بیگ بنگ: نویسنده در کتاب مغز سبک مغز، به بسیاری از کارهای مضحک مغز ابله ما و تاثیری که بر زندگی روزمره ما می‌گذارند می‌پردازد.

Capture

نام اصلی: Idiot Brain: What Your Head Is Really Up To
نوشته: دین برنت
ترجمه: دکتر معصومه ملکیان
ناشر: سایلاو
موضوع: مغز انسان
سال انتشار: 1402
تعداد صفحه: 312

“دین برنت” از همان آغاز کتاب مغز سبک مغز، ضمن ابراز هم‌دردی با هر آن‌کس که مغزی دارد، به بسیاری از مشکلاتی اشاره دارد که انسان‌ها درنتیجه سهل‌انگاری و حماقت مغزشان ناگزیر با آن روبه‌رو می‌شوند. به گفته او مغز ما به‌شدت ترسو است و ما را بی‌دلیل از چیزهایی بی‌خطر مثل سایه‌ روی دیوار می‌ترساند؛ به رژیم غذایی ما، خواب ما و حرکات ما گند می‌زند؛ متقاعدمان می‌کند که بی‌نظیریم در حالی‌که نیستیم؛ نیمی از چیزهایی که درک می‌کنیم را از خودش سرهم‌بندی می‌کند؛ وقتی از چیزی هیجان‌زده می‌شویم ما را به انجام کارهای غیرمنطقی وامی دارد؛ به لطف مغز احمق‌مان با سرعتی باورنکردنی دوستانی پیدا می‌کنیم و در یک چشم بر هم زدن به همه آن‌ها پشت می‌کنیم؛ زیر سایه مغز ابله‌مان، انواع تئوری‌های توطئه را باور می‌کنیم و به یک مشت خرافات ایمان می‌آوریم؛ حافظه‌مان، که انقدر به آن اتکا می‌کنیم، در اصل موجود خودخواهی است که با دستکاری خاطرات ما، آنها را جوری تغییر می‌دهد که خوشایند ما باشد.

بدتر از همه این که مغز سبک مغز ما همه‌ی این سوتی‌ها را زمانی می‌دهد که کاملا درست کار می‌کند. این مغز شگفت‌انگیز ما، در روابط عاطفی هم حسابی کار دستمان می‌دهد. اصلا چرا باید بعد از به هم خوردن یک رابطه عاشقانه، روزها به حالت جنینی روی مبل بیفتیم و فقط هرازگاهی دستمان را برای پاک کردن اشک‌ها بلند کنیم؟ مغز ما باعث می‌شود ایمان بیاوریم که در جهان عدالت جاریست در حالی که هر روز می بینیم آدم‌های پست زندگی خوبی دارند و خیلی از آدم‌های خوب در فلاکت دست و پا می‌زنند و…

فهرست کوتاه مطالب:

1- کنترل‌های ذهن
2-هدیه حافظه ( رسید را نگه دار)
3-ترس: چیزی برای ترسیدن وجود ندارد
4- فکر می‌کنید باهوش هستید، درست است؟
5- آیا فکر می‌کردید به چنین فصلی در این کتاب برسید؟
6- شخصیت: یک مفهوم آزمایشی
7- آغوش گروه!
8- وقتی مغز دچار مشکل می‌شود

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. وقتی میگیم “مغز ما” یعنی یه مغز وجود داره و یه ما؟ بنظر میرسه همین مغز هست که داره خودشو تحلیل میکنه و بهرحال همین نتیجه گیری ها هم توسط مغز انجام میشه. این مغز هست که داره خودشو نقد میکنه.