بیگ بنگ: کتاب فقط یک نظریه، با ترجمه فارسی نظریه علمی چیست؟ به موقع انتشار یافته است. هر چند ما در عصر علم به سر می بریم، اما بد فهمی عامه مردم از نقش و ماهیت کار علمی هرگز تا بدین حد چشمگیر نبوده است. این کتاب آسان فهم ، روشنگر و جامع به خواننده کنجکاو دقیقا خواهد فهماند که علم واقعی چیست و هم او را بیشتر متوجه این نکته خواهد ساخت که چرا خیل عظیم دعوی هایی که هر روزه میشنویم و میخوانیم و مطالبی که مردم به آنها باورمندند از سطح “فقط یک فرضیه ” هم بسیار پایین ترند.

book_04

نظریۀ علمی چیست: کاوشی در ذات علم
———————————————————
Just a theory: exploring the nature of science
نویسنده: موتی بن آری (Ben-Ari , M )
ترجمه: فریبرز مجیدی
انتشارات: مازیار
چاپ دوم ۱۳۹۲
تعداد صفحه: 335
قیمت: 12000 تومان

برای فهمیدن مباحث علمی باید تصویری از چیستی علم و کار دانشمندان داشته باشیم. این کتاب قصد دارد نمای کلی تازه‌ای از ماهیت علمی ترسیم کرده تا بتوان نتایج علمی و بحثهایی را که هر روز در معرضشان هستیم تحلیل و درک کنیم. برخی از مردم با لحنی تحقیرآمیز ادعا میکنند که “تکامل فقط یک نظریه ” است ؛ چنان که گویی عقیده ی موهومی است که می توان بر اساس سلیقه ی شخصی آن را یا پذیرفت و یا نادیده گرفت! اما تا آنجا که با اندیشه ی علمی می توان دریافت ، گفتن این که عقیده ای ” فقط یک نظریه است ” در حقیقت احترام گذاشتن فراوان به آن عقیده است. در این کتاب آسان فهم، گیرا، و فوق العاده کامل، بن – آری به بررسی این موضوع های کامل می پردازد: علم چیست؟ علوم چه می کند؟ شناخت علمی چگونه پدید می آید؟ و چرا گفتن اینکه چیزی “فقط یک نظریه” است، مفهومی ندارد.

کتاب نظریه علمی چیست، شرح مختصری است از استنباط جدید درباره ذات علم که به خوانندگان امکان خواهد داد که دعوی های علم را از دعوی های شبه علومی چون آفرینش گرایی و اختربینی ( که خود را به نحوی منطقی در کسوت علم می پوشانند )بازشناساند. نویسنده با لحنی ملایم و حتی شوخ طبعانه با ارائه متنی که خواندنش آسان است، خوانندگان را دعوت می کند که در مفهوم های کلیدی مربوط به ذات علم به کند و کاو بپردازند. آنچه اهمییت خاص دارد تحلیل اوست از اصطلاحات مهم و اصلی علم ( امر واقع – قانون -اثبات و نظریه) در ارتباط با معنی های فوق العاده متفاوت و محاوره گونه ای که غالبا از جانب غیر دانشمندان به این اصطلاحات داده می شوند. نظریه های واقعی را باید بوسیله ی شاهد و مدرک تائید کرد، نه از راه عقاید ، باورها ، و تجربه های شخصی – هر قدر هم که این ادعاها متقاعد کننده باشند.

فهرست مطالب:

1: استقرای خام: آنچه مردم گمان می کنند که دانشمندان انجام می دهند
2: فقط یک نظریه: آنچه دانشمندان انجام می دهند
3: کلمه هایی که دانشمندان به کار نمی برند: دست کم نه به شیوه ای که شما بکار می برید
4: ابطال گرایی: این امر، اگر نادرست باشد، علم است
5: شبه علم: آنچه عده ای از مردم می کنند علم نیست
6: جامعه شناسی علم: دانشمندان این کار را بصورت گروهی انجام می دهند
7: نقدهای پسامدرنیستی بر علم: آیا علم جهان شمول است؟
8:علم و دین: دانشمندان فقط به علم می پردازند
9: تقلیل گرایی: کل حاصل جمع اجزاء خود است
10: آمار: قابل اطمینان به اندازۀ سود کازینو
11: منطق و ریاضیات: دانشمندان آ« را روشن و دقیق می خواهند
12: زمین شناسی: علم جدید دربارۀ صخره ها
13: آینده علم: شگفتی ها یا انقلاب ها

یادداشت ها
خواندنی های پیشنهادی
کتاب شناسی
نمایه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. تشکر می کنم از آقای کسرایی و همکاران گرامی شان.

    کار ارزشمندی دارید می کنید،
    بر دوام باد تلاش های تان.

    پیشنهاد:
    فروید، صاحب نظر بزرگی است در زمینه ی تحلیل ذهن انسان.
    اثر گذار هم بوده بر جهان پس از خود، چه در شکل دهی به رفتار اجتماعی- سیاسی و اقتصادی، و چه در شکل دهی به شیوه های درمانیِ یاریگرانِ روانی.

    اما همه ی بحثی که مطرح می کند، برگرفته از چند ادعاست:
    اید، ایگو، سوپر ایگو، خودآگاه، ناخود آگاه، لیبدو، عقده اودیپ و …
    به نظر من، این ها چیزی نیستند بیشتر از یک کلان-قصه.
    ایشان هیچ دلیلی عینی و آزمایشگاهی در زمان خودشان مطرح نکردند تا به ما نشان بدهند که مثلا ناخودآگاه در کجای مغز است و مثلا یک نمونه از کار آن را در یک مورد از رفتار های آزمایش شونده به ما نشان بدهند.
    خوب است در مقاله ای با تلاش یک متخصص،
    به نقد و بررسی میزان پوزیتیویته ی نظریات ایشان پرداخت.

    الان دانش عصب پژوهی، عصب های آینه ای را کشف کرده و ردّ یک سری از اعمال ما را می تواند در زیر تاثیر این عصب ها، به ما نشان بدهد.

    فروید بزرگ، اصلا ازین کار ها نکرد و لازم هم ندید تا مدعیات اش را با عینیت ها پیوند بزند. فقط مثل پیشگویان و مدعیان ادعاهایی بزرگ کرد، بی آن که استدلال های بزرگ هم بکند.

    ممنون می شوم که نوشته ای در ارزیابی نظرات ایشان داشته باشید.

    با سپاس دوباره.
    کمترین.

  2. یه سوال مهم:تو ترجمه ی این کتاب تحریف شده؟اخه خیلی از کتابهای علمی تو ایران به دلایل مختلفی قسمت هایی ازش ترجمه نمیشه یا چیز دیگه ای می نویسن