر سیارک‌ها هم‌خوانی نداشت و هنگام گذر از منظومه‌ٔ شمسی ما، هیچ دنباله‌ٔ گازی یا زباله‌ای از خود به جای نگذاشت. این پدیده تنها می‌توانست یک توضیح پذیرفتنی داشته باشد یعنی این که این شیء، قطعه‌ای از نوعی تکنولوژی پیشرفته بوده که تمدن بیگانه‌ای در دوردست آن را ساخته است.

همچنین این کتاب این پرسش را مطرح می‌کند که آیا مردم و دانشمندان آمادۀ پذیرش این موضوع هستند که حیات زمینی منحصربه فرد و خاص نیست. لوئب در این کتاب به این موضوع پرداخته و به این نتیجه رسیده که پاسخ منفی است و علت نگرانی‌اش ناشی از تعصب فراگیر است.

در جامعه‌ی علمی نیز مثل بسیاری از حرفه‌های دیگر، بدیهی است که در رویارویی با آنچه ناآشنا به نظر آید، مردم محافظه‌کاری و روال همیشگی را پیشه کنند. بخشی از این محافظه‌کاری که ناشی از غریزه‌ی احتیاط باشد ارشمند است. روش علمی، هوشیاری معقولی می‌طلبد. ما فرضیه‌ای می‌سازیم، شواهدی گرد می‌آوریم، این فرضیه را با شواهد موجود می‌سنجیم، و آنگاه آن را اصلاح یا با شواهد بیشتری جمع‌آوری می‌کنیم. لیکن آنچه روال روز باشد نمی‌گذارد بعضی از فرضیه‌های خاص را در نظر بگیریم و مقام‌پرستی می‌تواند توجهات و منابع ما را به سمت و سوی موضوعات خاصی سوق دهد و از موضوعات دیگر دور کند.

فهرست مطالب:

1- پیشاهنگ