بیگ بنگ: در این کتاب، فرانک کلوز، دانشمند برجسته فیزیک ذرات بنیادی، با شیوایی بیان و آوردن مثال‏هایی برای ملموس کردن موضوع و متمایز کردن واقعیت از خیال، پادماده را توضیح می‏ دهد. او همچنین، در قسمت‏هایی از کتاب با طرح سوال‏هایی خواننده را به فکر فرو می‏ برد و سعی می‌کند در پس پیدا کردن پاسخ، علاقه‌مندان با پشت‌کار ما را با مفاهیم عمیقی آشنا کند.

نام اصلی: Antimatter: Explore beyond the material
پاد ماده: کاوش در فراسوی ماده
نوشته: فرانک کلوز
ترجمه: یاشار مجتهدزاده
ناشر : سبزان
موضوع: فیزیک، کیهان شناسی
سال انتشار: ۱۳۹۵
تعداد صفحه: 192

ما (انسان‏ها) و هر آنچه که در اطرافمان شناخته‏ ایم از ماده ساخته شده‌ایم. کوارک‏ها و لپتون‏ها ذرات بنیادی ماده ‏ای هستند که ما می‏شناسیم، اما این تمام ماجرا نیست؛ چرا که صورت دیگری هم وجود دارد که پادماده نامیده می ‏شود و از پادذرات شکل گرفته است. موجوداتی با همان جرم، اندازه و مقدار بار الکتریکی؛ تنها تفاوت در برخی خواص ذاتی آنهاست که این دو را در مقابل یکدیگر قرار داده است.

آنچه علم ثابت کرده این است که بیگ بنگ در حدود چهارده میلیارد سال پیش، ماده و پادماده را در تعادل کامل در جهان توزیع کرده است. اما در اینجا نکته‏ ای وجود دارد و آن اینکه زمانی که ماده و پادماده با هم برخورد می‏ کنند هر دو نابود می‏ شوند و تنها جرقه نور پدید می‏ آید؛ بنابراین پرسشی بنیادین وجود دارد و آن اینکه چطور شده است که ماده و پادماده همدیگر را نابود نکرده‏ اند و بعد از گذشت چهارده میلیارد سال هنوز چیزی در عالم باقی مانده است و چه عاملی سبب پیروزی ماده بر پادماده شده است. چرا که دنیای امروزی ما در واقع بقایای نابودی عظیم میان ماده و پادماده است و اینکه آیا جای دیگری از این جهان پهناور دنیایی تشکیل شده از پادماده وجود دارد یا خیر؟

فهرست مطالب:

1- پاد ماده: خیال یا واقعیت؟

2- دنیای ماده

3- الواح سنگی

4- یک کشف نهایی

5- انهدام

6- نگهداری پاد ماده

7- جهان آینه ای

8- چرا اصلا باید چیزی وجود داشته باشد

9- آشکارسازی

خرید پستی این کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.